شناسهٔ خبر: 52382510 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

یادداشت های روزانه چهلمین جشنواره فیلم فجر-۶

به نیمه رسیدن جشنواره؛ فیلم هایی که منتقدان را راضی نمی کند

صاحب‌خبر -

«ندید می‌گویم که این فیلم یکی از سه فیلم خوب جشنواره امسال است و بعید می‌دانم کسی بتواند با این فیلمنامه، فیلم بهتری بسازد. یک سکانس «شادروان» با کل فیلم‌هایی مثل «مهمان مامان» قابل مقایسه نیست. سینا مهراد نقش یک، در این فیلم خیلی معرکه حضور داشته است. بازیگر نقش پری نازنین بیاتی هم خیلی بازی خوبی داشته است.  بهرنگ علوی هم یک دایی به یادماندنی را بازی کرده است.»

احتمالا شما هم حدس زده‌اید این سخنان مربوط به کدام منتقد است. این بخشی از اظهارات شب گذشته مسعود فراستی در میز نقد برنامه «هفت» شب گذشته است. منتقدی که به نقد کردن فیلم‌ها بدون تماشای کامل آنها معروف است. سالها در جشنواره شاهد بوده‌ایم که سالن نمایش فیلم را در همان یک ربع ساعت اول ترک کرده است و بعد مفصل به نقد آن فیلمها البته با جملات کلی‌ و چکشی پرداخته است.با وجود تاکیدهایی که بر استفاده از ماسک می‌شود؛ کمتر دیده ایم او در طول جشنواره از ماسک استفاده کند. متاسفانه برخی با وجود همه‌ی مسائل پیش آمده کووید 19 را یک سوتفاهم فرض می‌کنند.

بالارفتن آمار مبتلایان، باعث شده سالن‌های نمایش عمومی از استقبال بسیار پایینی برخوردار باشند، حتی در مورد فیلمهایی که انتظار می‌رفت در این زمینه موفق باشند. ازطرفی با وجود توضیحاتی که روز گذشته مدیر سامانه سمفا درباره نحوه جمع آوری آرای مردمی داد ظاهرا فیلمسازان چندان قانع نشدند و همچنان نسبت به آن اظهار بی‌اطلاعی کرده و چگونگی‌اش را مبهم ارزیابی می‌کنند.

با توجه به این که فیلمسازان همواره بر ساخت فیلمشان برای مردم و مخاطبان تاکید می‌کنند عجیب نیست که گرفتن سیمرغ بلورین از نگاه مردم یکی از مهمترین جوایز جشنواره باشد. به هر حال امروز اولین خروجی از آرای مردمی بیرون آمد و پنج فیلم که بیشترین امتیاز را از سوی تماشاگرانشان دریافت کرده‌اند به شرح زیر اعلام شدند:

1-«ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس

2- «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر

3- «علف‌زار» به کارگردانی کاظم دانشی 

4-«شادروان» به کارگردانی حسین نمازی

5. «مردبازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان 

به میانه جشنواره رسیده‌ایم و تقریبا نیمی از فیلمهای بخش مسابقه، به نمایش درآمده اند و تقریبا برآیند کیفی فیلمهای حاضر در این دوره دست منتقدان و علاقمندان پیگیر سینما آمده است.  از قضا در این زمینه نیز هرچه پیش می‌رویم انتقادها به هیئت انتخاب جشنواره بیشتر می‌شود آیا واقعا این‌ها فیلمهای برتر رسیده به جشنواره بوده‌اند. این انتقادها  با دیدن فیلم «ماهان» ساخته حمید شاه‌حاتمی شکل پررنگ‌تری گرفت. جالب اینکه وقتی به سازنده آن  ساخت فیلم سفارشی را  نسبت دادند او در واکنش گفت که ساخت این فیلم را از خدا سفارش گرفته است!

البته رئیس سازمان سینمایی  (محمد خزائی) این انتقادها را بی‌پاسخ نگذاشت  و حاصل کار هیئت انتخاب را هوشمندانه عنوان کرد و نیز بررعایت ذائقه مردم در این زمینه تاکید کرد.

البته باید توجه داشت که در یک جشنواره که قرار است کیفیت سینمایی و هنری فیلم‌ها ملاک کار هیئت‌های انتخاب یا داوری باشد، اهمیت به ذائقه مردم، موضوعیتی پیدا نمی‌کند و البته سیمرغ بلورینِ از نگاه مردمی نیز با توجه به همین مسئله به جشنواره اضافه شد.

امروز فیلم «بی‌مادری» ساخته سید مرتضی فاطمی نیز در جشنواره به نمایش گذاشته شد. فیلمی که به موضوع بچه دار شدن، اجاره رحم و اینکه مادر بودن  رابطه ای خونی است یا بر اساس ارتباط عاطفی در طول زندگی به وجود می‌آید و .. میپردازد.  واکنش ها در نشست مطبوعاتی چندان نشان از جلب توجه اهالی رسانه نداشت.

فاطمی در دهمین نشست عوامل فیلم ها در جشنواره،  اینکه فیلمش در راستای شعارهای دولتی در زمینه افزایش فرزند آوری است رد کرد و آن را پاسخی به دغدغه‌های فلسفی خود دانست. فاطمی درباره سینما و فلسفه گفت: «معتقدم که سینما و فلسفه در نقطه خودپرسش‌گری برهم منطبق می‌شوند و بهترین محفل برای ایجاد این پرسش‌ها در بطن قصه‌ها است. نویسندگی یعنی فلسفه را به قصه تبدیل کنیم و کارگردانی یعنی هدایت قصه در اخلاق کاراکترها.»

«دسته دختران» دومین فیلم امروز بود، فیلمی از منیر قیدی که چند سال پیش با «ویلایی‌ها» خوش درخشیده بود. این بار نیز فیلم او با حال و هوایی زنانه و گروهی از بازیگران خوب زن سینمای ایران به موضوع سالهای دفاع مقدس و حوادث آن روزگار می‌پردازد. از ابتدای جشنواره بسیاری پیش بینی می‌کردند کارتازه منیر قیدی همانند «ویلایی‌ها» اثر  موفقی باشد . امیدواریم هیئت داروان این بار عنایت بیشتری به فیلم او نشان بدهند. هر چند که در ترکیب هیئت داوران زنان نماینده‌ای ندارند. 

فیلم منیر قیدی باعث شد مخاطبان نسبت به جشنواره حس و حال بهتری پیدا کنند، بخصوص که فیلمهای دو روز گذشته چندان رضایت مخاطبان را به دنبال نداشتند.

امروز جعفر گودرزی رئیس انجمن نویسندگان  و منتقدان سینمایی در یک گفتگوی تلویزیونی از همین کیفیت پایین سخن گفت و اشاره کرد فیلمهای بهتری بودند که فرم جشنواره را پر کردند، اما امکان حضور در جشنواره را نیافتند!

نظر شما