شناسهٔ خبر: 52379439 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایستنا | لینک خبر

ایران به دنبال موقعیت راهبردی در لایه ژئو زمین

صاحب‌خبر -
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ایران به دنبال موقعیت راهبردی در لایه ژئو زمین است و باید تلاش کنیم.
 
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، آقای عیسی زارع پور در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو درباره برنامه ۱۰ ساله صنعت فضایی کشور افزود: نیازمند یک برنامه بلند مدت برای مشخص شدن افق‌ها هستیم، البته صنعت فضایی برنامه ۱۰ ساله داشت که به پایان رسید و در برنامه جدید نگاه بسیار مشخصی برای رسیدن به لایه ژئو یا زمین آهنگ داریم که یک موقعیت بسیار راهبردی برای جمهوری اسلامی ایران است و باید برای حفظ نقاط مداری که در این لایه قرار دارند، تلاش کنیم.
 
وی ادامه داد: در حال برنامه ریزی هستیم تا در دولت سیزدهم به لایه ژئو برسیم البته رسیدن به این لایه بسیار سخت است و حداقل یک برنامه ۸ ساله پیش بینی شده است که با دستور رئیس جمهور بنا شد این زمان فشرده‌تر شود و در جلسه بعدی شورای عالی فضایی برنامه جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به لایه ژئو که کوتاه‌تر و فشرده‌تر است، ارائه و تصویب خواهد شد.
 
آقای زارغ پور گفت: در برنامه ۱۰ ساله صنعت فضایی بدنبال این هستیم که با همگرایی همه ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد مسیر رسیدن ایران به فناوری‌های تثبیت شده برای لایه‌های مختلف زمین را هموار کنیم.
وی خاطر نشان کرد: ابتدا از لایه لئو شروع کردیم و در سال بعد، تثبیت فناوری را خواهیم داشت و برای لایه‌های بعدی که کار سختی است این اتفاق خواهد افتاد.
زارع پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این ماهواره‌ها چه کاربردی برای مردم دارند؟ گفت: ماهواره‌ها الان در زندگی روزمره مردم و بخش‌های مختلف صنعتی جاری است، اما بنا داریم این‌ها را به محصول‌های بومی برای مردم تبدیل کنیم و به عنوان نمونه روز پنجشنبه در نمایشگاه، محصول‌های خوبی برای حوزه کشاورزی معرفی شد که کشاورزان با استفاده از اطلاعاتی که از ماهواره‌های سنجش در اختیارشان قرار می‌گیرد بهره وری را در کشاورزی بالا می‌برند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: باید همه ظرفیت‌ها را در حوزه کاربردی کردن صنعت فضایی در زندگی مردم و در صنایع استفاده کنیم و از این فناوری در همه بخش‌ها می‌توان استفاده کرد و فناوری‌هایی داریم که اگر در ساخت لوازم خانگی استفاده شود کیفیت و طول عمر محصول را افزایش و وزن آن‌ها را کاهش می‌دهد.
وی ادامه داد: الان برنامه فضایی در وضع خوبی است، ولی یک وقفه‌ای در ۱۰ سال گذشته در بعضی بخش‌ها اتفاق افتاد که باید به سرعت جبران شود، اراده دولت سیزدهم در حمایت از این صنعت راهبردی است و در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، بودجه خوبی در نظر گرفته شده است.
 
آقای زارع پور درباره شرایط دانشجویان رشته هوافضا گفت: در همین مدت کوتاه، امید به فعالان این صنعت برگشته است و این نوید را به آن‌ها می‌دهیم که با گسترش طرح‌هایی که در این حوزه در دست اقدام داریم همه کسانی که علاقمند، ظرفیت و تخصص دارند به این چرخه برگردند و در توسعه این صنعت راهبردی در کشور نقش آفرینی کنند.
 
 

نظر شما