شناسهٔ خبر: 52407066 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

روایت چند دهه موفقیت ایران در صنعت راهبردی داروسازی

صنعت داروسازی کشور در دهه های اخیر تغییرات روبه رشد بسیاری داشته و توانسته است ایران در سرآمد تولید داروهای زیستی در منطقه کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما دکتر محمد عبده زاده رییس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارویی در این باره گفت: در ابتدای انقلاب تنها ۶ کارخانه داروسازی در ایران وجود داشت اما حالا بیش از ۲۵ کارخانه داروسازی و ۵۰ شرکت دارویی فعال داریم .
رشد و توسعه صنعت داروسازی در کشور فقط به داروهای با منشا شیمیایی خلاصه نمی‌شود و داروهای با منشا زیستی یا بیولوژیک در کشور همپای سایر کشور ها تولید میشود
دکتر حسام الدین مدنی رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادر کنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران هم گفت:ما سابقه ای ٢۵ساله در تولید داروهای بیولوژیک داریم و اکنون جایگاه ایران در آسیا رتبه نخست تولید داروهای زیستی با محوریت تولیدکنندگان دانش بنیان است.
در بحران کرونا هم تولیدکنندگان ایرانی دست روی دست نگذاشتند و پای کار تولید واکسن آمدند تا جاییکه امروز تنوع واکسن‌های ایرانی در سبد واکسیناسیون کم نیست.
دکتر مسعود مردانی گفت:تولید واکسن در ایران قدمتی بیش از ٧٠سال دارد و اکنون واکسن‌هایی با پلتفرم زیستی چون واکسن پاستوکووک یا واکسن های بیولوژیک مانند اسپایکوژن و واکسن های غیر فعال همچون برکت توانسته نمود این توانایی در زمینه داروسازی باشد.
نکته مهم اینکه اگر صنعت و دانش داروسازی در کشور نبود هزینه وابستگی به داروهای وارداتی کمر شکن بود.
دکتر عبده زاده افزود:اگر توانایی ساخت دارو را در کشور نداشتیم همه ٩میلیارد دلاری ارز ترجیحی که به کالاهای اساسی تعلق میگیرد باید برای واردات دارو می رفت که باز هم نیاز کشور رفع نمیشد
دکتر بهرام دارایی نیز با اشاره به تولید ٩٧ درصد داروهای مورد نیاز در داخل کشور گفت :امیدواریم در ۴سال آینده صادرات دارو را تا مرز یک میلیارد دلار برسانیم و برای سال آینده برنامه صادرات ٢٠٠میلیون دلار را در دست داریم.
این صنعت راهبردی هم به لحاظ اقتصادی و سلامتی توانسته ضمن ارز آوری نیاز بیماران به دارو را رفع و با تولید داروهای اثر بخش و با کیفیت امنیت و آرامش را به جامعه هدیه دهد

<div id="video-display-embed-code_7601999"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3354366/7601999?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما