شناسهٔ خبر: 52485887 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران:

فعالان اقتصادی ملزم به ثبت‌نام در این سامانه هستند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: همه فعالان اقتصادی دارای کالاهای مشمول اعم از تولیدکننده، واردکننده و پخش‌کننده ملزم به ثبت‌نام در سامانه جامع تجارت هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایلنا، حسینعلی قوانلو در گفتگو با خبرنگار ایلنا  گفت: سامانه جامع تجارت به‌عنوان یک مرجع معتبر پیش‌بینی‌شده و تمامی فاکتورهای خریدوفروش باید در این سامانه ثبت شود و ازاین‌پس برگ خریدهای الکترونیکی ملاک و مستند ارائه خدمات خواهد بود.

وی بابیان اینکه این سامانه بر اساس سیاست‌های ابلاغی وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای حمایت از واحدهای تولیدی راه اداری شده است، افزود: سامانه جامع تجارت یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌های دولت است و تأکید رئیس‌جمهور از ابتدای دولت سیزدهم بر نهایی سازی و تکمیل این سامانه بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: راه‌اندازی سامانه جامع تجارت (سامانه یکپارچه‌سازی و نظارت بر فرآیند تجارت) شناسه کالا ظرفیت مناسبی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز فراهم کرده که از این به بعد عرضه کالا تنها در چارچوب ثبت در این سامانه‌ها و توسط اشخاص دارای کد، میسر است.

وی بر لزوم اجرایی شدن سامانه جامع تجارت تأکید کرد و گفت: هر فعال اقتصادی باید عضو این سامانه شده و اینکه مشخص شود این فعال اقتصادی در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کند که شامل تولیدکننده، توزیع‌کننده، پخش‌کننده و دستگاه‌های مصرف‌کننده می‌شود.

قوانلو به مزیت‌های این سامانه اشاره کرد و افزود: تمام کالاها در این سامانه قابل رصد بوده و میزان موجودی کالا مشخص و فاکتورهای فروش نیز ثبت می‌شود و اینکه هرکجا کمبودی در کالا احساس شود از طریق این سامانه قابل‌مشاهده است.

وی ادامه داد: چنانچه تولیدکننده‌ای برگ خریدهای خود را ثبت نکند جلوی ثبت سفارش گرفته می‌شود بنابراین فعال اقتصادی ملزم به این است که داده‌های مرتبط با خریدوفروش محصولات خود را در سامانه ثبت کند.

قوانلو افزود: مهم‌ترین اهداف این سامانه ساماندهی اطلاعات و فرآیندهای ورود توزیع و عرضه کالا در زنجیره تجاری، فراهم کردن امکان رصد کنترل موجودی کالای اساسی، نظارت دستگاهی برای تسهیل جلوگیری از گزان فروشی، احتکار و قاچاق کالا، بهبود، تسهیل و شفاف‌سازی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران یادآور شد: از وقتی‌که این طرح در استان اجرایی شد 20 تا 30 درصد از قیمت برخی کالاها از نرخ بالایی برخوردار بودند، کاهش پیدا کرد اما مشکلی هم که وجود دارد قیمت برخی از کالاها هنوز قیمت مصرف‌کننده دارند و باید صبر کنیم تا چند ماه دیگر اثرگذاری آن مشهود شود.

وی افزود: این سامانه سبب می‌شود تولیدکننده هرروز قیمت را افزایش نمی‌دهد و اگر بنا بهر دلیلی قرار باشد این اتفاق بیفتد باید مجوزهایش را از سازمان‌های استان دریافت کند.

 

 

 

نظر شما