شناسهٔ خبر: 52543818 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

گوشت قرمز اندکی ارزان شد

روزنامه جوان

در پی اعتماد وزارت جهاد کشاورزی به دامداران و صدورمجوز صادرات دام زنده در کمتر از ۴۰ روز قیمت گوشت قرمز به کیلویی ۱۹۰ هزار تومان رسید

صاحب‌خبر -

در پی اعتماد وزارت جهاد کشاورزی به دامداران و صدورمجوز صادرات دام زنده در کمتر از ۴۰ روز قیمت گوشت قرمز به کیلویی ۱۹۰ هزار تومان رسید. این در حالی است که دام زنده سبک و سنگین فراوان است و سردخانه‌های وزارت جهاد نیز مملو از گوشت منجمد است. از این رو از روزگذشته توزیع گوشت گرم تنظیم بازاری در میادین میوه و تره بار آغاز شده و قیمت در قصابی‌های سطح شهر نیز بین ۵ تا ۱۵ هزار تومان کاهش یافته است.
وزیر جهادکشاورزی به کشاورزی اقتصادی اعتقاد دارد و می‌گوید: برای تأمین هزینه‌های تولیدکنندگان باید در مواقع لزوم صادرات و واردات انجام گیرد. به گفته سیدجواد ساداتی‌نژاد در همه جای دنیا کشاورزی اقتصادی است، اما این نکته را فراموش کرده که شاید دلالی و واسطه‌گری در همه جای دنیا به اندازه ایران نباشد. به هرحال اعتماد وزیر به دامپروران و دامداران در ماه‌های آغازین وزارتش، بازار گوشت را بهم ریخت و این وزارتخانه به ناچار برای تولیدکنندگان گوشت قرمز خط و نشان کشید تا در صورت عدم همکاری هم در سردخانه‌های داخلی باز می‌شود و هم اینکه واردات گوشت گرم و منجمد انجام می‌گیرد.

گوشت ارزان شد
خبر‌های رسیده از بازار گوشت حاکی از آن است که در اولین روز هفته، قیمت گوشت قرمز بین ۵ تا ۱۵ هزار تومان در قصابی‌های سطح شهر ارزان شد. به طوری که گوشت گوسفندی کیلویی ۱۶۵ هزار تومان و گوساله ۱۷۰ هزارتومان به فروش می‌رسید، البته گوشت‌های بسته‌بندی کارخانه‌ای که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود همچنان گران و کاهش قیمتی نداشته است.
به گزارش فارس، علیرضا رضازاده مشاور وزیر جهاد کشاورزی در تشریح جزئیات قیمت گوشت قرمز تنظیم بازاری می‌گوید: «از دیروز توزیع گوشت منجمد تولید داخل در سامانه بازرگام آغاز شده است. هر کیلوگرم گوشت مخلوط گوساله ۹۹ هزار و ۸۰۰ تومان و گوشت بره کیلویی ۱۰۵ هزار تومان در سامانه بازرگام در بسته‌های ۴کیلوگرمی به فروش می‌رود.» وی می‌افزاید: «وزیر جهاد کشاورزی دستور داده که در روز‌های آینده گوشت قرمز در بسته‌های کمتری عرضه شود تا مردم به راحتی بتوانند خریداری کنند. از روز‌های آینده توزیع گوشت گرم نیز درسامانه بازرگام انجام خواهد شد.»
به گفته رضازاده از دیروز توزیع گوشت در میادین میوه و تره بار هم آغاز شده است. هر کیلو گوسفند لاشه ۱۰۰ هزار تومان، گوساله گرم بسته‌بندی درجه یک ۱۴۰ هزار تومان، گوساله چرخ کرده درجه یک ۱۲۰هزار تومان، گوشت منجمد گوساله بسته‌بندی شده ۱۲۰ هزار تومان و گوشت گوسفندی گرم لاشه‌ای ۱۱۶هزار و ۹۰۰ تومان عرضه می‌شود. مشاور وزیر جهاد کشاورزی همچنین تأکید می‌کند: «هیچ محدودیتی برای عرضه گوشت در کشور وجود ندارد و توزیع گسترده تا ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.»

کاهش قیمت سیب زمینی به کیلویی ۸ هزار تومان
همچنین طبق وعده وزارت جهاد مبنی بر کاهش قیمت سیب زمینی به ۱۰ هزارتومان، این قیمت فقط در میادین میوه و تره بار است و در مغازه‌های میوه‌فروشی قیمت همچنان ۱۴-۱۵ هزارتومان است. به عبارت دیگر فعلاً این وزارتخانه توانسته قیمت را در میادین کنترل کند.
فعالان بازار از گرانی هزینه حمل و نقل خبر می‌دهند و معتقدند که دلیل گرانی قیمت، کاهش حمل و نقل از مراکزتولید به سراسر کشور است.
در این خصوص رضازاده می‌گوید: «در حال حاضر با توزیع گسترده‌ای که انجام شد قیمت این محصول در میادین میوه و تره بار به کیلویی ۱۰ هزار تومان رسیده است و از روزگذشته سیب‌زمینی در سامانه بازرگام کیلویی ۸ هزار تومان بارگذاری شده است.»
وی می‌افزاید: «تولید سیب‌زمینی در کشور سالانه ۲/۵ میلیون تن است و مصرف کشور نیز از این میزان پایین‌تر است. به دلیل سیل بخشی از محصولات از بین رفت و البته مهم‌تر از آن برخی در داخل به این نوسان قیمت دامن زدند و عاملی برای افزایش قیمت شد.» به گفته مشاور وزیر جهاد کشاورزی از آنجا که سرانه مصرف این محصول در کشور ۴۵ تا ۵۰ کیلوگرم است و سهم زیادی در سبد خانوار دارد، وزارت جهاد کشاورزی بلافاصله برای تنظیم بازار این محصول وارد شد.

برنج طارم به سامانه توزیع بازرگام وارد می‌شود
رضازاده همچنین از عرضه برنج طارم با قیمت مناسب در سامانه بازرگام طی روز‌های آینده خبر داده و می‌گوید: «در حال حاضر برنج ایرانی شیرودی کیلویی ۴۲هزار تومان در این سامانه بارگذاری شده و هموطنان می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند.»
رضازاده همچنین از توزیع برنج خارجی تایلندی کیلویی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان هندی کیلویی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و پاکستانی ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان در سامانه بازرگام خبر داد و گفت: «۲۰۰ هزار تن برای توزیع تخصیص یافته و هیچ مشکلی از نظر تأمین وجود ندارد.» به گفته این مسئول تنها روز پنج‌شنبه ۵۵ تن برنج ایرانی در تهران توزیع شده است. به رغم توزیع برنج، هنوز قیمت‌ها در بازار تغییری نکرده و کاهش نیافته است.

برچسب‌ها:

نظر شما