شناسهٔ خبر: 52375452 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

استا دانشگاه شیکاگو در گفت‌وگو با ایلنا:

سیاست خارجی آمریکا همواره گروگان سیاست داخلی است/ رسیدن به توافق در این دور به نفع همه است

استاد دانشگاه شیکاگو با تاکید بر این که دولت بایدن واقعا به احیای برجام علاقمند است، گفت: سیاست خارجی آمریکا همواره گروگان سیاست داخلی است.

صاحب‌خبر -

رونالد سانی (Ronald Suny) استاد تاریخ، علوم سیاسی و ملی‌گرایی است وی استاد دانشگاه شیکاگو آمریکاست.

وی هم‌چنین در حوزه روابط بین‌الملل نیز کار کرده است. رونالد سانی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را پیرامون تنش‌ها و روند احیای برجام بیان کرد

دولت بایدن واقعاً علاقه‌مند به احیای  برجام است

سیاست خارجی آمریکا همواره گروگان سیاست داخلی است

رونالد سانی در ابتدا در مورد روند احیای برجام گفت: دولت بایدن واقعاً علاقه‌مند به تجدید برجام است، اما باید درک کرد که سیاست خارجی آمریکا همیشه گروگان سیاست داخلی ایالات متحده است. سیاست داخلی همواره مانعی برای سیاست خارجی در آمریکا بوده است.

دموکرات‌ها از این می‌ترسند که افکار عمومی آن‌ها را ضعیف بدانند

وی در ادامه  اضافه کرد: دموکرات‌ها در دولت فعلی  به‌ویژه از این می‌ترسند که افکار عمومی آن‌ها را ضعیف بدانند و جمهوری‌خواهان همیشه آماده هستند تا هر گونه امتیازی را به ایران، روسیه یا چین به‌ عنوان نشانه‌ای از «مماشات» بدهند، کلمه‌ای که همه را به یاد امتیازات نسنجیده در ۱۹۳۸ به هیتلر در مونیخ  می‌اندازد.

رسیدن به توافق در این دور به نفع همه است

این استاد دانشگاه رسیدن به توافق را در وین  حیاتی دانست و در این باره گفت: هر دو طرف در دور کنونی مذاکرات بعد از وقفه ایجاد شده باید بدانند که رسیدن به توافق در این دور به نفع همه است و همه باید برای رسیدن به این توافق تلاش کنند.

ایران مسئول لغو برجام نبود

وی در ادامه به بدعهدی‌های آمریکا در قبال ایران اشاره کرد و گفت: ایران مسئول لغو این معاهده نبود، بنابراین آمریکا باید با طرف مظلوم و آسیب‌دیده این توافق  کنار بیاید، اما در دنیای خشن سیاست بین‌الملل کنار آمدن با طرف‌های آسیب‌دیده سخت است. نیاز به صبر و همچنین اعتمادسازی بین طرف‌ها دارد و بین ایران و آمریکا باید این اعتماد شکل بگیرد.

سانی ادامه داد: پیدا کردن این فضیلت‌ها حتی در میان دوستان یا حتی گاهی در خانواده‌ها سخت است. آنها در مذاکرات بین‌المللی بسیار نادرتر هستند و رسیدن به اعتماد در این سطح از مذاکرات سخت است.

نظر شما