شناسهٔ خبر: 52437971 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مرمت ۶۰ بنای تاریخی در آذربایجان غربی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت: ۶۰ مورد از بناها و جداره های تاریخی شهرهای استان مرمت شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، جلیل جباری با اشاره به اقدامات این اداره کل در محدوده بافت تاریخی شهرهای استان اظهار کرد: ۶۰ مورد از بناها و جداره های تاریخی شهرهای استان به صورت موردی یا مستمر مرمت شده و ۵ مورد دیگر نیز در دست مرمت است.

وی با بیان اینکه مرمت بناها و جداره های تاریخی در شهرهای ارومیه، خوی،ماکو، سلماس و تکاب انجام شده است، افزود: مرمت بناها و جداره‌های تاریخی سردر نصیرزاده، سردر یونچی بازار، مدرسه تاریخی چمران، مسجد جامع ،مدرسه تاریخی ۲۲ بهمن، مسجد تاریخی علی شهید،عمارت شهربانی ارومیه، مسجد سردار ،ساختمان ستاد لشکر و بازار تاریخی ارومیه ،حمام شیخ سلماس، مسجد جامع تکاب ،قلعه قبان ماکو، مسجد جامع شهر، عمارت شیر و خورشید، مانند کلاه فرنگی  وخانه تیموری در ماکو بخشی از ۶۰ مورد مرمت بناها و جداره‌های تاریخی در سطح استان است.

جباری با بیان اینکه ۱۸ مورد مطالعات طراحی شهری در دست اقدام است، از جذب ۵ سرمایه گذار برای احیای بناها و تاسیس اقامتگاه ها در استان خبرداد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی بر لزوم صیانت از بافتها، گذر و محلات تاریخی در استان تاکید کرد و گفت: برای اینکه هویت تاریخی و فرهنگی ارومیه حفظ شود، ضروری است با برنامه ریزی و همکاری دستگاههای مرتبط مشکلات بافتهای تاریخی کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه یافته نیز، محلات و بافتهای تاریخی حفاظت شده اند، تصریح کرد: ارومیه دارای گذرها، محلات تاریخی است که یکی از رسالت ها، حفظ و احیای این محلات است چراکه توجه به بافت های تاریخی شهر، بازخورد اجتماعی و تعلق خاطر مردم را افزایش می دهد.

نظر شما