شناسهٔ خبر: 52485366 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

ایسکانیوز گزارش می‌دهد؛

نقش کرونا در افسردگی نوجوانان / بخشی از مشاوران مدارس افراد غیرمرتبط هستند

وجوانی در ذات خود بحرانی نهفته دارد و به واسطه اینکه دوران گذار از کودکی به جوانی است همیشه با چالش‌هایی همراه بوده است اما شیوع کرونا، تعطیل شدن مدارس و محدودتر شدن ارتباطات نوجوانان آنان را مستعد ابتلا به افسردگی کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، نوجوانی در ذات خود بحرانی نهفته دارد و به واسطه اینکه دوران گذار از کودکی به جوانی است همیشه با چالش‌هایی همراه بوده است اما شیوع کرونا، تعطیل شدن مدارس و محدودتر شدن ارتباطات نوجوانان آنان را مستعد ابتلا به افسردگی کرده است.

بیشتر بخوانید

کاهش سن تجربه رابطه جنسی به زیر ۱۳ سال

افسردگی دانش‌آموزان دو ماهه برطرف می‌شود

نقش کرونا در افسردگی دانش‌آموزان

کماینکه محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور هم در این باره هشدار داد و گفت: دانش‌آموزان به ویژه دانش‌آموزان نوجوان به دلیل اینکه در سن تحول جسمی، شناختی، اجتماعی، هیجانی، رفتاری و اخلاقی هستند، در ایام پاندمی التهابات بسیار بالایی را تجربه کردند. با قرنطینه و بسته شدن مدارس شاهد آن بودیم که تحولات رشدی و شناختی که باید در دانش‌آموزان ایجاد می‌شد با وقفه مواجه بود که اگر نتوانیم آن را هم‌اکنون جبران کنیم، با آسیب‌های جدی در دانش‌آموزان فعلی و بزرگسالان آینده روبرو خواهیم شد و این مساله بزرگ‌ترین نگرانی ماست.

مشاوران مدارس عمدتا روانشناس و مشاور نیستند

توجه به جایگاه مشاوران مدارس هم موضوعی بود که رئیس سازمان نظام روانشناسی به آن اشاره و عنوان کرد:  وزارت آموزش و پرورش باید با حساسیت جایگاه روانشناسان و مشاوران را در مدارس درک کرده، جایگاه فعلی آنها را ارتقا دهد و این‌گونه نباشد که به عنوان زنگ تفریح به مباحث مشاوره و روانشناسی در مدارس نگاه شود. شرایط فعلی در آموزش و پرورش به گونه‌ای است که مشاوره به عنوان یک کار جنبی، حاشیه‌ای و به عنوان رفع تکلیف تلقی می‌شود به طوری که در حالی حدود ۲۰ هزار مشاور در استخدام وزارت آموزش و پرورش هستند که رشته تخصصی بخشی از این نیروها اصلا مشاوره و روانشناسی نیست اما به عنوان مشاور مدرسه در استخدام وزارت آموزش و پرورش‌اند. بعضا رشته‌های تخصصی در علوم پایه داشته و به هر دلیلی در رشته تخصصی خود تدریس نکرده و برای ادامه کار در آموزش و پرورش به عنوان مشاور مدرسه استخدام شده‌اند. 

خمودگی و رکود در روحیه جامعه و دانش آموزان

احمد نادری؛ نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص افسردگی دانش‌آموزان در دوران کرونا گفت: اتفاقی که افتاده این است که از اواخر زمستان سال ۹۸ که کرونا وارد کشور شد، مدارس ودانشگاه‌ها تعطیل بوده و نوعی از خمودگی و رکود در روحیه جامعه و به تبع آن دانش آموزان به وجود آمده است.

نادری با اشاره به لزوم وجود برنامه‌ای برای رفع خمودگی دانش‌آموزان توضیح داد: بخشی از برنامه آموزش و پرورش و وزارت علوم در حوزه معاونت‌های فرهنگی و پرورشی باید این باشد که بتوانند دانش آموزان و دانشجویان را با برنامه‌هایی که دارند به سمتی سوق دهند که به حالت سابق برگردند. به نظرم این اتفاق ظرف یکی دوماه خواهد افتاد منتهی نقش دانشگاه و آموزش و پرورش در این موضوع بسیار پررنگ است.

علیرضا شریفی یزدی؛ روانشناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص نقش کرونا در افسردگی نوجوانان گفت: گاهی به دلیل عدم وجود درک متقابل در خانواده‌ها امکان اینکه این نوجوانان به سمت افسردگی کشیده شوند، وجود دارد. در دو سال اخیر که کرونا شیوع پیدا کرده و ارتباطات اجتماعی محدود شده و مراکز تفریحی که نوجوانان در آن‌جا بازاجتماعی می‌شوند، تعطیل شده است، میزان افسردگی افزایش یافته است. نوجوان بیشتر تمایل به بودن با گروه همسالان را دارد و قبلا این اتفاق در مدرسه و باشگاه و غیره رخ می‌داد اما امروز این ارتباط کم شده و نوجوان گرایش بیشتری به فضای دیجیتال پیدا کرده است.

شریفی یزدی عنوان کرد: ساعت‌های طولانی در فضای دیجیتال بودن، فرد را مستعد افسردگی می‌کند و نوجوانی که در دوران گذار بوده و یکی از بارزترین عامل رشد در او ارتباطات است با محدود شدن ارتباطاتش به سمت افسردگی می‌رود.

این روانشناس اجتماعی درخصوص دلایل عدم وجود درک متقابل در والدین نسبت به نوجوانی بیان کرد: در دوران اخیر نوجوانی طولانی‌تر شده است درحالی که در گذشته زمان ورود فرد از کودکی به نوجوانی کوتاه‌تر بود و به همین دلیل شاید والدین درک مناسبی از این دوران نداشته باشند. از طرفی والدین بیشتر به نیازهای آینده او توجه می‌کنند و نگران سرنوشتش هستند و از حال او غافل می‌شوند. نیازهای نوجوان امروز هم متفاوت از گذشته است.

او اضافه کرد: موضوع دیگر در ایجاد افسردگی در نوجوان این است که خانواده به جهت ترسی که از آسیب‌های اجتماعی بیرون از خانه دارد، قوانین و محدودیت‌های شدیدی را برای نوجوان وضع می‌کند و گاهی حریم خصوصی او را رعایت نمی‌کنند و مرتبا وسایلش را می‌گردند.

شریفی یزدی توضیح داد: خانواده زمانی که نمی‌خواهند نقش والدگری خود را از دست بدهند از سبک والدگری مستبدانه پیروی می‌کنند و نوجوان در مرحله اول نوعی عصیان و شورش نسبت به خانواده خواهد داشت اما زمانی که می‌بیند قدرت در دستان والدین است، خاموش می‌شود و در خود فرو می‌رود و نهایت درگیر افسردگی می‌شود.

او از نشانه‌ها افسردگی در نوجوان گفت: اضطراب، وسواس فکری یکی از نشانه‌ها هستند و گاهی موضوع به شکل اختلال در شخصیت خود را نشان می‌دهد و اختلالاتی مانند دوقطبی و ضداجتماعی در آن‌ها پدیدار می‌شود. عصیان‌گری این نوجوانان گاهی خود را به شکل تراشیدن موی سر چه در دختران و چه در پسران، استفاده افراطی از پیرسینگ و تتو، خودزنی و گاهی اقدام به خودکشی خود را نشان می‌دهد. کماینکه یکی از بیشترین آمار خودکشی مربوط به نوجوانی است.

تمایل به استفاده از مواد مخدر  آسیب اجتماعی ناشی از  افسردگی در نوجوانان

این روانشناس اجتماعی درخصوص عواقب افسردگی بیان کرد:  افسردگی زمینه‌ساز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است و یکی از این موارد رابطه زودرس با جنس مخالف است. تجربه رابطه جنسی به زیر ۱۳ سال کاهش یافته و گاهی حتی رابطه جنسی کامل رخ می‌دهد. تمایل به استفاده از مواد مخدر هم دیگر آسیب اجتماعی ناشی از  افسردگی در نوجوانان است. ما سه درگاه اعتیاد داریم که شامل سیگار، قلیان و مشروبات الکلی است. این درگاه‌ها می‌توانند به استفاده از مواد مخدر بیانجامند. امروز الگوی غالب مصرف مواد مخدر در نوجوان‌ها ماده مخدر گل است.

او تاکید: جذب شدن در گروه‌های بزه‌کاری دیگر عواقب ناشی از افسردگی در نوجوانان است؛ گاهی این تمایل به بودن در گروه‌های بزه‌کاری بدون انگیزه مالی است و این‌ها به راحتی مرتکب جرم می‌شوند بدون اینکه انگیزه مالی داشته باشند و عمدتا برای هیجان‌خواهی این کار را می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز، حل معضل افسردگی در دانش‌آموزان به ویژه نوجوانان به چند عامل بستگی دارد و یکی از آن‌ها آموزش دیدن خانواده در خصوص چگونگی رفتار با نوجوان است و موضوع بعدی توجه آموزش و پرورش به بحث مشاوران مدارس است اما گاها شاهد این هستیم که مشاوران مدارس از افراد غیرمرتبط و آموزش ندیده انتخاب می‌شوند و این ساده‌انگاری نسبت به موضوعی در این سطح از اهمیت به گسترش آسیب‌های اجتماعی ناشی از افسردگی در نوجوانان می‌انجامد.

انتهای پیام  /

برچسب‌ها:

نظر شما