شناسهٔ خبر: 52382393 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

نقد فیلم جشنواره چهلم فجر

«ملاقات خصوصی»، ملودرامی شیرین با چاشنی بزهکاری

صاحب‌خبر -
امید شمس کارگردانی است که اهالی هنر و سینما او را با سه فیلم کوتاه؛ گذر، شب تولد و قرار می شناسند. شمس در اولین تجربه کارگردانی فیلم بلند به سراغ فیلمنامه ملاقات خصوصی رفته که از قضا به خوبی توانسته قابلیت‌هایش را در بخش فیلم بلند هم به عرصه نمایش بگذارد.
امیر بنان که در جشنواره سی و هشتم توانسته بود با فیلمنامه (خورشید) و کارگردانی مجید مجیدی ،سیمرغ بهترین فیلم را از آن خود کند امسال نیز با تهیه کنندگی دو فیلم مرد بازنده و ملاقات خصوصی مدعی کسب سیمرغ بهترین فیلم است. اگر بخواهیم در یک جمله ملاقات خصوصی را توصیف کنیم باید بگوییم که این فیلم ملودرامی عاشقانه با چاشنی بزهکاری است.
امید شمس در این فیلم سعی داشته که با دیدگاه متفاوت به مسئله مواد مخدر و خرید و فروش آن در زندان‌های کشور بپردازد به نحوی که در طول فیلم که حدوداً ۱۲۰ دقیقه است، ماجرا و پی رنگ فیلم رابطه عاشقانه‌ای است که در رگ‌های فیلم جاری است و بزهکاری و مواد مخدر در فیلم همانند سِرمی است که به رگ وارد می‌شود ولی تغییری در هویت خون نمی‌دهد و یا بهتر است بگوییم که این اجازه به آن داده نمی‌شود که خودنمایی کند.
یکی از نکات تحسین برانگیز فیلم «ملاقات خصوصی» مرموز بودن آن است یعنی با زیرکی هرچه تمام تر مخاطب را تشنه نگه می‌دارد.سکانس ابتدایی فیلم با چنان لطافت و شیرینی شروع می‌شود که مخاطب حتی یک لحظه هم نمی‌تواند تصور بکند که در ادامه فیلم قرار است چه اتفاقاتی بیفتد، این در حالی است که موسیقی متن به شدت هیجانی و ناآرام است و مخالفت خود را با روند آرام فیلم از همان اول اعلام می‌کند تا جایی که بیننده با یک تضاد قابل قبول روبه رو می‌شود و با ولع بیشتری منتظر ادامه فیلم می‌ماند.
زوج هنری هوتن شکیبا و پریناز ایزدیار مخاطب را به یاد زوج شکیبا و الناز شاکردوست در فیلم شبی که ماه کامل شد می اندازد. شکیبا که به خوبی یاد گرفته نقش فرد عاشق پیشه را بازی کند در این فیلم هم بسیار درخشان به ایفای نقش پرداخته به نحوی که تا پایان روز چهارم جشنواره فجر می‌تواند در کنار عزتی و پژمان جمشیدی از کاندیداهای سیمرغ بهترین بازیگر مرد باشد.
در کنار هوتن شکیبا، پریناز ایزدیار به ایفای نقش می‌پردازد که از حق نگذریم در سال‌های اخیر بسیار خوش درخشیده و نقش‌های ماندگاری را بازی کرده است. سبک زندگی و سختی‌هایی که در زندگی خانواده شمس در فیلم ملاقات خصوصی به روی پرده رفته یادآور فیلم ابد و یک روز سعید روستایی است.
پریناز ایزدیار که بازی در این نقش را به خوبی یاد گرفته اینبار در مقابل دوربین امید شمس هم خوش درخشیده و یکی دیگر از نقش‌های ماندگارش به اجرا گذاشته است.
ترکیب عشق با چاشنی مواد مخدر و البته بازی‌های خوب توانسته از فیلم ملاقات خصوصی یک فیلم مدعی بسازد. شمس علاوه بر اینکه سعی کرده به هر مقوله ای به اندازه و مفید بپردازد از بازیگرها و کاراکترها هم به خوبی بازی گرفته و سعی بر کامل کردن همه‌ی نقش ها داشته است به نحوی که در پایان بندی فیلم ، مخاطب در رابطه با نقش کاراکترها سوالی در ذهنش نقش نمی‌بندد. یکی دیگر از نقاط قوت فیلم امید شمس ریتم عالی آن است. در تمام دقایق فیلم که از قضا کم هم نیست و حدود ۲ ساعت به درازا می انجامد ، فیلم از ریتم نمی‌افتد و هر سکانس تکمیل کننده سکانس بعدی است و همین باعث می‌شود که بیننده احساس خستگی و یا کسالت نکند و با ذوق هرچه بیشتر به ادامه فیلم بنشیند.
موسیقی متن و صداگذاری عالی فیلم در کنار بازی های درخشان بازیگران مکمل از جمله رویا تیموریان و سیاوش چراغی پور زیبایی‌های فیلم را چند برابر کرده است و انتظار می رود که ملاقات خصوصی در گیشه هم به موفقیت هایی دست پیدا کند.
کلام آخر؛ امید شمس با ساخت ملاقات خصوصی نشان داد که امیر بنان در قامت تهیه کننده روی کار درستی دست گذاشته است و قطعا شمس می تواند در ادامه به یکی از آینده دارهای سینمای ایران تبدیل شود.

نویسنده: علی کلانتری

نظر شما