شناسهٔ خبر: 52450141 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

راه‌آهن رشت- آستارا دروازه ورود به کریدور شمال-جنوب

صاحب‌خبر -

31 ژانویه 2022

هیئت تحریریه

تارنمای سیلک رواود بریفینگ

برگردان و گردآوری علی‌اصغر شهدی

[email protected]

 

راه‌آهن رشت – آستارا، اتصال سراسری بندر شهید رجائی در جنوب ایران (بخشی از تأسیسات بندری در بندرعباس) به بندر رشت (انزلی) در حاشیه دریای خزر را فراهم می‌کند تا از این طریق ارتباط ریلی خلیج‌فارس به اروپا را نیز کامل سازد.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ایران قرار است در آینده نزدیک «اجازه فعال‌سازی کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب» (INSTC) را صادر کند. به گفته وی، پس از ساخت این بخش (بین رشت و آستارا)، راه‌آهن ایران به راه‌آهن آذربایجان متصل می‌شود. هدف ایران اتصال به قفقاز، روسیه و کشورهای اروپایی است. به همین منظور احداث راه‌آهن رشت - آستارا در کانون توجه قرار گرفته است.

قاسمی گفت: در سفر رئیس‌جمهور ایران به روسیه در این خصوص بحث‌هایی انجام شد و قرار است با تخصیص اعتبارات موردنیاز، ساخت خط ریلی به‌زودی آغاز شود.

 

پایه «کریدور حمل‌ونقل شمال-جنوب» بر اساس یک توافقنامه که بین روسیه، ایران و هند در 21 شهریور 1379 (12 سپتامبر 2000) امضا گردید، گذاشته شد. درمجموع 13 کشور ازجمله بلاروس، اوکراین، روسیه، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، سوریه، ایران، عمان، هند، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان این توافقنامه را تصویب کرده‌اند. در این مجموعه کشور بلغارستان به‌عنوان کشور ناظر شرکت دارد.

هدف از ایجاد این کریدور کاهش زمان تحویل محموله از هند به روسیه و همچنین اروپای شمالی و غربی است. زمان تحویل در مسیر فعلی بیش از 6 هفته است که پیش‌بینی می‌شود این زمان از طریق کریدور حمل‌ونقل شمال - جنوب به 3 هفته کاهش یابد.

راه‌آهن قزوین - رشت به طول 175 کیلومتر در تاریخ 15 اسفند 1397 به‌طور رسمی به بهره‌برداری رسید تا راه‌آهن آذربایجان را از طریق راه‌آهن رشت به آستارا به شبکه ریلی ایران در داخل کریدور متصل کند. پیش‌بینی می شود این پروژه که درمجموع 2 میلیارد دلار برآورد می‌شود، در سال 2025 به پایان برسد.

در همین حال عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اعلام کرد: ایران در حال برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه‌های بزرگ ریلی برای تکمیل کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی شمال - جنوب و شرق - غرب است که از کشور عبور می‌کند. به گفته وی، اولویت‌های اصلی وزارت حمل‌ونقل و شهرسازی در بخش حمل‌ونقل ریلی، توسعه کریدور شمال به جنوب، توسعه کریدور شرق به غرب و توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی در کشور است.

 

خطیبی خاطرنشان کرد: راه‌آهن چابهار - زاهدان بزرگ‌ترین پروژه در دست اجرا در کریدور شرق - غرب و راه‌آهن رشت - خزر و رشت - آستارا از پروژه‌های بزرگ در دست اجرا در کریدور شمال - جنوب ایران هستند. کریدور شمال-جنوب 13000 کیلومتر است که از بندر بمبئی هند تا هلسینکی پایتخت فنلاند گسترش می‌یابد.

بخش قابل‌توجهی از این کریدور از بندرعباس در جنوب ایران تا شمال شهر آستارا در جمهوری اسلامی قرار دارد. این خط آهن تاکنون از بندرعباس به رشت در شمال ایران احداث شده است و از رشت به دو شاخه تقسیم می‌شود که یکی از آن‌ها به منطقه ساحلی دریای خزر شامل بنادر خزر و انزلی و شاخه دیگر به سمت آستارا می‌رود.

نظر شما