شناسهٔ خبر: 52403765 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذریجان شرقی

گوشت مرغ مصرفی شب عید آذربایجان شرقی تامین است

مراغه- ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذریجان شرقی گفت: براساس جوجه ریزی های انجام شده مشکلی در تامین گوشت مرغ برای شب عید در استان نخواهیم داشت.

صاحب‌خبر -

اکبر فتحی روز شنبه در جلسه قرارگاه امنیت غذایی در مراغه تاکید کرد: جوجه ریزی انجام شده در استان بیش از ۴ میلیون قطعه است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل و همچنین ماه قبل افزایش چشمگیری داشته است.

وی تامین میوه شب عید را از دیگر اولویت های اصلی سازمان عنوان کرد و افزود: در این راستا انتظار داریم تولیدکنندگان و تجار سیب از افزایش قیمت این محصول خودداری کنند.

فتحی با اشاره به اینکه مراغه یکی از قطب های تولید سیب در کشور است و رتبه نخست تولید این محصول در اختیار این شهرستان است، گفت: جهاد کشاورزی استان دغدغه صادرات سیب کشاورزان را پیگیری کرده است.

وی گفت: سازمان تعاون روستایی کشور از طریق وزرات جهاد کشاورزی اقدام به صادرات سیب از سه استان کشور خواهد کرد و در یک هفته آینده در این خصوص تصمیمات عملیاتی خواهد شد.

وی با انتقاد از افزایش قیمت سیب زمینی در استان خاطرنشان کرد: درحال حاضر ۶۰ هزار تن سیب زمینی در استان موجود است و تا رسیدن فصل برداشت در سال آینده مشکلی در تامین سیب زمینی نخواهیم داشت و حتی ۲۰ هزار تن از این میزان موجودی مازاد خواهد بود.

فتحی اضافه کرد: در صورت افزایش غیرواقعی قیمت سیب زمینی در راستای تنظیم و ثبات در بازار داخلی از صادرات آن جلوگیری خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در صورت مشاهده ذخیره سازی و افزایش قیمت با سودجویان برخورد خواهد شد.

فتحی با اشاره به اینکه باید ابتدا ثبات در بازار داخلی ایجاد و سپس به فکر صادارت باشیم، گفت: هموراه واحدهای صنفی آذریایجان شرقی زبان زد بودند و انصاف از اصلی ترین دغدغه های آنان بود و هم اکنون نیز باید کنترل بازار را خودشان عهده دار باشند.

وی خاطرنشان کرد: مراغه نیز شهرستان سرآمد در حوزه امنیت غذایی، نظارت و بازرسی است و به این علت جلسه قرارگاه بعد از تبریز برای نخستین بار با حضور مدیران استانی در شهرستان ویژه مراغه برگزار می شود .

وی اظهار داشت: در صورت توجه به روند تولید بسیاری از مشکلات و دغدغه های فعلی قابل حل است و در این صورت است که در نتیجه بازار مشکلی نخواهیم داشت.

فتحی به اولویت های قرارگاه نیز اشاره کرد و افزود: داشتن اطلاعات کافی از انبارها و هوشمندسازی نظارت و بازرسی از مهمترین اولویت های ماست.

گوشت مرغ مصرفی شب عید آذربایجان شرقی تامین است
معاون استاندار و فرماندار ویزه شهرستان مراغه نیز در این مراسم گفت: قرارگاه امنیت غذایی در بلند مدت تاثیرات اساسی رو در ثبات و تنظیم بازار خواهد گذاشت و باید برای نتیجه گرفتن از این قرارگاه تمامی دستگاه های متولی همکاری کنند.

سیدعلی موسوی بیان کرد: شاهد تغییرات در سبک زندگی مردم هستیم و باید واحدهای تولید در کنار توجه به مسائل اقتصادی و مشکلات اجتماعی در راستای بهره مندی بهتر از مواد غذایی اساسی قدم بردارند.

وی اضافه کرد: باید آموزش های لازم را بازگردان مواد غذایی حذف شده به چرخه انجام دهیم و این موضوع نیاز به برنامه ریزی و کار بیشتر از سوی دستگاه های متولی دارد.

موسوی تاکید کرد: اگر می خواهیم به اقتصاد کلی کشورمان کمک کنیم استفاده از امکانات بومی هر منطقه ضروری به نظر می رسد.

وی خاطرنشان کرد: در تمامی روستاهای کشور رده پای جهاد سازندگی را در رفاه مدرسه سازی و راه سازی و بسیاری دیگر از موارد مشاهده می کنیم اما به موضوع اشتغال، اقتصاد و تولید ثروت توجه آنچنانی نشده و مورد غفلت قرار گرفته است.

به گفته فرماندار مراغه در این راستا در ۲ سال گذشته به فکر اشتغال و تولید ثروت در روستاها هستیم و احداث واحدهای تولیدی و صنایع تبدیلی از اصلی ترین تاکیدات شهرستان است که خوشبختانه عملیات احداث چند واحد نیز آغاز شده است.

موسوی تاکید کرد: با ساماندهی، نظارت و تولید بیشتر می توانیم در افزایش ثروت نقش ایفا کنیم و در این راستا قرارگاه امنیت غذایی می تواند تاثیرگذار باشد.

وی در ادامه به اهمیت قرارگاه امنیت غذایی اشاهر کرد و افزود: پس از استقرار دولت جدید صبح زود جلسات قرارگاه تشکیل می شود که این موضوع نشان دهنده اهمیت این قرارگاه است .


گوشت مرغ مصرفی شب عید آذربایجان شرقی تامین است
مدیر کل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه گفت: دولت هر ماه در استان در حدود ۲۸۷ میلیارد تومان یارانه آرد پرداخت می کند.

اسفندیار ابوالحسن زاده با بیان اینکه سرانه آرد شهرستان مراغه ۹ کیلوگرم است، افزود: خوشبختانه کارگروه آرد و نان مراغه از فعال ترین کارگروه های استان است و تعامل خوبی را شاهد هستیم.

وی بیان کرد: متوسط جمعیت هدف کشوری برای هر واحد نانوایی یک هزار و ۳۶۰ نفر است که در آذربایجان شرقی برای ۷۶۰ نفر یک نانوایی وجود دارد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تعداد واحدهای آرد سازی و ظرفیت سیلوهای آذربایجان شرقی بیش از نیاز استان است.

ابوالحسن زاده ادامه داد: واحدهای آردسازی در حال حاضر با ۴۰ درصد ظرفیت خود کار می کنند که باید برای ادامه فعالیت به دنبال افزایش کیفیت تولید آرد باشند.
 
وی تاکید کرد: مجموعه سازمان غله نهادی اجرایی بوده و با امنیت غذایی مردم در ارتباط مستقیم است و به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم سلامت و امنیت غذایی مردم در معرض تهدید قرار گیرد.


گوشت مرغ مصرفی شب عید آذربایجان شرقی تامین است
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مراغه نیز در این جلسه گفت: کل اراضی شهرستان ۲۰۷ هزار و ۸۹۱ هکتار و تعداد کل بهره برداران کشاورزی براساس سامانه پهنه بندی ۲۴ هزار و ۶۲۰ نفر است.

اسماعیل کریمی اصل اظهار داشت: اراضی باغی شهرستان ۲۱ هزار هکتار است که در این میزان سالانه ۴۰۰ هزار تن محصولات باغی تولید می شود که مراغه رتبه نخست استانی در تولیدات باغی را دارد.

وی بیان کرد: سیب به عنوان بیشترین تولید محصولات کشاورزی در مراغه است به طوری که ۴۰ درصد تولد سیب استان در مراغه تولید می شود.

وی ادامه داد: مهمترین چالش در حوزه باغبانی مربوط به تغذیه باغات و مکانیزاسیون باغی است که متاسفانه اقدامات خاصی در مکانیزاسیون باغات در شهرستان انجام نشده است.

کریمی اعلام کرد: ۱۰ درصد تولیدسیب ( نزدیک به ۳۰ هزار تن) در شهرستان به صورت زیردرختی است از این رو نیاز به ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی هستیم.

وی ادامه داد: همچنین در صادرات تولیدات درجه یک و ممتاز هم مشکلاتی داریم که نیازمند کمک مسئولان کشوری و استانی هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی مراغه گفت: مساحت اراضی زراعی شهرستان ۷۵ هزار و ۲۷۰ هکتار و کل تولید محصولات زراعی ۶۶ هزار و ۶۰۰ تن است.

کریمی اصل به حوزه دام شهرستان هم اشاره کرد و گفت: تعداد دام سبک شهرستان ۲۶۰ هزار راس و دام سنگین ۲۸ هزار راس بوده که از این تعداد یکصد و یازده هزار راس دام پلاک‌کوبی شده است.

وی اضافه کرد: در راستای تنظیم بازار ۱۶۰ تن برنج هندی، ۱۷۹ تن برنج تایلندی، ۸۱ تن گوشت مرغ منجمد در سطح شهرستان توزیع شده است.

مدری جهاد کشاورزی مراغه با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۲۹ هزار کیلوگرم مرغ منجمد در کشتارگاه ذخیره شده است، ادامه داد: از زمانی که تنطیم بازار به جهاد کشاورزی سپرده شده است بیش از ۱۶۰ بازرسی انفرادی و ۵۷ بازرسی و گشت مشترک از بازار مراغه صورت گرفته است.

نظر شما