شناسهٔ خبر: 52482510 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ضرباهنگ گازرسانی به روستاها تندتر شد

استان‌ها - ایرنا - کمتر از چند هفته مانده به پایان اجرای قانون برنامه ششم توسعه، مشعل گاز در ۱۴ شهر و یک هزار و ۴۵۹ روستا با دستور رییس جمهور روشن شد تا ضرباهنگ گازرسانی به روستاها تندتر شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، وزارت نفت در سال ۹۶ و در ابتدای برنامه ششم توسعه وعده داده بود که  گازرسانی به همه نقاط کشور اعم از شهری و روستایی تا پایان برنامه ششم توسعه پایان می‌یابد و برای این کار به بیش از ۱۸ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

با این اوصاف امروز - چهارشنبه - در آستانه چهل و سومین سالگرد پیروی انقلاب اسلامی و حدود پنج هفته به پایان سال ۱۴۰۰ که سال پایانی اجرای برنامه ششم به شمار می‌رود، طرح‌های صنعت گاز و پتروشیمی با حضور رییس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس در استان‌های مختلف از جمله کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، فارس و خوزستان افتتاح شد که مهمترین آن افتتاح طرح‌های گازرسانی به ۱۴ شهر و یک‌هزار و ۴۵۹ روستا و چهار هزار و ۱۰۴ واحد صنعتی و طرح «پتروکیمیای ابن‌سینا» و ۱۱ طرح انتقال گاز در مجموع با ۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بود.

آیت الله سید ابراهیم رییسی همچنین دستور آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به ۱۰ شهر، یک‌هزار و ۲۳۹ روستا و یک‌هزار و ۳۵۱ واحد صنعتی با محوریت مناطق کم‌برخوردار و ۸ طرح انتقال گاز را صادر کرد تا دست اندرکاران وزارت نفت با سرعت بیشتری کار گازرسانی را به مناطق توسعه نیافته پیگیری کنند.

رییس جمهور در ارتباط تصویری با محل افتتاح پروژه‌ها در ماهشهر خوزستان، نوسود کرمانشاه و ارسنجان فارس در جریان روند اجرایی طرح‌های انجام شده در این مناطق قرار گرفت.

ضرباهنگ گازرسانی به روستاها تندتر شد

آیت الله رییسی رییس‌جمهور در این آیین افزایش اعتماد مردم به دولت را سرمایه بزرگی دانست و گفت: ایران از ظرفیت‌های زیادی در حوزه انرژی برخوردار است که باید شناسایی و فعال شود تا تولید ارتقاء‌ یافته و اشتغال افزایش یابد.

رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه گازرسانی به مناطق مرزی و محروم افتخار دولت است، گفت: در طرح‌های گازرسانی امروز ۱۶۹ روستا در استان خراسان جنوبی از نعمت گاز بهره‌مند شدند که عمدتاً پروژه‌های مصوب در سفر استانی دولت سیزدهم به این استان در ابتدای کار دولت بود و این سرعت عمل در اجرای مصوبات استانی نشان می‌دهد دولت به وعده‌های خود صادقانه و پرتلاش عمل می‌کند.

آغاز عملیات گازرسانی به شهر اسماعیل آباد و ۹۳ روستای خاش

استان سیستان و بلوچستان به دلایلی از جمله شرایط اقلیمی و در اختیار نداشتن خطوط اصلی انتقال گاز، جزو استان‌هایی است که ضریب نفوذ شبکه گاز نسبت به سایر استان‌ها پایین است و پراکندگی روستاها و مسافت استان نیز مزید بر علت شده تا گاز رسانی با تاخیر در این استان پیگیری شود.

با این حال امروز با دستور رییس جمهوری عملیات اجرایی گازرسانی به شهر اسماعیل آباد و ۹۳ روستای خاش سیستان و بلوچستان کلید خورد؛ این پروژه دارای ۳۵۰ کیلومتر خط توزیع و تغذیه، پنج ایستگاه تقلیل فشار پنج و ۱۰ هزار متر مکعب بر ساعت بوده و برای اجرای آن ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود.

به گفته حسین مدرس خیابانی استاندار، شرکت گاز استان فارس به عنوان استان معین مجری پروژه بوده و ۱۵ هزار خانوار با اجرای این پروژه از گاز شهری بهره‌مند خواهند شد.

ضرباهنگ گازرسانی به روستاها تندتر شد


بهره‌برداری از طرح پتروشیمی پتروکیمیای ابن‌سینا در ماهشهر

طرح پتروشیمی پتروکیمیای ابن‌سینا در شهرستان ماهشهر خوزستان از افتتاح‌های امروز رییس جمهور بود که برای افتتاح گام نخست این طرح ۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است.

طرح انیدریدمالئیک شرکت پتروکیمیای ابن سینا، نخستین طرح تکمیل‌کننده زنجیره ارزش خوراک "بوتان" در ماهشهر است که در گام نخست آن پروژه انیدریدمالئیک شامل واحد تفکیک بوتان به بهره‌برداری رسید.

انیدریدمالئیک در صنایع تولیدی رزین‌های غیراشباع مصرف زیاد و کاربردی دارد و هم اکنون بخش بزرگی از نیاز کشور در بخش تولید پلی استرهای غیراشباع از طریق واردات تامین می‌شود.

با بهره‌برداری کامل از این طرح، برای نخستین بار امکان تولید تجاری سه محصول انیدرید مالئیک، ایزو بوتان و نرمال بوتان در ماهشهر فراهم می‌شود که این محصولات در صنایع تکمیلی همچون ساخت و تولید انواع رزین‌های پلی‌استر، صنایع خودروسازی، دریایی، الکترونیک، انواع الیاف‌ها دارای کاربردهای متنوع و متعددی است.

بهره‌برداری از تاسیسات تقویت فشار گاز ارسنجان فارس

امروز تاسیسات تقویت فشار گاز ارسنجان ۸ نیز با دستور رییس جمهوری در استان فارس به بهره‌برداری رسید که با راه‌اندازی آن توان انتقال گاز کشور در آینده‌ای نزدیک روزانه ۱۱۰ میلیون مترمکعب دیگر افزایش می‌یابد.

محمد سیفی، سرپرست منطقه ۵ عملیات انتقال گاز در این باره گفت: مجتمع تاسیسات تقویت فشار گاز ارسنجان در ۲۰ کیلومتری شهرستان ارسنجان فارس با دو ایستگاه بر روی خطوط چهارم و هشتم سراسری فعال است.

بر اساس این گزارش، منطقه ۵ عملیات انتقال گاز با بهره‌مندی از خطوط لوله فشار قوی و تاسیسات تقویت فشار گاز شامل بیش از ۱۷۰۰ مگاوات یونیت، وظیفه انتقال حدود ۷۰ درصد گاز تولیدی کشور را در گستره‌ای به وسعت استان فارس و بخش‌هایی از استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و یزد عهده‌دار است.

ضرباهنگ گازرسانی به روستاها تندتر شد

افزایش ۲۶ میلیون متر مکعبی انتقال گاز در کشور

مهدی جمشیدی دانا مدیرعامل شرکت انتقال گاز شرکت ملی گاز ایران درباره ۱۱ طرح انتقال گاز که امروز با حضور رییس جمهور افتتاح شد، به ایرنا توضیح داد: با اجرای این طرح‌ها ۲۶ میلیون متر مکعب به ظرفیت انتقال گاز کشور افزوده شد.

به گفته وی، با بهره‌برداری از تاسیسات تقویت فشار خیرگو ۸ و ارسنجان ۸ با افزایش پایداری در شبکه انتقال گاز کشور، ظرفیت انتقال گاز از طریق خط لوله هشتم سراسری به میزان ۱۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافت.

جواد اوجی وزیر نفت نیز در سخنانی ارزش طرح‌های افتتاح شده امروز را ۴۰ هزار میلیارد توان برآورد کرد و گفت: بحث گازرسانی به صنایع جزو اولویت اصلی این وزارتخانه است که امروز ۴۱۱۴ واحد صنعتی به شبکه گازرسانی متصل شده و بی‌شک در اشتغال‌زایی و درآمدزایی مؤثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه با افزایش سقف مصرف میعانات گازی در پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌های کوچک‌مقیاس و صادرات ۲.۵ تا ۳ برابری میعانات گازی کمک بزرگی به تولید گاز کرده است، اظهار کرد: مصرف گاز در بخش‌های مختلف خانگی، صنایع، نیروگاهی امسال برخلاف تولید با افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصدی همراه شده است.

نظر شما