شناسهٔ خبر: 52505462 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در نهمین برنامه «سینماملت» عنوان شد؛

هزینه‌های ساخت فیلم از بیت‌المال، اعلام شود

تهران- ایرنا- بنیاد سینمایی فارابی با اعلام هزینه کرد خود از هشت فیلم حاضر در چهلمین جشنواره فیلم فجر شفاف سازی کرد. معمولا میزان هزینه تولید هر فیلم تولید شده در سطح جهان، اعلام می‌شود و در واقع انتظار است مجموعه هایی که از بیت‌المال برای تولید فیلمشان هزینه می‌کنند، میزان مبلغ آن را اعلام کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، علی مرادخانی کارشناس عرصه سینما در نهمین برنامه سینما تک «سینماملت» که با حضور عوامل فیلم‌های سینمایی بدون قرار قبلی و بررسی فیلم‌های شهرک و ۲۸۸۸ برگزار شد، گفت: معمولا میزان هزینه تولید هر فیلم تولید شده در سطح جهان،اعلام می‌شود. در واقع آنهایی که از بیت‌المال برای تولید فیلمشان هزینه می‌کنند باید میزان هزینه‌کرد خود را اعلام کنند. بنیاد سینمایی فارابی امسال ۶۰درصد از هزینه ساخت فیلم دسته‌ دختران را تامین کرد یعنی این بنیاد ۱۱میلیارد و ۱۷۵میلیون تومان را برای تولید فیلم مذکور هزینه کرده است.

وی گفت: بنیاد فارابی چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان معادل ۵۰ درصد برای تولید فیلم نگهبان شب، هفت میلیارد و ۱۸۷میلیون تومان معادل ۸۰ درصد برای تولید فیلم بدون قرار قبلی، ۲ میلیارد تومان معادل ۳۰درصد برای تولید فیلم شادروان، ۲میلیارد و ۴۰میلیون تومان برای تولید فیلم بیرو و یک میلیارد تومان معادل ۲۰درصد برای تولید فیلم لایه‌های دروغ هزینه کرده است.

وی در خصوص حواشی پیش آمده در مورد نحوه رای‌گیری مردمی برای فیلم‌های اکران شده در قالب چهلمین جشنواره فیلم فجر نیز با بیان اینکه فیلم‌های ما هم از نحوه رای گیری مردمی توسط سمفا متضرر می‌شوند، گفت: من می‌گویم یا واقعا باید مساله رای‌گیری مردمی

برای فیلم‌ها روشن شود و یا باید به کل این رای‌گیری را از ساختار جشنواره فیلم فجر حذف کنیم. در حال حاضر صحبت بر سر نحوه رای‌گیری مردمی برای فیلم‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر در پردیس‌های سینمایی کوروش و لوتوس است. به نظرم مسئولان این پردیس‌های سینمایی باید بیایند و پاسخگوی سوالات باشند تا سوء تفاهم‌ها رفع شوند، چراکه ما در این روزگار ناگزیر به شفافیت هستیم.

مدیر روابط عمومی بنیاد فارابی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تولیدکنندگان فیلم‌های شادروان، مرد بازنده، دسته دختران و موقعیت مهدی اعتراضشان به نحوه رای‌گیری مردمی برای فیلم‌ها را اعلام کرده‌اند.

مرادخانی بیان کرد: برخی مواقع دیده شده که تعداد زیادی بلیت برخی از فیلم‌ها به فروش رفته اما سالن‌های اکران آن فیلم‌ها خالی بوده، گویا در چنین مواقعی نهاد یا شخصی تمامی بلیت‌ها را خریداری کرده تا بگوید فیلم مورد نظر با استقبال خوبی مواجه شده است.

سینما باید به عنوان یک رسانه به هنرهای دیگر ادای دین کند

بهروز شعیبی کارگردان فیلم بدون قرار قبلی نیز در این برنامه گفت: تجربه‌های مختلفی در جشنواره فیلم فجر داشتم. این تجربه‌های مختلف در ذهن من مانده‌اند اما با فیلم بدون قرار قبلی حالم خیلی خوب است. من فکر می‌کنم هر فیلمی شبیه کسانی است که آن را تالیف کرده‌اند. فیلم بدون قرار قبلی براساس علایق من ساخته شده است.

وی بیان کرد: حرم امام رضا (ع) با بیش از هزار سال سابقه در کشور، هم‌اکنون نه تنها یک نماد مذهبی بلکه یک نهاد ملی است. ما وقتی می‌خواهیم یک فیلم ملی ایرانی بسازیم، بهتر است بدانیم که حرم امام هشتم شیعیان متعلق به همه ایرانیان است و هر کدام از ما به نحوی با امام رضا ارتباط برقرار می کنیم.

وی افزود: قرار ما در فیلم بدون قرار قبلی این بود که از زاویه‌ای جدید به امام رضا (ع) و موضوع حضور این امام بزرگوار در کشورمان بپردازیم. بدون قرار قبلی، فیلم جزئیات بود و قرار بود موسیقی بخش اصلی آن باشد که هست.

این کارگردان و بازیگر بیان گفت: فیلم بدون قرار قبلی برداشتی از یکی از داستان‌های مصطفی مستور بود. واقعیت این است که سینما باید به عنوان یک رسانه و صنعت فرهنگساز به خیلی از هنرهایمان ادای دین کند. ما در فیلم بدون قرار قبلی چند مورد ارتباط با ادبیات داشتیم حتی در این فیلم به شعری از محمدرضا شفیعی کدکنی اشاره کردیم.

مسعود سخاوت‌دوست آهنگساز این فیلم نیز بیان کرد: در جهانی که شتاب‌زدگی و بی‌قراری خیلی برجسته است شعیبی از من می‌خواست نوعی درون‌گرایی و مدیتیشن در موسیقی داشته باشم. پایه کار موسیقی فیلم بدون قرار قبلی موسیقی خراسانی بود و سازهای دیگری همچون کرنا آن را همراهی کردند.

وی افزود: کرنا یکی از سازهای مخصوص حرم امام رضا (ع) است البته اکثر ما فقط نقاره را ساز مخصوص حرم امام هشتم شیعیان می‌دانیم.

ایده «شهرک» از خود فیلم جلوتر است/ «۲۸۸۸» یک فیلم فرمی است

سعید قطبی‌زاده و جواد طوسی منتقدان سینما در «اتفاق نقد» نهمین قسمت برنامه‌ «سینماملت» فیلم‌های شهرک به کارگردانی علی حضرتی و ۲۸۸۸ را مورد بررسی قرار دادند.

جواد طوسی درباره شهرک گفت: حضرتی علی‌رغم سن و سالش خیلی زود تهیه‌کنندگی را تجربه کرد و شناختی از سینمای حرفه‌ای به دست آورد که به خلق آثار مستقل‌اش کمک می‌کند. فکر و ایده فیلم شهرک خوب بود اما موفقیتش مشروط به این است که در قالب مناسبی به مخاطب این زمان ارائه شود. در هر حال، موتور فیلم شهرک خیلی دیر حرکت می‌کند.

سعید قطبی‌زاده نیز درباره فیلم شهرک گفت: ایده این فیلم از خود فیلم جلوتر است. مشکل سینمای ایران کپی بودن فیلم‌ها است و فیلمسازها را باید به ساختن فضاهای متفاوت دعوت کرد بنابراین ما از ساخت فیلم شهرک خوشحال هستیم و فکر می‌کنیم سینمای کشورمان به ساخت چنین فیلم‌هایی نیاز دارد اما کاش فیلم‌هایی چون فیلم مذکور بهتر ساخته شوند.

این منتقد سینما بیان کرد: به نظر من حضرتی در اجرا ایده را خیلی ساده گرفته مشکل فیلم شهرک سردرگمی در خلق فضا است.

قطبی‌زاده در ادامه درباره فیلم «۲۸۸۸» بیان کرد: ما با فیلمی روبرو هستیم که تجربه‌ای نامتعارف است اما هر تجربه نامتعارفی منجر به تولید یک فیلم خوب نمی‌شود. «۲۸۸۸» یک فیلم فرمی است و اصلا قصه ندارد. حالا ممکن است کارگردان در پاسخ به نقد من بگوید فیلمش یک اثر ضد قصه است. در این صورت فیلم مذکور باید در قالب مستند ساخته می‌شد.

این منتقد سینما گفت: این فیلم درباره فرماندهان نیروی هوایی و زندگی شخصی آنها ساخته شده است اما پیامش را به درستی به مخاطب نمی‌رساند در واقع این فیلم نمی‌تواند ارتباط خوبی با تماشاگر برقرار کند و صدا نیز در این فیلم ضبط و ربط درستی ندارد.

برنامه سینمایی سینماملت به سردبیری سجاد مهرگان و تهیه‌کنندگی سید احسان حسینی و با اجرای وحید رونقی همزمان با چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، هر شب از ساعت ۲۳ تا ۱ بامداد از شبکه چهار پخش می شود.

نظر شما