شناسهٔ خبر: 52484554 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نقش پررنگ فارابی در فجر چهلم، سوژه «چله سیمرغ» شد

تهران- ایرنا- شماره جدید از ویژه‌نامه «چله سیمرغ» در صفحه نخست به نقش پررنگ موسسه فارابی در سرمایه‌گذاری روی فیلم‌های حاضر در چهلمین جشنواره فیلم فجر پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حمایت ۳۰ میلیاردی موسسه فارابی از جشنواره چهلم تیتر اول نهمین شماره از ویژه نامه چله سیمرغ ایرنا شد که به مناسبت برگزاری جشنواره فیلم فجر به طور روزانه منتشر می‌شود.

در این بخش از ویژه‌نامه جزئیات مشارکت بنیاد سینمایی فارابی را در چند فیلم سینمایی حاضر در جشنواره چهلم فیلم فجر، از زبان رئیس این نهاد می‌خوانیم. به گفته مهدی جوادی، میزان مشارکت بنیاد فارابی در ساخت فیلم لایه های دروغ ۲۰ درصد است که چیزی حدود یک میلیارد تومان را دربر می‌گیرد. میزان این مشارکت در فیلم بدون قرار قبلی به ۸۰ درصد می‌رسد که برای بنیاد چیزی قریب ۷ میلیارد دلار هزینه دربرداشته است.

جوادی اذعان کرد: سرمایه‌گذاری فارابی در فیلم دسته دختران نزدیک به ۱۱ میلیارد تومان است. سهم فارابی در این پروژه ۶۰ درصد بود و ۴۰ درصد دیگر آن را سازمان سینمایی سوره حوزه هنری برعهده داشت.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در این مصاحبه درصد مشارکت این بنیاد را در ساخت فیلم‌های شادروان، نگهبان شب و بیرو نیز اعلام کرد.

در صفحه دوم از ویژه نامه چله سیمرغ بخشی به استقبال مخاطبان جشنواره چهلم از فیلم‌های اول اختصاص یافته است. در این بخش که تیتر سیمرغ کارگردانی برای چهارمین بار به یک فیلم اولی می‌رسد را یدک می‌کشد، می‎‌خوانیم: سه فیلم ملاقات خصوصی، موقعیت مهدی و علفزار نخستین فیلم‌های کارگردانانشان هستند که توانسته‌اند در رتبه اول تا سوم آرای مردمی قرار بگیرند. این گزاره به درستی نشان می‌دهد که تراز رقابت در میان جوانان فیلم اولی است و فیلمسازان شاخص این دوره از جشنواره نظیر مسعود کیمیایی، رضا میرکریمی، کیوان علیمحمدی و بهروز شعیبی، عملا به گوشه رینگ رقابت هدایت شده تا رقابت اصلی میان فیلم اولی‌ها باشد.

نقش پررنگ فارابی در فجر چهلم، سوژه «چله سیمرغ» شد

در بخش دیگری از صفحه دوم چله سیمرغ نهم، در مطلبی تحت عنوان شیر بی یال و دم، نقدی درباره فیلم ۲۸۸۸ منتشر شده است. در بخشی از این نقد کوتاه می‌خوانیم: علیمحمدی در کارگردانی بسیار ناتوان می‌نماید. پگاه یا نمی‌داند اغلب نماهایی که از او گرفته می‌شود، کلوزآپ است یا بازی در این فیلم برایش خیلی جدی نبوده، یک صورت بدون هیچگونه اکت و بازتاب احساسات فردی.

در انتهای شماره جدید از ویژه نامه چله سیمرغ در بخشی از اظهارات رئیس اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران درباره امنیت کامل در اخذ آرای مردمی جشنواره چهلم چنین می‌خوانیم: در حال حاضر اخذ رای برای بهترین فیلم از سوی تماشاگران براساس سیستم سمفا صورت می‌گیرد در واقع مخاطب که از طریق سایت‌های مجازی که از قبل اعلام شده بلیت جشنواره را خریداری می‌کند می‌تواند به فیلم‌های موردنظر خود رای دهد. به گمان من با چنین سیستمی هیچ راهی برای تقلب وجود ندارد.

نهمین شماره از ویژه نامه چله سیمرغ را اینجا بخوانید.

ایرنا به عنوان یکی از رسانه‌های مستقر در خانه جشنواره، پیشگام چاپ این ویژه نامه میان دیگر رسانه‌های حاضر در فجر چهلم محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، چهلمین جشنواره فیلم فجر با حضور ۲۲  فیلم در بخش «سودای سیمرغ»، ۱۰ فیلم در بخش «فیلم کوتاه» و هشت فیلم در بخش «مستند» از ۱۱ تا ۲۲ بهمن به دبیری مسعود نقاش‌زاده در برج میلاد به عنوان خانه جشنواره، برگزار می‌شود. فیلم‌های این دوره از جشنواره در سینماهای ۳۱ استان در سراسر کشور اکران می شود.

    

نظر شما