شناسهٔ خبر: 52543146 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

«موقعیت مهدی» رکورددار چهلمین جشنواره فیلم فجر

اشاره: آیین اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر شامگاه دیروز (جمعه ۲۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۰) پس از 11 روز نمایش و رقابت ۲۲ فیلم بخش مسابقه سینمای ایران در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد. فیلم «موقعیت مهدی» که با نامزدی در ۱۴ رشته رکورددار نامزدهای چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر بود، درنهایت با کسب سیمرغ در پنج رشته رکورددار دریافت سیمرغ در چهلمین جشنواره فیلم فجر شد. شاید بتوان پررنگ‌ترین حاشیه دوره چهلم فیلم فجر را حذف شدن سیمرغ فیلم برگزیده مردم دانست؛ جایزه‌ای که برخی آن را مهم‌ترین جایزه جشنواره می‌دانند. پرسش این است که چرا یک رویداد 40 ساله، شیوه رأی‌گیری مطمئنی بعدازاین همه سال برگزاری ندارد؟! گزارش پیش رو درباره برخی حاشیه‌های جشنواره چهلم فجر و همچنین معرفی برندگان سیمرغ این دوره از جشنواره است.

صاحب‌خبر -

سیمرغ پرحاشیه
سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران که در شانزدهمین دوره فیلم فجر در سال ۱۳۷۶ به جشنواره اضافه شد، همیشه جزو سیمرغ‌هایی بوده است که به دلیل رأی مردمی می‌توانست برای تهیه‌کنندگان و تبلیغات اکران فیلم مهم باشد، اما امسال از سوی دست‌اندرکاران جشنواره اعلام شد که حذف شده است. دبیر جشنواره فیلم فجر درباره علت این تصمیم گفت: «بررسی تیم‌های کارشناسی نشان می‌دهد به دلیل پاره‌ای اشکالات و ازجمله اشکال فنی در ارسال پیامک که باعث شده بعضی از مخاطبان دریافت نکنند و نیز قطعی و اختلال اینترنت در بعضی سینماها، نتایج نظرسنجی مردمی برای ستاد جشنواره اطمینان‌بخش نیست.»
طی چند روز گذشته تهیه‌کنندگان مختلفی به شیوه رأی‌گیری اعتراض داشتند تا جایی که تهیه‌کننده شادروان در گفتگویی با ایسنا اعلام کرد که «مُچ سمفا را برای تخلف در آراء مردمی فیلم فجر گرفتیم.»
آرای مردمی جشنواره فیلم فجر در سال‌های اخیر محل مناقشه و جنجال بوده است تا جایی که سال گذشته محمدحسین قاسمی تهیه‌کننده «ابلق» در گفتگویی با ایسنا مطرح کرد که با اختلالی که در سامانه «سمفا» و سیستم رأی‌گیری جشنواره فیلم فجر در بخش مردمی وجود دارد، به نظر می‌رسد وجاهت سیمرغ مردمی این دوره از جشنواره اعتباری ندارد. امسال هم دقایقی پس از انتشار حذف سیمرغ مردمی جشنواره فیلم فجر، امیر بنان تهیه‌کننده فیلم «ملاقات خصوصی» که این روزها در صدر آرای مردمی فیلمی فجر بود، در صفحه مجازی‌اش متنی را با این عنوان منتشر کرد که «آقای نقاش زاده! دبیر محترم جشنواره فیلم فجر! با سلام لطفاً جواب تماس تلفنی بنده را بدهید. یک ساعت است که مداوم با شما تماس می‌گیرم.» او سپس با انتشار نامه‌ای به دبیر جشنواره فجر اثر خود را از داوری در این رویداد خارج کرد. بنان در متن نامه خود نوشته است: «نظر به عدم توجه به آرای مردمی در جشنواره فجر و حذف آن و از طرفی با عنایت به اینکه به‌زعم این حقیر این تصمیم اثر وضعی در سینمای ایران دارد، ضمن سپاس از حضرتعالی و سایر همکارانتان بدین‌وسیله اعلام می‌دارم که فیلم ملاقات خصوصی به کارگردانی آقای امید شمس و تهیه‌کنندگی اینجانب را از داوری جشنواره خارج نمایید و در هیچ‌یک از رشته‌ها داوری نشود. انشاالله که جوابی برای حق‌الناسی که ضایع شد داشته باشید. در پایان از همه مردم عزیز و تماشاگران فیلم ملاقات خصوصی صمیمانه تشکر می‌کنم و سپاسگزارم و امیدوارم به یاری حق‌تعالی در اکران عمومی بتوانیم میزبان خوبی باشیم.»

بزرگداشت احمدرضا معتمدی 
با حضور علی نصیریان
بخش از مراسم چهلمین جشنواره فیلم فجر به گرامیداشت احمدرضا معتمدی اختصاص داشت. طی این مراسم معتمدی که چندی است درگیر بیماری شده جایزه و تقدیرنامه خود را از علی نصیریان دریافت کرد.
 نصیریان با اشاره به شخصیت معتمدی اظهار کرد: معتمدی ازجمله کارگردان بزرگ سینمای کشور است، پشتوانه یک سینما فرهنگ است، سینما تنها تخصص نمی‌خواهد، بلکه کارگردان و بازیگری که می‌خواهد وارد هنر شود باید با الفبای فرهنگ آشنا باشد و با آن رمان، شعر و ... بنویسد.
احمدرضا معتمدی طی این مراسم گفت: من از تمامی مسئولان سینمایی و همچنین جشنواره فیلم فجر تشکر می‌کنم که به یاد من بودند. من مفتخرم که در فیلم «دیوانه از قفس پرید» با علی نصیریان همکاری کردم و واقعاً طی این همکاری تلمذ می‌کردم. علی نصیریان برای من مثل یک استاد بود و طی این همکاری آموزش‌دیده و درس گرفتم. این هنرمند در پایان گفت: همسرم در این 30 سال با حقوق معلمی من زندگی کرده است و من حتی یک انگشتر هم برای او نگرفته‌ام. تا نیمه‌های شب در کتابخانه بودم ولی او چیزی نگفته است و من خیلی او را دوست دارم، زیرا اگر نبود نمی‌توانستم از این شرایط بر بیایم.

برندگان سیمرغ جشنواره چهلم
* سیمرغ بلورین بهترین عکس اهدا شد به حبیب مجیدی برای مجموعه عکس‌های فیلم «منصور»
* سیمرغ بلورین در بخش پوستر فیلم اهدا نشد و دیپلم افتخار به پوستر فیلم «پیرمردها نمی‌میرند» اثر احسان برآبادی تعلق گرفت
 * سیمرغ بلورین بخش آنونس و تیزر اهدا شد به امید میرزایی برای ساخت آنونس فیلم‌های «صحنه‌زنی» و «تک‌تیرانداز»
* سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌ کوتاه داستانی اهدا شد به ارفاق (کارگردان: رضا نجاتی، تهیه‌کننده: سولماز وزیرزاده)
* سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند اهدا شد به احتضار (کارگردان: حجت طاهری، تهیه‌کننده: حجت طاهری، عبدالخالق طاهری)
* جایزه ویژه شهید سلیمانی (نگاه ملی) با حضور زینب سلیمانی دختر شهید و مسئولان سینمایی و وزیر ارشاد اهدا شد به فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه‌کنندگی مهدی بابایی
* سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های بصری اهدا شد به حسن نجفی و امیر ولی‌خانی برای «دسته دختران»
* سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی اهدا شد به ایمان کرمیان برای فیلم «موقعیت مهدی»
* سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی اهدا شد به امید گلزاده برای فیلم‌های «برف آخر» و «شادروان»
* سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه اهدا شد به محمدرضا شجاعی برای فیلم «ضد»
* سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس اهدا شد به مارال جیرانی برای طراحی لباس فیلم «خائن‌کشی»
* سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری اهدا شد به مسیح حدپور سراج برای فیلم «موقعیت مهدی»
* سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری اهدا شد به علیرضا علویان برای فیلم‌های «علف‌زار» و «بدون قرار قبلی»
* در بخش بهترین موسیقی متن دیپلم افتخار اهدا شد به بهزاد عبدی برای فیلم «علف‌زار» و سیمرغ بلورین این بخش تعلق گرفت به مسعود سخاوت‌دوست برای فیلم «موقعیت مهدی»
* سیمرغ بلورین بهترین تدوین اهدا شد به حمید نجفی‌راد برای فیلم «علف‌زار»
* سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌برداری اهدا شد به آرمان فیاض برای فیلم «برف آخر»
* سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل زن اهدا شد به صدف اسپهبدی برای فیلم «علف‌زار»
* دیپلم افتخار بهترین نقش مکمل زن اهدا شد به فرشته حسینی برای فیلم «دسته دختران»
* سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد اهدا شد به نادر سلیمانی برای فیلم «ضد»
* دیپلم افتخار بهترین نقش مکمل مرد اهدا شد به علی‌اکبر اُصانلو برای فیلم «نگهبان شب»
* سیمرغ بلورین بهترین نقش اول زن اهدا شد به طناز طباطبایی برای فیلم «بی رؤیا»
* سیمرغ بلورین بهترین نقش اول مرد اهدا شد به امین حیایی برای فیلم «برف آخر»
* سیمرغ بهترین فیلم اول اهدا شد به «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر
* سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه اهدا شد به کاظم دانشی برای فیلم «علف‌زار»
* در بخش جایزه ویژه هیئت‌داوران دیپلم افتخار اهدا شد به سید هادی محقق کارگردان فیلم «درب» و سیمرغ در این بخش تعلق گرفت به امیرحسین عسگری کارگردان فیلم «برف آخر»
* سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی اهدا شد به رضا میرکریمی برای فیلم «نگهبان شب» که به نمایندگی تورج الوند بازیگر فیلمش این جایزه را گرفت
* سیمرغ بلورین بهترین فیلم اهدا شد به حبیب الله والی نژاد برای فیلم «موقعیت مهدی»

نظر شما