شناسهٔ خبر: 52463975 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

در حسینیه جماران؛

جلیلی با واکنش به ماجرای نامه 200 صفحه ای سکوتش را شکست: این مسائل ارزش پرداختن ندارد

سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی در خصوص نامه اش به رهبری در خصوص برجام گفت: می گویند فلانی 100 صفحه یا 200 صفحه نامه نوشته است، اما چرا چنین فضایی اکنون طراحی می شود؟ من که قبلا گفته ام برجام سند طلبکاری ملت است و در دانشگاه باید برجام خوانی راه بیافتد. اما مگر صحنه ما این مسائل است. من همیشه مکاتباتی داشتم و وظیفه خود می دانم نظراتم را بیان کنم دولت قبل در پایان دوره خود گزارشی درباره برجام داد من آن را بررسی کردم و مواردی که با واقعیت مطابقت نداشت بیان کردم. این نامه مربوط به 6 ماه پیش و در نقد گزارش دولت قبلی در زمینه دستاوردهای برجام بود. البته این مسائل ارزش پرداختن ندارد.

صاحب‌خبر -

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه انتخاب مردم و لبیک آنها کمک کرد تا انقلاب اسلامی امام شکل عملیاتی پیدا کند، گفت: برخی اوقات دشمن کاری که با بسیاری از ابزارها دنبالش بوده و نتوانسته انجام بدهد را تلاشش این است که با یک زور و تهدید مانع دستیابی شما به آن هدف شود. بعضی وقت ها با یک فشار در عرصه نظامی و اقتصادی می خواهد شما نتوانید به اهدافتان برسید. 

به گزارش خبرنگار جماران، سعید جلیلی در سخنرانی خود با عنوان «پشت خیمه دشمن» در حسینیه جماران، گفت: یک حرکت مهم و تاریخی که در طی قرن ها مؤمنین آرزو داشتند محقق شود را ملت، نسل و عصر ما تحقق آن را مشاهده کرد. چند ماه بیشتر در یک جمع دانشجویی صحبت شد که وقتی ما بخواهیم یک شناخت درست از مسیر حضرت امام داشته باشیم و کار بزرگی که حضرت امام انجام داده اند، خوب است چه انجام بدهیم، من به عنوان یک دانش آموز خدمت آن عزیزان عرض کردم که کار بزرگ حضرت امام فقط در سال های انقلاب نبود و ریشه در یک شناخت عمیق، دقیق و صحیح از معارف دینی، قرآن و آموزه های اهل بیت(ع) داشت. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اگر انقلاب حضرت امام در سال 57 به پیروزی رسید، کتاب هایی را در عمق بالای معارف دینی از حضرت امام می بینید که مربوط به 50 سال قبل از پیروزی انقلاب است. در آنجا چند کتاب را عرض کردم که شناخت، مطالعه، درک و فهم عمیق این کتاب ها می تواند به ما کمک کند که چرا این آرزوی تاریخی در این دوره توانست محقق شود. هنر امام این بود که علاوه بر شناخت عمیق و دقیق در اندیشه دینی، آن اندیشه را به جامعه و سیاست و متن مسائل مردم کشاند و اسلام ناب به دور از اندیشه های تحجر و التقاط را به صحنه سیاست، اقتصاد، اجتماع امتداد دادند. 

وی تأکید کرد: البته چیزی که کمک کرد این کار بزرگ شکل عملیاتی پیدا کند، انتخاب مردم بود. مردمی پیدا شدند که به این لبیک گفتند و این را انتخاب کردند؛ مردمی پیدا شدند که فقط انتخاب نکردند و حاضر شدند برای این انتخاب ایثار کنند و جان خودشان را بدهند. اگر امام قرآن و تعالیم اهل بیت(ع) را فریاد زد، مردمی بودند که این دعوت را حقیقتا اجابت کردند و فجر انقلاب اسلامی حادث می شود. 

جلیلی با اشاره به اینکه هیچ پیامبری نبوده که شیاطین در کار او اخلال نکنند، گفت: شما می دید که امام چگونه از حسینیه جماران سخت ترین اخلال ها را اداره می کرد. هشت سال جنگ را تحمیل کردند و در خیابان های تهران و شهرهای دیگر چند هزار نفر را ترور کردند. اما چرا امروز انقلاب با این قدرت تداوم پیدا کرده است؟ در همین سه سال گذشته شاهد بودید که دشمن رسما بیان می کرد انقلاب اسلامی ایران جشن 40 سالگی خودش را نخواهد دید. ولی شما امروز در آستانه چهل و چهارمین سال پیروزی هستید. 

وی با تأکید بر اینکه تداوم این حرکت بزرگ نیاز به مجاهدت و بصیرت دارد، اظهار داشت: یکی از موضوعات بسیار مهم و لوازم آن این است که فهم صحیح از صحنه و فهم درست و دقیق از میدان داشته باشیم. اگر ما این تحلیل و توصیف و درک درست را از شرایط نداشته باشیم، برخی اوقات دشمن کاری که با بسیاری از ابزارها دنبالش بوده و نتوانسته انجام بدهد را تلاشش این است که با یک زور و تهدید مانع دستیابی شما به آن هدف شود. بعضی وقت ها با یک فشار در عرصه نظامی و اقتصادی می خواهد شما نتوانید به اهدافتان برسید. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: همین فردی که الآن رئیس جمهور آمریکا است، من خاطرم هست زمانی که معاون اوباما بود در یک جمع خاخام های صهیونیست صحبتی داشت و از او خواسته بودند که فلان کار را بکن، گفته بود هرچیزی را که ما توانسته ایم انجام داده ایم و چیزهایی که می بینید نشده را نتوانسته ایم؛ نه این است که نخواسته ایم. یعنی تمام توان خودشان را به کار گرفتند. اما این اهمیت دارد که بعضی وقت ها دشمن با تهدید نمی تواند به هدف برسد چه بسا با القاء یک تحلیل غلط به هدفش برسد.  

وی تأکید کرد: اگر جامعه ای تحلیل درست را نداشته باشد و در مسیرش دچار تردید شود، تمام تلاش دشمن این است که اگر ملتی برای اهداف و آرمانی مبارزه می کند مانع آن می شود. وقتی نمی تواند بهترین چیز برای آنها این است که آن ملت را از اصل مبارزه منصرف یا منحرف کند. اینجا است که درک صحیح صحنه بسیار اهمیت دارد. جدای از اشکالات و موانع سخت افزاری که در مسیر مبارزه وجود دارد، یکی از چیزها موانع نرم افزاری است. کسانی پیدا می شوند که مرتب می خواهند در نرم افزار شما اخلال ایجاد کنند و بد افزار بفرستند. از همه ابزارشان استفاده می کنند تا اگر ملتی حرکتی را شروع کرده اند از مسیرش برگردد. 

جلیلی افزود: در 40 سال اخیر هر وقت ملت با تمام قدرت می ایستاد، در مقابل کسانی بودند که می خواستند تردید ایجاد کنند. در همین سه سال اخیر دشمن اعلام کرد به ایران فشار حداکثری وارد می کند و در عمل هم این کار را انجام داد، اما عده ای در داخل کشور گفتند ببینید چه مشکلایت پیش آمده دیگر بس است و برویم با ترامپ گفت و گو کنیم همان ترامپی که از برجام خارج شد. برجام سند طلبکاری ملت ایران است و نشان داد که آمریکا پایبند آن نبود، اما عده ای فشار آوردند که با همین ترامپ مذاکره کنند. در واقع اگر تحلیل  درست نداشته باشیم، کسانی با ظاهر خیر خواهی تحلیل غلط القاء می کنند و اگر درک درستی از توانمندی های کشور نداشته باشیم زمان از دست می رود و دشمن به هدفش می رسد. 

وی افزود: یک مقام اروپایی به من گفت که اگر فشاری که به ایران آمد به کشور ما وارد می شد، نمی توانستیم 6 ماه مقاومت کنیم، اما امروز مقامات رسما اعلام می کنند فشار حداکثری شکست خورده است . آنها اعتراف می کنند آمریکا منزوی شده و دستانش خالی است. عنوان این برنامه یعنی پشت خیمه دشمن نشان از فهم درست دانشجو است که در واقع مستندی بر مبنای اظهارات رسمی مقامات آمریکا است که ایران عقب نشینی نکرده است. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: البته دشمن هر زمانی که از زور ناامید می شود به تزویر روی می آورد و هر زمان که پشت خیمه دشمن می رسید، او قرآن بالا می آورد. این صحنه را باید درک کرد. دشمنی که امروز به شکست اعتراف می کند، چاره را در تزویر می بیند. بنابراین نباید اجازه داد دشمن باتزویر و ابزار رسانه تزویر خود را دنبال کند. تدبیر ما در برابر تزویر دشمن بسیار اهمیت دارد. امروز پیروزی ملت ما در برابر آمریکا باید درست معرفی شود و اجازه نداد عده ای آن را کوچک جلوه دهند. 

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص نامه اش به رهبری در خصوص برجام گفت: می گویند فلانی 100 صفحه یا 200 صفحه نامه نوشته است، اما چرا چنین فضایی اکنون طراحی می شود؟ من که قبلا گفته ام برجام سند طلبکاری ملت است و در دانشگاه باید برجام خوانی راه بیافتد. اما مگر صحنه ما این مسائل است. من همیشه مکاتباتی داشتم و وظیفه خود می دانم نظراتم را بیان کنم دولت قبل در پایان دوره خود گزارشی درباره برجام داد من آن را بررسی کردم و مواردی که با واقعیت مطابقت نداشت بیان کردم. این نامه مربوط به 6 ماه پیش و در نقد گزارش دولت قبلی در زمینه دستاوردهای برجام بود. البته این مسائل ارزش پرداختن ندارد. 

جلیلی وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص موضع صریحش در مورد برجام گفت: بر اساس اصول انقلاب و مباحثی که مقام معظم رهبری فرموده اند باید همه ما دقت  کنیم که جایی اگر موفق است پیش برود و اگر ناقص است تکمیل شود. کسی که امروز در موضع شکست است نمی تواند برای شما تعیین تکلیف کند. عین این است که آلمان نازی در پایان جنگ جهانی دوم شرط بگذارد و بگوید با من گفت و گو کنید. چه قدر این مضحک خواهد بود. تو الآن در این موضع نیستی. زمانی که اعلام فشار حداکثری می کردی ملت ما به دهانت زد. این نیست که امروز در موضعی که خودت به آن اعتراف داری بعضی موارد را مطرح کنی.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما