شناسهٔ خبر: 52575261 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

از سرگیری سفرهای زمینی محور دیدار مقامات ازبکستان و قزاقستان

هیات‌های ازبکستان و قزاقستان در دیداری در شهر «تاشکند» بر اهمیت کاهش محدودیت‌ها و تسریع روند از سرگیری سفرهای زمینی تاکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، هیئت‌های ازبکستان و قزاقستان در دیداری در شهر «تاشکند» بر اهمیت کاهش محدودیت‌های همه گیری و تسریع روند از سرگیری سفرهای زمینی تاکید کردند.

نشست دوره‌‌ای گروه کاری ازبکستان و قزاقستان در مورد حمل و نقل که به ریاست «عبدالصمد مومن‌اف» معاون وزیر حمل و نقل ازبکستان و «بریک کمالییف» معاون وزیر صنعت و توسعه زیربنایی قزاقستان در شهر «تاشکند» برگزار شد، ابعاد اولویت دار همکاری‌های متقابل و همچنین موضوعات بهبود شرایط حمل و نقل بارها بررسی شد.

طرفین در این دیدار همچنین بر اهمیت کاهش محدودیت‌های همه گیری و تسریع روند از سرگیری سفرهای زمینی تاکید کردند.

گروه کاری در این دیدار طرح‌های زیربنایی در زمینه حمل و نقل جاده‌ای و ریلی از جمله خط راه آهن سریع السیر «ترکستان - چیمکند – تاشکند» و کریدور حمل و نقلی «اوچقودوق – قزل اوردا» را بررسی کردند.

علاوه بر این، راه اندازی مسیرهای جدید پروازها به قلمرو ازبکستان و قزاقستان نیز مورد بررسی قرار گرفت.  

طرفین در پایان این دیدار در مورد توافقات به دست آمده پروتکل مروبطه را امضا کردند.

قزاقستان یکی از بزرگ ترین همکار بازرگانی ازبکستان است.

مبادلات بازرگانی دو کشور در سال 2021 میلادی در سطح 3 میلیارد و 900 میلیون دلار قرار گرفته است که نسبت به سال 2016 میلادی دو برابر بیشتر شده است.

در حال حاضر در ازبکستان 260 شرکت با سرمایه‌گذاری قزاقستان در زمینه‌های ساختمان‌سازی، فرآورده‌های کشاورزی، تجارت، صنایع غذایی، فلزکاری و ماشین‌سازی فعالیت می‌کنند.

همچنین نمایندگی 3 شرکت قزاقستانی از طرف وزارت روابط اقتصادی و بازرگانی و سرمایه‌گذاری ازبکستان به ثبت رسیده است.

قزاقستان استقلال این کشور را در تاریخ 23 اکتبر سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در همین روز بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/ح

نظر شما