شناسهٔ خبر: 52419790 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بسته اخبار سیاسی ۱۷ بهمن

توقیف "رکنا"/دادگاه سرکرده گروهک تندر/استقبال از لغو تحریم‌های ایران

مژگان رساپور

مذاکرات وین/ لغو تحریم ها/ یارانه نقدی/ گروهک تروریستی تندر/ توقیف پایگاه خبری رکنا و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، درپی بازگشت‌ برخی معافیت‌های تحریمی ایران، تروئیکای اروپا در بیانیه ای از تهران خواستند که از فرصت ایجاد شده استفاده کند.

مذاکره کنندگان سه کشور اروپایی عضو برجام در این بیانیه از اقدام اخیر دولت آمریکا برای بازگرداندن معافیت های تحریمی برنامه صلح آمیز هسته ای ایران که در دوران ریاست جمهوری ترامپ لغو شده بود، استقبال کردند.

در همین رابطه، ایسنا در گزارشی با عنوان "معافیت‌های هسته‌ای؛ چراغ سبز آمریکا یا اهرم فشار جدید در مذاکرات وین"به بررسی این موضوع پرداخته است که در حالی که ایران خواستار رفع تحریم‌های مالی و بانکی و نفتی یک جانبه آمریکا در راستای اعتمادسازی و نشان دادن حسن نیت است، چرا آمریکا اقدام به بازگرداندن معافیت چند پروژه هسته‌ای ایران با دو کشور عضو برجام کرده است؟

وزیر امور خارجه کشورمان هم  در گفت و گوی تلفنی با جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده ارشد مذاکرات وین با اشاره به برگزاری مذاکرات وین گفت: ما با قاطعیت و صراحت به دنبال توافق خوب هستیم، اما با همین صراحت و قاطعیت بر حراست از خطوط قرمز و منافع ملی خود تاکید داریم.

حسین امیرعبداللهیان همچنین در مصاحبه با صداوسیما با تاکید بر اینکه ما به دنبال توافق موقت و محدود نیستیم، خاطر نشان کرد: ما هیچ پیش‌شرطی را از طرف آمریکایی دریافت نکرده‌ایم و اساسا مذاکرات ما روندی را دارد که موضوع پیش‌شرط در آن مطرح نیست. 

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

تصمیمات سیاسی در واشنگتن لازمه ایجاد توازن در تعهدات برای دستیابی به توافق خوب است

لغو همه تحریم‌ها پیش‌شرط اساسی هرگونه توافق جدید باشد

آمریکایی‌ها راهی جز لغو یکباره‌ همه‌ تحریم‌ها در تمام سطوح ندارند

تاکید وزیر خارجه کوبا بر لزوم لغو اقدامات یکجانبه آمریکا علیه ایران

نیازمند روحیه سازش از سوی تمام طرف‌ها هستیم

پیشنهاد حزب ندای ایرانیان برای ادامه مذاکرات هسته ای

***

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز خود در مصوبه ای وضعیت ۴۰۰ میلیون تومان مندرج در بودجه سال ۱۳۶۱ را تعیین تکلیف کردند.

طبق این مصوبه، به وزارت نفت اجازه داده می‌شود مبلغ چهار میلیارد (۴.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اعتبار ردیف ۵۰۳۰۴۱ (هزینه‌های ناشی از جنگ تحمیلی‌) قانون بودجه سال ۱۳۶۱ کل کشور را که برای خرید وسایل حفاظتی جزیره خارک در اختیار وزارتخانه یاد شده قرار گرفته بود و به علت شرایط خاص زمان جنگ امکان تهیه اسناد و مدارک انجام هزینه میسر نمی‌باشد با بررسی و تأیید هیأتی مرکب از دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از کمیسیون های برنامه و بودجه و اقتصادی به عنوان ناظر و نمایندگان وزارتخانه‌های نفت‌، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و امور اقتصادی و دارایی و دیوان محاسبات کشور به هزینه قطعی منظور کند.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ هم درباره میزان پرداخت یارانه نقدی در سال آینده گفت که یارانه نقدی در سال آینده تغییر نخواهد کرد و طبق مصوبه این کمیسیون در سال آینده سرپرست خانوارهایی که یارانه آن ها قطع شده می توانند با مراجعه به سامانه الکترونیکی وزارت تعاون تقاضای خود را ثبت کنند تا در صورت بررسی مجدد به آنها یارانه پرداخت شود.

امروز همچنین جلسه رسیدگی به پرونده جمشید شارمهد، سرکرده گروهک تروریستی تندر به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

در بخشی از این جلسه بهروز حسنی اعتماد نماینده دادستان با حضور در جایگاه  ضمن قرائت کیفرخواست، اعلام کرد که متهم با اعضای FBI و موساد در ارتباط بوده است.

خبر توقیف پایگاه خبری رکنا از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود و هیات نظارت بر مطبوعات، ‌بدلیل انتشار فیلم قتل زن ۱۷ ساله در اهواز  رای به توقیف رکنا داد و پرونده به دادگاه مطبوعات ارسال خواهد شد.

گزارش کامل ایسنا از جلسه علنی امروز (یکشنبه) هفدهم بهمن ماه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام

نظر شما