شناسهٔ خبر: 52450322 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

هشدار مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور

سد زاینده‌رود ۱۲ و سدهای تهران ۱۷ درصد پرشده‌اند

اشاره: سال گذشته خشک‌سالی بی‌سابقه‌ای در ایران شکل گرفت که طی 50 سال گذشته نادر بود که اعتراضات مردم را در مناطق مرکزی کشور ازجمله اصفهان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و ... در پی داشت. امسال خوشبختانه میزان بارندگی نسبت به سال گذشته افزایش‌یافته اما میزان ذخایر آب در سدهای تهران و اصفهان کم بوده است. در این ارتباط مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور گفت: تاکنون خروجی سدهای کشور ۹.۳۲ میلیارد مکعب بوده درحالی‌که سال گذشته در همین زمان ۱۲.۳۲ میلیارد مترمکعب بوده است، بنابراین امسال ۲۴ درصد کاهش خروجی داشتیم و آب برای مصارف هم کنترل‌کننده رهاسازی شده و مصارف غیرضروری از مدار خارج شد.

صاحب‌خبر -

فیروز قاسم‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا، درباره وضعیت ذخایر مخازن سدهای کشور با توجه به بارندگی‌های اخیر اظهار داشت: علیرغم اینکه پاییز با کمبود بارش روبرو بودیم، اواخر پاییز و فصل زمستان وضعیت بهتر شد، به‌طور که در حال حاضر بر اساس ایستگاه‌های مبنای وزارت نیرو ۵ درصد نسبت به شرایط نرمال یا متوسط بلندمدت مثبت هستیم اما موضوع؛ توزیع نامتوازن بارش‌ها است، یعنی در مناطقی از کشور در مقیاس استان بیش از ۱۰۰ درصد رشد بارندگی داشتیم اما در مناطقی ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش بارندگی را شاهد بوده‌ایم، به‌طور مثال در کرمان ۸۰ درصد و در هرمزگان حدود ۱۱۰ درصد افزایش بارندگی اما در استان سمنان ۴۵ درصد و کرمانشاه ۴۰ درصد منفی بوده‌ایم. وی بابیان اینکه طبیعتاً در مناطقی که سدها قرارگرفته‌اند اگر بارندگی شده مخازن هم شارژ می‌شود، افزود: در جنوب کشور در دی‌ماه بارش‌های زیادی رخ داد به‌طور که ورودی مخازن مشابه سال قبل بوده مثلاً در حال حاضر ورودی‌ها از ابتدای سال آبی (اول مهرماه) تاکنون به ۱۱.۳۶ میلیارد مترمکعب رسیده که نسبت به سال گذشته در همین زمان که این میزان ۱۱.۵۷ میلیارد مترمکعب بود ۲ درصد کاهش دارد.
۲۰ درصد کاهش پرشدگی سدها
مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور گفت: در مجموع تاکنون مخازن ۴۲ درصد پر هستند که معادل ۲۱.۳۶ میلیارد متر است که نسبت به سال گذشته که این رقم ۲۶.۵۵ میلیارد مترمکعب بوده ۲۰ درصد کاهش دارد.

اوضاع سدهای تهران و اصفهان شکننده است
وی تصریح کرد: در حال حاضر سد کوثر در استان کهکیلویه و بویراحمد احمد ۸۳ درصد، سد استقلال ۱۰۰ درصد و شمیل و نمین در هرمزگان ۹۶ درصد پرشدگی دارند، اما متأسفانه سد زاینده‌رود ۱۲ درصد و سدهای تهران ۱۷ درصد پر هستند که شرایط شکننده‌ای را نشان می‌دهد.

۱۶ میلیارد مترمکعب ذخیره برفی در ارتفاعات کوهرنگ و البرز
قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: سال گذشته در همین زمان کل سدهای کشور ۲۶.۵۵ میلیارد مترمکعب پر بودند که در حجم کل مخازن ۵۰.۵ میلیارد مترمکعب را شامل می‌شود البته انتظار نیست که سدها صد درصد پر باشند اما برخی مناطق مثل اصفهان و تهران که میزان پرشدگی سدها به ترتیب ۱۲ و ۱۷ درصد است نگران‌کننده است، البته در منابع تأمین‌کننده سد زاینده‌رود برف‌های ارتفاعات کوهرنگ و در تهران برف‌های ارتفاعات البرز ذخایر خوبی وجود دارد، اخیراً برآورد شده حدود ۱۶ میلیارد مترمکعب ذخایر برفی داریم که اگر ذوب شوند تبدیل به روانان و وارد مخازن سدها می‌شوند.

سیاست مصرف آب همچنان ریاضتی است
وی تأکید کرد: در مجموع نگاه کلی به مخازن آب این است که افزایش بارش ۴۵ درصدی نباید این ذهنیت را به وجود آورد که کشور از شرایط نرمال عبور کرده و وضعیت بهتر شده زیرا مخازن سطحی و زیرزمینی کشور در سال‌های گذشته بر اساس برداشت زیاد تحلیل رفته و کسری مخازن داریم سال گذشته طی ۵۰ سال اخیر به لحاظ بارش بی‌نظیر بود، خشک‌سالی شدیدی را پشت سر گذاشتیم بنابراین اگر امسال نرمال هم باشد باز هم باید سیاست‌های ریاضتی در بخش مصرف را در پیش بگیریم تا بدون بحران از این شرایط عبور کنیم.

نظر شما