شناسهٔ خبر: 52395394 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مبلغ سنوات ۱۴۰۰ با جزئیات

حقوق کارگران و کارمندان از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. بسیاری از افراد اطلاعات چندانی نسبت به حقوق خود ندارند.

صاحب‌خبر -

به همین خاطر ممکن است در پایان سال کاری از حقشان محروم شوند. حق سنوات یکی از پاداش‌های غیرمستمر برای کارمندان و کارگران است که با اتمام قرارداد باید به فرد پرداخت شود. در این مقاله به تعریف حق سنوات و مبلغ سنوات ۱۴۰۰ با جزئیات می‌پردازیم.

سنوات چیست؟

حق سنوات یکی از پاداش‌هایی است که از سمت کارفرما به کارگران تعلق می‌گیرد. از حق سنوات با نام مزایای پایان خدمت هم یاد می‌شود و معادل یک ماه حقوق فرد است. در واقع کارفرماها باید مطابق با قانون وزارت کار، به ازای هر یک سال خدمت، مبلغی معادل یک ماه حقوق را به کارمندان خود پرداخت کنند. این حقوق در پایان سال کاری یا در زمان اتمام کار کارگر به او پرداخته می‌شود.

مبلغ سنوات سال ۱۴۰۰ بر خلاف سال‌های قبل بر اساس آخرین حقوق پرداختی به فرد تعیین می‌شود. به‌عنوان مثال، کسانی که یک سال سابقه فعالیت در یک شرکت دارند، در پایان سال کاری یا در زمان اتمام قرارداد، به‌اندازه یک ماه حقوق خود پاداش دریافت می‌کنند؛ اما کسانی که سه سال سابقه فعالیت دارند، مبلغی معادل سه ماه حقوق به‌عنوان حق سنوات پاداش می‌گیرند.

فرق سنوات پایه و حق سنوات چیست؟

قشر کارگر جامعه در همه کشورهای جهان با مشکلات اقتصادی بسیاری روبه‌رو هستند. برای کمک به کارگران و کارمندان علاوه‌بر حقوق و دستمزد، پاداش‌هایی در نظر گرفته می‌شود که تا حدودی به وضعیت معیشتی آن‌ها کمک کند. حق سنوات و سنوات پایه پاداش‌های مختلفی هستند که بسیاری از افراد، آن‌ها را با هم اشتباه می‌گیرند؛ اما تفاوت‌های واضحی بین این دو حق وجود دارد که آگاهی از آن برای همه کارگران و کارمندان ضروری است.

حق سنوات پاداشی است که در پایان سال کاری یا بعد از اتمام قرارداد به کارگر پرداخت می‌شود؛ درصورتی‌که سنوات پایه به حقوق پایه کارمند اضافه می‌شود. پایه سنوات به همه کسانی که بیشتر از یک سال سابقه فعالیت برای یک کارفرما را دارند، تعلق می‌گیرد. پایه سنوات سال ۱۴۰۰ برای هر روز ۴۶ هزار و ۶۶۶ ریال است. در واقع ماهانه مبلغی معادل ۱۴۰ هزار تومان به حقوق افرادی با بیش از یک سال سابقه فعالیت، تعلق می‌گیرد.

 

افراد مشمول سنوات چه کسانی هستند؟

پرداخت سنوات بخشی از قانون کار است که مانند سایر قوانین، شرایط خاص خود را دارد. همه کارفرماها موظف به پرداخت سنوات به کارگران و کارمندان خود هستند. افراد با آگاهی از شرایط و قوانین مرتبط با سنوات از حقوق خود آگاه می‌شوند و احتمال ضایع شدن حقوقشان را کاهش می‌دهند.

همه کارگاه‌هایی که مشمول قانون کار هستند، باید هنگام پایان خدمت کارگران، مبلغی معادل آخرین حقوق یک ماه آن‌ها را پرداخت کنند. درصورتی‌که فرد کمتر از یک سال سابقه فعالیت داشته باشد، حق سنوات باید بر اساس تعداد روزهای کاری او پرداخت شود. افرادی که مشمول دریافت سنوات می‌شوند، عبارت‌اند از:

کارگران فصلی باید مطابق با مدت زمان کارکردشان از کارفرما حق سنوات دریافت کنند.
همه کارگران و کارمندان با قراردادهای رسمی و غیررسمی مشمول دریافت سنوات می‌شوند.
افرادی که به هر دلیلی مانند استعفا یا اخراج محل کار را ترک می‌کنند هم باید از کارفرمای خود سنوات بگیرند.
دریافت سنوات برای کارگران ساعتی یا پاره‌وقت باید مطابق با اندازه کارکردشان انجام شود. میزان سنوات ۱۴۰۰ برای چنین افرادی با محاسبه میانگین دریافتی در ۹۰ روز کاری است.
همه کسانی که حتی کمتر از یک سال برای یک کارفرما کار کرده‌اند، باید بر اساس تعداد روزهای کاری، سنوات دریافت کنند.

اگر جزو افراد بالا هستید، اما مبلغی را تحت‌عنوان حق سنوات دریافت نکرده‌اید، با مراجعه به اداره کار می‌توانید از کارفرمای خود شکایت کرده و خواهان دریافت حقتان شوید.

با فرمول محاسبه حق سنوات، از حقوق خود آگاه باشید!

حق سنوات در پایان هر سال توسط شورای عالی کار اعلام می‌شود. برای محاسبه مبلغ حق سنوات، باید حقوق پایه را در تعداد روزهای کارکرد در طول یک سال ضرب کرده و عدد به دست آمده را بر تعداد روزهای یک سال یعنی ۳۶۵ تقسیم کنید. عددی که در نهایت به دست می‌آید، همان میزان سنوات سال ۱۴۰۰ است. اگر از سال‌های قبل هم سنوات پرداخت‌نشده دارید، باید مبلغ آن را با سنوات سال جدید خود جمع بزنید. در نرم افزار مالی از فرمول زیر برای محاسبه حق سنوات استفاده می‌شود:

حق سنوات = حقوق پایه در حکم * کارکرد سنوات / ۳۶۵

مبلغ سنوات پایه چقدر است؟

مبلغ سنوات پایه هم مانند حق سنوات توسط شورای عالی کار تعیین می‌شود. پایه سنوات در سال ۱۴۰۰ به ازای هر روز ۴۶ هزار و ۶۶۶ ریال است. مجموع این عدد در ماه ۱۴۰ هزار تومان می‌شود که به کارگران و کارمندان پرداخت خواهد شد. اگر سابقه فعالیت شما در یک شرکت یا کارگاه بیشتر از یک سال باشد، برای محاسبه پایه سنوات باید تعداد روزهای کاری را در حقوق پایه تعیین‌شده از سمت وزارت کار ضرب کنید.

محاسبه حقوق کارگران با نرم‌افزار حسابداری شرکتی سپیدار سیستم

واحد مالی و حسابداری هر شرکت را قلب تپنده هر سازمان می‌دانند. مدیریت امور مالی علاوه‌بر تضمین سودآوری شرکت، رضایت کاربران را هم به همراه دارد. در این مقاله به بررسی پایه و حق سنوات سال ۱۴۰۰ پرداختیم و چگونگی محاسبه پاداش و مزایای آخر سال را به شما آموزش دادیم. محاسبه حقوق همه کارگران کاری سخت و زمان‌بر است. به همین خاطر استفاده از یک سیستم نرم‌افزاری معتبر برای همه شرکت‌ها و کارگاه‌های مشمول قانون وزارت کار توصیه می‌شود.

با استفاده از نرم‌افزارهای سپیدار سیستم می‌توانید هزینه‌ها و درآمدهای شرکت و کسب‌وکار خود را به‌راحتی و بدون دردسر مدیریت کنید. برای تهیه نرم‌افزار موردنیازتان به سایت سپیدار سیستم مراجعه کنید یا با شماره تلفن ۰۲۱۸۱۰۲۲۰۰۰ تماس بگیرید. کارشناسان سپیدار سیستم آماده پاسخ‌گویی به سوالات شما و پشتیبانی هستند.

برچسب‌ها:

نظر شما