شناسهٔ خبر: 52488510 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

شُهرت جهانی هنر قلم‌زنی اصفهان

اصفهان علاوه بر اینکه جاذبه‌های گردشگری و تاریخی فراوانی را در خود جای داده است، در عرصه هنر صنایع‌دستی هم یکی از استان‌های هنرخیز ایران بوده و قلم‌زنی یکی از این هنر‌های زیبا در اصفهان است.

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، قلم‌زنی هنری است که درپی قلم و ضربه چکش، نقش و نگار روی اشیاء فلزی پدید می‌آورد و هنر قلم‌زنی روی فلز بقای بیشتری دارد.

بر اساس مستندات تاریخی پیشینه این هنر دستی به هزاره دوم و اول پیش از میلاد می‌رسد، اما در دوره تاریخی هخامنیشی هنر زیبای قلم‌زنی تحول یافت و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شد.

هنر قلم‌زنی در دوره‌های تاریخی پس از هخامنشی دوران پر فراز و نشیبی را طی کرد تا اینکه در دوران معاصر با تلاش هنرمندان ایرانی به ویژه اصفهانی‌ها، هنر قلم‌زنی جان تازه‌ای گرفت و امروز آثار خلق شده قلم‌زنی مانند اشیاء و ظروف سنتی و تابلو‌های تزئینی سه‌بعدی، فراتر از جغرافیای اصفهان رفته است.

قلم‌ز‌نی هنری ارزشمند در فرهنگ سنتی و هنری ایرانیان است و این هنر با کمک ذوق و اندیشه هنرمند ایرانی و تاثیر از آداب، سنن، فرهنگ، مذهب و عقاید ایرانیان به زیباترین شکل در شئ فلزی نقش بسته است.

عباس شیردل، هنرمند قلم‌زن اصفهانی با اشاره به سبک‌های زیبای برجسته، مُشبک و سیاه قلم در هنر قلم‌زنی گفت، قلم‌زنی، آفرینشی از هنر و احساس بر روی فلز است.

این هنرمند اصفهانی درباره تاریخچه هنر قلم‌زنی اظهار کرد، بررسی پیشینه این هنر زیبا نشان می‌دهد، مرکز اصلی هنر قلم‌زنی در اصفهان بوده است و با ارتقاء این هنر و خلق سبک‌های مختلف، آثار ارزشمندی در اصفهان تولید می‌شود.

به گفته عباس شیردل، رئیس اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان، اکنون بهترین هنرمندان هنر قلم‌زنی جهان در اصفهان هستند و این هنرمندان ایرانی، آثار بی‌نظیری در جهان خلق کرده‌اند.

منبع: ایران پرس

نظر شما