شناسهٔ خبر: 5237698 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

کسب ۳ مدال طلا و ۲ برنز توسط تیم ملی تکواندو/ مقانلو بهترین مربی جهان شد

- همشهری آنلاین: مهدی خدابخشی به مدال طلا دست یافت، ابوالفضل یعقوبی برنز گرفت، کیمیا علیزاده اولین مدال تاریخ تکواندوی زنان ایران در مسابقات جهانی را کسب کرد و بیژن مقانلو برترین مربی جهان شناخته شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومي فدارسيون تكواندو، تيم ملي مردان كشورمان در بيست و دومين دوره مسابقات قهرماني جهان در بين 144 كشور، با 3 مدال طلا و 1 مدال برنز و 65 امتياز براي دومين بار موفق به كسب عنوان قهرماني جهان شد و بيژن مقانلو نيز عنوان بهترين مربي جهان را به خود اختصاص داد.

در روز پاياني اين مسابقات ابوالفضل يعقوبي در وزن 63- كيلوگرم، در مرحله نيمه نهايي رو در روي "جواد اچاب" از بلژيك (قهرمان اروپا در سال 2014) قرار گرفت و در پايان با نتيجه 9 بر 8 نتيجه را واگذار كرد و بر سكوي سوم قهرماني جهان ايستاد.

وي كه براي راه‌يابي به مرحله نيمه نهايي، در نخستين گام با نتيجه 14 بر 10 "داویلانی" از برزیل را از پيش رو برداشت، در ادامه با غلبه بر "اوهايد بيركي" از تونس (15- 3) گام به مرحله سوم گذاشت و در ادامه با "راد تابت" از اردن (دارنده مدال برنز قهرماني آسيا 2014) رقابت كرد كه در يك مبارزه مطمئن و ديدني، 8 بر 3 برنده از شياپ چانگ خارج شد و به مرحله يك چهارم راه يافت.

يعقوبي 18 ساله، براي راه‌يابي به جمع 4 تكواندوكار برتر وزن سوم با "ولاديمير كيم" روس رقابت كرد كه در پايان راند دوم نماينده ميزبان را 12 تايي كرد (15-3) و با شايستگي به نيمه نهايي رسيد.

در وزن 80- كيلوگرم هم مهدي خدابخشي در فينال به مصاف " دامون سانسوم" از انگليس رفت و قبل از پايان راند سوم نتيجه را 15 بر 3 به سود خود تمام كرد و با اقتدار بر سكوي قهرماني ايستاد.

تكواندوكار شايسته كشورمان در مرحله نيمه نهايي "طاهير گوليك" از آلمان (قهرمان دوره قبل مسابقات جهاني) را با نتيجه 8 بر 6 از پيش رو برداشته بود.

خدابخشي براي رسيدن به نيمه نهايي پس از يك دور استراحت، به مصاف "نيكولاس تزلوس" از يونان (نايب قهرمان اروپا) رفت كه در پايان با نتيجه 5 بر 3 به برتري رسيد، در ادامه با "اليويرا بيلا" از برزيل رقابت كرد كه با نتيجه 8 بر 1 برنده شد و در ادامه و براي راه‌يابي به نيمه نهايي رو در روي "استيون لوپز" قرار گرفت.

اين تكواندوكار پرافتخار آمريكايي كه در كارنامه‌اش دو مدال طلا و يك مدال برنز المپيك و 5 مدال مسابقات قهرماني جهان را در دارد، در همان ابتداي راند سوم 12 تايي شد و با نتيجه 13 بر 1 شكست را برابر جوان شايسته كشورمان قبول كرد.

اما در بخش بانوان، كيميا عليزاده در وزن 57- كيلوگرم در مرحله نيمه نهايي رو در روي "مايو هامادا" از ژاپن (نايب قهرمان دوره قبل مسابقات قهرماني جهان) قرار گرفت و در پايان با قبول شكست 5 بر 3، اولين مدال برنز پيكارهاي قهرماني جهان در تاريخ تكواندوي زنان ايران را به گردن آويخت.

عليزاده براي راه‌يابي به مرحله نيمه نهايي ابتدا به مصاف "ماگدالنا لپروسکا" از لهستان رفت و در پايان با نتيجه 10 بر 0 برنده شد، سپس در مرحله دوم با "مارتینا زوبسیک" از كرواسي، دارنده مدال برنز المپیک 2008 پکن رقابت كرد كه پس از تساوي 3-3 در راند طلايي به برتري رسيد و با شايستگي به مرحله سوم راه يافت.

تكواندوكار كشورمان در سومين مبارزه نيز "چينه لويس" آمريكايي را پس از تساوي 4-4، در راند طلايي از پيش رو برداشت و در ادامه، براي راه‌يابي به جمع 4 تكواندوكار برتر با "جيد جونز" انگليسي، قهرمان المپيك لندن و نفر اول رنكينگ المپيك و جهان رقابت كرد كه در پايان با يك رقابت زيبا، جذاب و ديدني 10 بر 9 به برتري رسيد و راهي مرحله نيمه‌نهايي شد.

اين اولين مدال تاريخ تكواندوي بانوان ايران در مسابقات قهرماني جهان است.


***اسامي مدال‌آوران تيم ملي كشورمان

مدال طلا:

فرزان عاشورزاده (وزن 58- كيلوگرم)

مسعود حجي‌زواره (وزن 74- كيلوگرم)

مهدي خدابخشي (وزن 80- كيلوگرم)

مدال برنز:

كيميا عليزاده (وزن 57- كيلوگرم)

ابوالفضل يعقوبي (وزن 63- كيلوگرم)

 

نظر شما