شناسهٔ خبر: 52463304 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبر داد

۲ برابر شدن بستری‌های روزانه مشهد در ۱۰ روز/تصور اشتباه جامعه درباره امیکرون

سید آرش هاشمی

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مهم‌ترین چالشی که اکنون با آن مواجه هستیم مساله عدم رعایت پروتکل‌ها در سطح جامعه است که باعث شده بستری‌های روزانه مشهد ظرف ۱۰ روز ۲ برابر شود.

صاحب‌خبر -

محمد پهلوان در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این مطلب که متاسفانه برداشت اشتباهی از امیکرون در سطح جامعه ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: قدرت سرایت این سویه در مقایسه با سویه دلتا ۱۰ برابر بیشتر است و در مدت زمان کوتاهی می‌تواند افراد بسیار زیادی را مبتلا کند و اگرچه قدرت کشندگی ویروس کمتر است، اما انتقال و ابتلای آن بسیار زیاد است. در سطح جامعه به اشتباه گفته می‌شود که امیکرون مانند یک سرماخوردگی ساده است درحالی‌که نهایتا شاید برای افرادی که ایمنی بالایی دارند و واکسیناسیون را به طور کامل انجام داده‌اند این‌چنین باشد اما چون جمعیت بسیار زیادی به طور ناگهانی به این بیماری مبتلا می‌شوند، طبیعتا آمار بستری‌ها هم افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه «اکنون موج بیماران سرپایی به بستری رسیده است»، تصریح کرد: تعداد بستری‌ها هر روز بیشتر می‌شود. میزان بستری‌های جدید روزانه در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبت به ۱۰ روز گذشته دو برابر شده است. آمار این حوزه، نهم بهمن‌ماه ۱۴۵ نفر بود اما روز گذشته هفدهم بهمن‌ماه به ۲۸۱ نفر رسید. آمار هم حاکی از سیر صعودی در این مدت است. از ۱۴۵ نفر به ترتیب به ۱۷۸، ۱۸۶، ۱۸۹، ۲۱۷، ۲۴۶، ۲۴۴، ۲۱۲، ۲۷۴، ۲۸۱ نفر افزایش یافت تا به اینجا رسید و پیش‌بینی‌ها هم حاکی از این است که این روند تا پایان بهمن‌ها ادامه خواهد داشت. از آنجا که حدود ۴۰ روز است در آماده‌باش کامل قرار داریم و قرارگاه مبارزه با کرونا به صورت ۲۴ ساعته فعالیت می‌کند، در حال برنامه‌ریزی هستیم تا بستری‌ها را مدیریت نماییم چرا که اگر مردم پروتکل‌ها را رعایت نکنند، ممکن است تعداد افراد بستری بسیار بیشتر از پیش‌بینی‌ها شود. در حال حاضر پیش‌بینی ما این است که موج فعلی کمتر از موج پنجم باشد اما اگر پروتکل‌ها به همین صورت ادامه یابد، چه بسا اتفاقی مانند موج پنجم رقم بخورد.

پهلوان درباره نرخ رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مشهد عنوان کرد: تا هفته گذشته نرخ رعایت پروتکل‌ها کمتر از ۵۰ درصد بود. مهم‌ترین چالش ما اکنون میزان رعایت پروتکل‌ها در جامعه است. تاثیرگذارترین شاخص برای مشهد و هر شهری در کشور میزان رعایت پروتکل‌ها است که هرچه بیشتر و تجمعات هم کمتر شود، موج کرونا قابل کنترل‌تر خواهد بود. دستورالعمل‌های ستاد ملی، استانی و شهرستانی در حداقلی‌ترین شرایط برای حفظ سلامتی است تا امور روزانه مردم انجام شود. تلاش این مجموعه‌ها این است که کمترین آسیب به فعالیت‌های اقتصادی شهروندان وارد شود و تا حد امکان ‌فعالیت کسب‌وکارها ادامه پیدا کند اما اگر این دستورهای حداقلی توسط مردم رعایت نشود، مجبور به اعمال محدودیت‌های شدید هستیم.

وی متذکر شد: زمانی که ۸۰ درصد مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، موج رو به کاهش می‌رود. پنج موج را پشت سر گذاشته‌ایم و تمام متخصصین و اپیدمیولوژیست‌ها با بررسی آمارها و نمودارها می‌توانند وضعیت روزهای آینده را پیش‌بینی کنند و تا زمانی که تجمعات ادامه داشته باشد، ابتدا آمار بیماران سرپایی شدت می‌گیرد، پس از آن بستری‌ها زیاد می‌شود و بعد از حدود ۱۵ روز آمار فوتی‌ها افزایش می‌یابد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به ظرفیت تخت‌های کرونایی در بیمارستان‌ها بیان کرد: فاز بندی کرده‌ایم و اکنون تقریبا ۲۵ درصد از ظرفیت‌ تخت‌های کرونا اشغال شده است. عمل‌های الکتیو در بیمارستان‌ها تا ۵۰ درصد کاهش یافته است. مرحله اول کاهش ۳۰ درصدی بود که از آن عبور کردیم و الان در مرحله کاهش ۵۰ درصدی هستیم و در صورتی که این روند ادامه داشته باشد، کلیه عمل‌های الکتیو لغو می‌شوند تا در مدیریت پیک ششم کرونا دچار مشکل نشویم. هنوز وارد مرحله جابه‌جایی بخش‌ها نشده‌ایم اما ظرفیت‌های جدیدی را ایجاد کرده‌ایم؛ به‌عنوان مثال بخش کودکان بیمارستان امام رضا(ع) هم چند روز است که فعال شده تا در صورت نیاز در حوزه بیماران کووید-۱۹ به کار گرفته شود.

وی با بیان اینکه روز گذشته در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۵۷۴۳ تست کرونا انجام شده که ۱۳۹۳ مورد آن مثبت بوده است، اظهار کرد: از ابتدای بهمن‌ماه تاکنون ۱۱۷ هزار و ۶۴۳ مورد تست کرونا گرفته شده که ۴۲ هزار و ۳۰۴ مورد آن مثبت بوده است. همچنین در روز گذشته ۳۹۵ بیمار مبتلا یا مشکوک به کرونا در مراکز درمانی استان بستری شدند که از این تعداد ۲۸۱ بیمار متعلق به دانشگاه علوم پزشکی مشهد است. بیشتر بیماران مبتلا یا مشکوک به کرونا در استان متعلق به مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد است و در حال حاضر ۷۴۱ بیمار مبتلا به این بیماری در مراکز درمانی این دانشگاه بستری هستند. در کل استان نیز ۱۰۰۷ بیمار بستری‌اند. در حوزه بیماران بدحال نیز هم اکنون ۲۱۲ بیمار بدحال مبتلا به کرونا در بخش‌های مراقبت ویژه استان خراسان رضوی بستری هستند که ۱۶۲ بیمار در محدوده دانشگاه علوم پزشکی مشهد تحت مراقبت ویژه قرار دارند.

پهلوان با بیان اینکه طی یک روز گذشته ۱۸۹۱ بیمار مبتلا یا مشکوک به کرونا به مراکز جامع سلامت منتخب کرونا و ۱۵۵۲ نفر به مراکز اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه داشتند، افزود: عموم مردم در صورت ابتلا به علائم کرونا ضمن تماس با سامانه ۱۹۱ و دریافت اطلاعات لازم، به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت منتخب یا درمانگاه مراجعه نمایند و از حضور مستقیم در بیمارستان‌ها اجتناب کنند.

مسئول کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه پیک ششم کرونا از حدود دو هفته گذشته در سطح کشور و استان آغاز شده است و در حال حاضر بیشتر مناطق استان در وضعیت قرمز و نارنجی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: طی ۱۰روز گذشته تعداد بیماران سرپایی ۷۷ درصد و بیماران بستری در مراکز درمانی بیش از ۸۰ درصد افزایش یافته است و به طور حتم برای جلوگیری از ادامه این روند همکاری مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی نقش موثری را ایفا خواهد کرد.

انتهای پیام

نظر شما