شناسهٔ خبر: 52485306 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

دیدار رهبران هیأت هماهنگی شیعی عراق با سردار قاآنی

ایران به دنبال همگرایی گروه‌های شیعی

صاحب‌خبر -

منابع عراقی از دیدار فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رهبران هیأت هماهنگی شیعی در عراق خبر دادند. سردار قاآنی پس از دیدار با هیأت هماهنگی شیعی با مقتدی صدر، رهبران جریان صدر نیز دیدار می‌کند. به گزارش مهر، هیأت هماهنگی شیعیان عراق روز گذشته بیانیه‌ای درخصوص آخرین تحولات سیاسی این کشور صادر و اعلام کرد که این هیأت بر لزوم تداوم گفت‌و‌گوهای سیاسی برای برون رفت از وضعیت حساس فعلی عراق تأکید دارد. در ادامه بیانیه این هیأت آمده است: اخیراً اعضای هیأت هماهنگی شیعی نشستی را به منظور بررسی آخرین تحولات عراق برگزار کردند و در این نشست دستاوردهای مثبت دیدار میان هادی العامری و مقتدی صدر بررسی شد. در بیانیه مذکور همچنین آمده است: هیأت هماهنگی شیعی به دنبال یافتن راه حلی جهت برون رفت از وضعیت کنونی در عراق است. ما بر لزوم تحقق منافع شهروندان و تحقق یکپارچگی ملی در عراق تأکید داریم.
این درحالی است که دو روز پیش مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق پس از دیدار خود با «هادی العامری» رهبر ائتلاف فتح در شهر نجف، یک پست توئیتری منتشر و در این پست توئیتری که پیشتر نیز مشابه آن چند مرتبه منتشر شده است، بر لزوم تشکیل دولت اکثریت ملی تأکید کرده است. در توئیت صدر آمده است: «نه شرقی، نه غربی، دولت اکثریت ملی».
پیشتر منابع مطلع از جزئیات مهم دیدار میان «مقتدی صدر» و «هادی العامری» در شهر نجف که اخیراً انجام شده است، پرده برداشتند. منابع مذکور اعلام کردند که در این دیدار ۳ مسأله مورد بررسی قرار گرفته است. نخستین موضوع تشکیل ائتلاف بزرگ‌تر پارلمان برای تشکیل دولت آینده بوده است. مسأله دوم نیز در رابطه با حشد الشعبی بوده است.
گفتنی است در این نشست مطرح شد که نباید هیچ اقدامی علیه حشد الشعبی صورت گیرد. مسأله سوم، مربوط به اختیارات فرمانده کل نیروهای مسلح بوده است. در دیدار مذکور گفته شد که هیأت هماهنگی شیعی می‌تواند هرگونه تصمیم امنیتی درباره اختیارات فرمانده کل نیروهای مسلح را البته اگر بدون مشورت با آنها اتخاذ شده باشد، وتو کند.
حضور در نجف و کربلا
همچنین سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در سفر خود به عراق به زیارت حرم‌های مطهر در نجف و کربلا مشرف شد. به گزارش فارس، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران  پس از زیارت حرم امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام به مزار شهید ابومهدی المهندس و آیت‌الله محمدصادق صدر و فرزندانش در نجف اشرف رفت. پس از آن نیز وی به کربلا و حرم‌های مطهر امام حسین و حضرت عباس علیهم‌السلام تشرف یافت.

نظر شما