شناسهٔ خبر: 52373940 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: سنا | لینک خبر

پرواز WTI به بالاترین قیمت‌ها از ۲۰۱۴

قیمت نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ به ۹۰ دلار در هر بشکه رسید و این در حالی است که تعدادی از تحلیلگران وال استریت نفت ۱۰۰ دلاری را نیز پیش‌بینی کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از سی ان بی سی، قیمت نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) در معاملات روز گذشته، پنجشنبه، برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ به دلیل افزایش تقاضا برای فرآورده‌های نفتی در حالی که عرضه همچنان محدود است، از کانال ۹۰ دلار عبور کرد.

در معاملات روز گذشته، معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت، معیار نفت ایالات متحده، بیش از ۲ درصد افزایش یافت و تا ۹۰ دلار و ۲۳ سنت در هر بشکه معامله شد. آخرین باری که قیمت ها بالاتر از ۹۰ دلار بود، اکتبر ۲۰۱۴ بود. شاخص بین المللی نفت خام برنت نیز با ۱.۷ درصد افزایش به ۹۱ دلار معامله شد. برنت در ۲۶ ژانویه از ۹۰ دلار عبور کرد.

نفت از زمانی که در آوریل ۲۰۲۰ به پایین‌ترین حد خود رسید - قیمت نفت خام (وست تگزاس اینترمدیت) برای مدت کوتاهی در قلمرو منفی معامله شد - افزایش چشمگیری داشت، زیرا تقاضا برای انرژی بازگشته است، اما تولیدکنندگان عرضه را کنترل کرده‌اند. تنش‌های ژئوپلیتیکی بین روسیه و اوکراین و همچنین در خاورمیانه باعث ایجاد آشفتگی در بازار شده است.

قیمتWTI در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۲۰ درصد افزایش یافته است؛ همچنین، WTI از ابتدای ۲۰۲۱ بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته و این در حالی است که تعدادی از تحلیلگران وال استریت نفت ۱۰۰ دلاری را نیز پیش بینی کرده اند.

به گفته اد مویا از Oanda، بخشی از افزایش روز پنجشنبه به دلیل دمای سرد و کاهش احتمالی تولید است.

او ادامه می دهد: تولید اوپک پلاس با استراتژی افزایش تدریجی آنها تحت کنترل کروز است، به این معنی که به نظر می‌رسد نفت به زودی به سمت نفت ۱۰۰ دلار خواهد رفت.

روز چهارشنبه اوپک و متحدان تولیدکننده نفتش، گروهی موسوم به اوپک پلاس، تصمیم گرفتند به برنامه اعلام شده قبلی پایبند باشند و تولید مارس را ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که این گروه با فشارهایی از جمله از سوی ایالات متحده برای افزایش تولید در تلاش برای کاهش افزایش سریع قیمت نفت مواجه شده است.

قیمت نفت برنت در معاملات امروز جمعه، در ساعت ۲:۴۷ بامداد به وقت تهران، با افزایش ۱.۷۹ درصدی در هر بشکه، ۹۱ دلار و ۷۹ سنت معامله شد.

قیمت نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) نیز تا لحظه تنظیم گزارش، کاهش ۰.۰۳ درصدی را به ثبت رساند و در هر بشکه، ۹۰ دلار و ۲۴ سنت معامله شد.

طلا نیز تا لحظه تنظیم این گزارش، افزایش ۰.۱۱ درصدی را تجربه کرد و هر اونس طلا به قیمت یک هزار و ۸۰۶ دلار معامله شد.

قیمت طلا در معاملات روز گذشته، پنجشنبه، در پی تقویت بازدهی دلار و خزانه‌داری آمریکا کاهش یافت.

هر اونس طلا در معاملات روز گذشته با ۰.۳ درصد کاهش به یک هزار و ۸۰۱ دلار و ۳۰ سنت رسید.

نقره نیز با افزایش ۰.۲۵ درصدی، ۲۲ هزار و ۴۳ دلار معامله شد.

مس با افزایش ۰.۳۷ درصدی مواجه شد و ۴ هزار و ۴۸۷ دلار قیمت خورد.

نظر شما