شناسهٔ خبر: 52437851 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

امیرعبداللهیان در کنفرانس مطبوعاتی با همتای فنلاندی خود

سند اجتناب از اخذ مالیات مضاعف میان دو کشور امضا خواهد شد/ حصول توافق در روزهای آینده به ابتکار عمل و رفتار تروئیکای اروپایی و آمریکا بستگی دارد

وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی با وزیر امور خارجه فنلاند گفت: از جمله اقدامات امروز سند اجتناب از اخذ مالیات مضاعف میان آقای هاویستو و وزیر اقتصاد ایران به امضا خواهد رسید و آن پایه‌ای برای گسترش دیگر همکاری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی برنا، ظهر امروز دوشنبه وزیر امور خارجه ایران میزبان پکا هاویستو وزیر امور خارجه فنلاند بود. در این دیدار حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی با اصحاب رسانه گفت: روابط جمهوری اسلامی و فنلاند روابطی متین  و در مسیر درست خودش است ما در دولت سیزدهم به سیاست خارجی متوازن و نگاه به همه بخش‌های جهان از جمله اروپا توجه داریم.

وی ادامه داد: خیلی خوشحال هستم همکارم از شرایط بحرانی کرونا به سلامت عبور کردند که دلیل تاخیر دو ماهه ایشان در سفر به ایران بود،  همچنین خوشحال هستم توانستیم بار دیگر هم را ملاقات کنیم این دومین دیدار بعد از دیدار در نیویورک در سپتامبر است؛ ما در نیویورک توافقانی برای توسعه همکاری‌های دو کشور   داشتیم که این سفر تحقق برخی از این توافقات است. 

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به اقدامات این دیدار که شامل 11 سند همکاری میان دو کشور است، خاطر نشان کرد: از جمله اقدامات امروز سند اجتناب از اخذ مالیات مضاعف میان آقای هاویستو و وزیر اقتصاد ایران به امضا خواهد رسید و آن پایه‌ای برای گسترش دیگر همکاری است. 

امیرعبداللهیان همچنین تاکید کرد: حجم تبادلات تجاری دو کشور متناسب با ظرفیت‌های بزرگ جمهوری اسلامی ایران و فنلاند نیست، در این خصوص گفتگو کردیم که چطور میتوانیم در موضوعات مختلف و از جمله در حوزه‌های علم و فناوری، تکنولوژی تولید آب آشامیدنی از طریق انرژی خورشیدی، همکاری‌های دارویی و همکاری های علمی و دانشگاهی بتوانیم مناسبات دو کشور را بیش از پیش توسعه دهیم.

وی در ادامه با اشاره به توجه فنلاند به تحولات غرب آسیا از جمله تحولات افغانستان اذعان کرد: ما همچنان بر سیاست درست خودمان بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید داریم. پیش از این آقای هاویتسو با آقای کاظمی قمی ملاقات داشته‌اند و گفت‌وگوهای مفصلی در این رابطه انجام شد ما از بازگشت آرامش به منطقه و توقف حملات نظامی علیه یمن، توقف گسترش دامنه جنگ در منطقه و تمرکز بر رفع محاصره انسانی و آتش‌بس و گفت‌وگوهای یمنی یمنی استقبال می‌کنیم، امیدوار هستیم این دیدار سرآغازی بر توسعه مناسبات هر دو کشور باشد. 

امیرعبداللهیان تاکید کرد: از نظر ما اروپا یک ظرفیت مهم در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و ما اروپا را صرفا سه کشور طرف برجامی یعنی آلمان، فرانسه و انگلیس نمی‌بینیم. ضمن اینکه از توسعه هر گونه رابطه با سه کشور طرف برجامی استقبال می‌کنیم، توجه به سایر کشورهای اروپایی مورد هدف جمهوری اسلامی ایران است. 

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین درخصوص ارزیابی خود از مذاکرات وین گفت: به زودی مذاکرات از سر خواهد گرفته شد، ما حدود 10 روز گذشته در جلسات فشرده‌ای که در بحث‌های تخصصی می‌گذاشتیم بر آخرین متونی که در نتیجه مذاکرات ایران و 4+1بر non paper  که از طریق آقای مورا تبادل شده بود، تمرکز کردیم. 

وی در ادامه گفت: در مرور آخرین متون به دست آمده از مذاکرات وین ما هنوز در حوزه رفع تحریم‌ها بخشی از مطالبات‌مان مورد توجه قرار نگرفته است، و جناب آقای دکتر باقری و کارشناسان ارشد مذاکره کننده در روزهای آینده بر سندی که مورد توافق قرار گرفته شود، تمرکز خواهند کرد و آن سند بازگشت و پایبندی طرف‌ها در برجام اقدام بکنند امیدوار هستیم که در این مرحله بتوانیم به توافق نهایی نزدیک شویم این که در روزهای آینده می‌توانیم مذاکرات را به یک توافق خوب منجر کنیم اکنون به نیت، رفتار و ابتکار سه کشور اروپایی و طرف آمریکایی بستگی دارد. اینکه ایا آنها به معنای واقعی با حسن نیت و جدیت به دنبال حصول توافق هستند یا خیر، موضوعی است که در طرف مقابل باید جستجو کنیم.

امیرعبداللهیاند در پایان گفت: آنچه به جمهوری اسلامی ایران برمیگردد ما با خوش‌بینی، حسن‌نیت و جدیت به تلاش‌های خود برای رسیدن به یک توافق خوب و فوری ادامه می‌دهیم. 

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها:

نظر شما