شناسهٔ خبر: 52570000 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دانستنی های سلامت

۲۰ نکته ساده برای سالم‌تر کردن رژیم غذایی

خبرگزاری صداوسیما

از نظر علمی به اثبات رسیده که رژیم غذایی سالم فواید درمانی زیادی را به همراه دارد و خطر ابتلا به چند بیماری مزمن را کاهش می‌دهد و بدن را سالم نگه می‌دارد.

صاحب‌خبر -

۲۰ نکته ساده برای سالم‌تر کردن رژیم غذاییبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛آهسته غذا میل کنید؛ سرعتی که با آن غذا میل می‌کنید بر میزان مصرف مفید شما از انرژی غذا و همچنین احتمال افزایش وزن تأثیر می‌گذارد.
اشتها، میزان میل کردن غذا و با چه میزان غذا سیر شدن، همه از طریق هورمون‌ها کنترل می‌شوند. این هورمون‌ها به شما گرسنه یا سیر بودن را از طریق فرمان مغز می‌گویند.
با این وجود، ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا مغز شما این پیام‌ها را دریافت کند، بنابراین مصرف آرام‌تر غذا به مغز شما زمان لازم را برای درک اینکه شما سیر هستید را می‌دهد. به سادگی با آهسته‌تر میل کردن و جویدن بیشتر، می‌توانید خطر ابتلا به مصرف بیش از حد غذا و افزایش وزن اضافی را کاهش دهید.
نان سبوس دار را انتخاب کنید
به راحتی می‌توانید با انتخاب نان غلات سبوس دار به جای نان سنتی تصفیه شده، رژیم غذایی خود را کمی سالم‌تر کنید. برخلاف دانه‌های تصفیه شده که به بسیاری از موارد بهداشتی مرتبط بوده اند، غلات کامل با انواع فواید سلامتی از جمله کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و سرطان مرتبط بوده است.
ماست یونانی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید
ماست یونانی (یا ماست به سبک یونانی) ضخیم‌تر و خامه ای‌تر از ماست معمولی است.
برای صاف شدن این نوع ماست، تحت فشار زیادی قرار گرفته است. نتیجه نهایی ماست است که نسبت به ماست معمولی از نظر مقدار چربی و پروتئین بیشتر است.
تخم مرغ را ترجیحا برای صبحانه میل کنید
تخم مرغ بسیار سالم و مفید است، به خصوص اگر صبح مصرف شوند. تخم مرغ سرشار از پروتئین با کیفیت بالا و بسیاری از مواد مغذی ضروری است مانند کولین که معمولا افراد به اندازه کافی آن را مصرف نمی‌کنند.
میزان مصرف پروتئین را افزایش دهید
پروتئین‌ها غالباً به عنوان پادشاه مواد مغذی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به دلیل توانایی پروتئین در تأثیر بیشتری بر هورمون‌های گرسنگی و سیری نسبت به بقیه ریز مغذی‌ها است.
آب کافی بنوشید
نوشیدن آب کافی برای سلامتی شما مهم است. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که نوشیدن آب ممکن است بر کاهش وزن، حفظ وزن و حتی بر کالری‌هایی است که روزانه می‌سوزانید مؤثر باشد.
غذا را به جای سرخ کردن، آب پز یا کبابی کنید
طرز تهیه غذای می‌تواند تأثیرات زیادی را بر سلامتی شما داشته باشد. کباب کردن و سرخ کردن روش‌های رایج تهیه گوشت و ماهی است.
از مکمل‌های امگا ۳ و ویتامین D استفاده کنید
ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که برای سلامتی استخوان و عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن شما بسیار مهم است. ویتامین D در غذا‌های بسیار کمی یافت می‌شود، اما غذا‌های دریایی چرب به طور کلی حاوی بیشترین مقدار آن هستند.
در ابتدا سبزیجات را مصرف کنید
مصرف سبزیجات می‌تواند شما را به مصرف کالری کمتر و سالم‌تر سوق دهد که منجر به کاهش وزن می‌شود. علاوه بر این، نشان داده شده است که مصرف سبزیجات قبل از یک وعده غذایی غنی از کربوهیدرات دارای تأثیرات مفیدی بر سطح قند خون است.
به جای آب میوه، خود میوه را مصرف کنید
میوه‌ها بسیار سالم هستند و حاوی آب، فیبر، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها هستند.
بیشتر در خانه طبخ کنید
سعی کنید بیشتر شب‌ها به جای اینکه بیرون غذا میل کنید، عادت به آشپزی در خانه داشته باشید.
فعال‌تر شوید
تغذیه خوب و ورزش اغلب دست به دست هم می‌دهند. نشان داده شده است که ورزش باعث بهبود روحیه شما و همچنین کاهش احساس افسردگی، اضطراب و استرس می‌شود.
نوشیدنی‌های قندی خود را با نوشیدنی بدون قند یا آب جایگزین کنید
یک خواب خوب در شب داشته باشید
کمبود خواب باعث اختلال در تنظیم اشتها می‌شود و اغلب منجر به افزایش اشتها می‌شود که منجر به افزایش کالری و افزایش وزن می‌شود.
به جای چیپس، ذرت بو داده میل کنید
رژیم‌های غذایی سرشار از غلات کامل با فواید سلامتی مانند کاهش خطر التهاب و بیماری‌های قلبی مرتبط هستند.
روغن‌های سالم را انتخاب کنید
قهوه سیاه بنوشید.

نظر شما