شناسهٔ خبر: 52567253 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

منوی دلاری در رستوران‌های تهران!

صاحب‌خبر -

برخی رستوران‌ها و کافه‌ها در تهران قیمت‌های منوی خود را با نرخ دلار محاسبه می‌کنند. اتفاقی که نرخ هر وعده غذایی را تا بیش از یک میلیون تومان هم بالا می‌برد؛ اما آیا رستوران‌داران مجاز به فروش غذا با نرخ دلار هستند؟ بررسی‌ منوی یکی از این رستوران‌ها که در برج‌های آ.اس.پ تهران قرار دارد، نشان می‌دهد ارزان‌ترین خوراکی حداقل هفت دلار قیمت دارد. گران‌ترین غذا که در منوی اصلی آن است با قیمت ۵۰ دلار فروخته می‌شود. با احتساب نرخ آزاد دلار، این غذا معادل یک میلیون و ۳۲۲ هزار تومان قیمت می‌خورد. در همین مورد رئیس اتحادیه دارندگان رستوران‌داران و سلف‌سرویس به فروش غذا با نرخ دلار واکنش نشان داد.
سید علی‌اصغر میرابراهیمی به تجارت‌نیوز گفت: ما در ایران زندگی می‌کنیم و واحد پول ایران هم ریال است؛ بنابراین غذای رستوران‌ها در تمام نقاط کشور باید بر اساس ریال باشد و نه دلار! رستوران‌هایی که در برابر فروش غذا و خدماتشان دلار دریافت می‌کنند واحدهای صنفی فاقد پروانه هستند. چنانچه در این زمینه گزارشی به دست ما برسد با سودجویان برخورد می‌شود.
این روزها افزایش قیمت اقلام خوراکی با درآمد خانوارها همخوانی ندارد و برخی از مردم نمی‌توانند کالری استاندارد موردنیاز خود در روز را تهیه کنند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گزارشی مهم‌ترین عامل افزایش خط فقر را تورم بالا در دو گروه خوراکی‌ها و مسکن اعلام کرد. بااین‌حال منویی در برخی مناطق لاکچری تهران است که نشان می‌دهد جامعه ایران به شکاف طبقاتی و اختلاف درآمد میان خانواده‌ها مبتلاست.
گزارشی که مرکز آمار در نیمه اول سال جاری منتشر کرد از کاهش ۴۶ درصدی سرانه مصرف گوشت در ایران حکایت داشت. اتفاقی که باعث شد شهروندان به کالاهای جایگزین نظیر سویا و قارچ روی آورند.
پیش‌تر محمدحسن افشار، یک عضو سابق انجمن تولیدکنندگان قارچ خوراکی به تجارت‌نیوز گفت: گوشت دیگر جایی در سفره دهک‌های پایین جامعه ندارد. اکنون فقط قشر سرمایه‌دار و حقوق‌بگیران مصرف‌کننده گوشت هستند. البته کارمندان هم دیگر قدرت خرید گذشته را ندارند و با توجه به تورم کنونی رفته‌رفته آن‌ها از فهرست متقاضیان گوشت حذف می‌شوند.

 

نظر شما