شناسهٔ خبر: 52402333 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

متریال بکار رفته در تولید پمپ

الکتروپمپ Pump یکی از مهمترین اجزای اتوماتسیون صنعتی می باشد که در انواع مختلف با قابلیت های مختلفی تولید می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش دیده بان ایران؛ الکتروپمپ Pump یکی از مهمترین اجزای اتوماتسیون صنعتی می باشد که در انواع مختلف با قابلیت های مختلفی تولید می شود. از پمپ ها برای مکش سیال در فاز مایع از یک سطح (تا حداکثر ارتفاع 10 متر در سطح دریا) و انتقال سیال در حجم و دبی های مختلف تا ارتفاع مختلف که به هد H شناخته می شود استفاده می شود. از مهمترین نوع الکتروپمپ ها می توان به پمپ گریز از مرکز (سانتریفیوژ)، پمپ های پیستونی، پمپ های دنده ای، پمپ های دیافراگمی و دوزینگ پمپ ها اشاره نمود.

پر مصرف ترین نوع الکتروپمپ ها در صنایع پمپ های گریز از مرکز هستند که از یک پروانه چرخشی در داخل یک هوزینگ استفاده می کنند. پمپ های گریز از مرکز به الکتروموتور ها متصل هستند و نیروی گردشی خود را از الکتروموتور دریافت می کنند. گردش پروانه در داخل الکتروپمپ سبب ایجاد خلا و مکش در یک سمت و انتقال پر سرعت سیال در طرف دیگر می شود. بسیاری از دسته بندی های پمپ ها مانند پمپ انتقال اسید، پمپ پلیمری، پمپ طبقاتی و پمپ های کف کش در واقع در زیر دسته پمپ های گریز از مرکز قرار دارند.

ترکیبات پلیمری در تولید پمپ

ترکیبات پلیمری مانند پلی پروپیلن، پلی ونیل کلرید و تفلون به سبب مقاومت بالایی که در تماس با اسید ها و باز ها دارند در تولید پمپ هایی که به پمپ های پلیمری یا پلاستیکی نیز شناخته می شوند بکار گرفته می شوند. در واقع در قسمت هایی از الکتروپمپ که در تماس با سیال قرار دارد یعنی هوزینگ و پروانه پمپ از متریال پلیمری در تولید استفاده می شود. پلیمر ها دارای مولکولهایی با تعداد بالای اتم ها سنگین و واکنش نا پذیر هستند و از این رو در تماس با اسید ها نیز اغلب دچار خوردگی نمی شوند. از این رو در تولید پمپ اسید که اغلب یا بصورت گریز از مرکز و یا بصورت دیافراگمی تولید می شوند دارای کاربری گسترده ای هستند.

پمپ های پلیمری با وجود مقاومت بالا در برابر مواد خورنده محیطی در برابر دو فاکتور مکانیکی یعنی دما و فشار آسیب پذیر هستند. با توجه به اینکه پمپ برای داشتن قابلیت انتقال سیال در ارتفاعات بالا (هد بالا) تحت تنش های فشاری بالایی قرار می گیرد اغلب هد انتقال سیال برای پمپ های پلیمری کمتر از پمپ های فلزی است. علاوه بر این دمای ذوب پایین پلیمر که تغییر شکل را نیز به همراه دارد دمای کاری پمپ های پلیمری اغلب پایین تر از پمپ های فلزی است.

پمپ استنلس استیل

آلیاژ استنلس استیل در درصد بالایی فلز آهن که با فلزاتی چون کروم و نیکل ترکیب شده است تولید می شود. پمپ استیل اغلب در دو نوع گریز از مرکز و دیافراگمی تولید می شود و از آن برای انتقال سیالات با درجه خورندگی متوسط استفاده می شود. قابلیت بالای دو عنصر فلزی کروم و نیکل در از دست دادن الکترون سبب می شود که استنلس استیل در تماس با آب و سیالات با خاصیت ضعیف اسیدی و بازی دچار خوردگی نشود.

مقاومت حرارتی و فشاری پمپ های استیل بالاتر از پمپ های اسید پلیمری می باشد اما مقاومت در برابر زنگ زدگی محدودتری دارند. علاوه بر این وزن نهایی پمپ استیل بالاتر، قیمت پمپ استیل نیز بسیار بالاتر از قیمت پمپ های پلاستیکی یا پلیمری می باشد که به سبب فراوانی مشتقات نفتی مانند پلیمر ها، سادگی در قالب گیری و تولید هوزینگ و پروانه پمپ و قیمت بالاتر کروم و نیکل از عناصر فلزی با فراوانی کم است.

 

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

برچسب‌ها:

نظر شما