شناسهٔ خبر: 52367714 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

آمار کشته‌شدگان جاده‌ای دو برابر کرونا شد

ماشین تصادفی!

صاحب‌خبر -
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به تصادف زنجیره‌ای رخ داده در محور بهبهان بشدت از کیفیت ساخت خودروها انتقاد و آنها را به «ارابه مرگ» تشبیه کرد. به گزارش ایسنا، سردار سیدکمال هادیان‌فر با اشاره به حادثه رخ داده در محور بهبهان گفت: در این حادثه بهبهان ایربک هیچ خودرویی باز نشد. این چه خودرویی است که ما داریم؟ چرا ارابه مرگ تولید می‌کنیم؟ دستگاه‌های مسئول باید بر کیفیت خودروها نظارت کنند. چرا استانداردها رعایت نمی‌شود؟
وی ادامه داد: در این حادثه من تأکید کردم که حتماً سهم دستگاه‌ها مشخص شود. نه اینکه فقط بگوییم راننده عامل حادثه بوده؛ بلکه مشخص شود که تک تک دستگاه‌ها چه نقشی در این حادثه داشته‌اند.
رئیس پلیس راهور ناجا در ادامه افزود: با سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت نباید وارد مه شد و وقتی خودرویی با چنین سرعتی وارد مه شود معلوم است که تصادف رخ می‌دهد.
هادیان‌فر ادامه داد: در تصادفات اخیر شرایط زمستانی و ناپایداری جوی عامل بسیار مهمی بود. ما در این فصل شاهد این هستیم که در عرض کمتر از ۲۰ دقیقه شرایط کاملاً پایدار جوی به وضعیتی ناپایدار بدل می‌شود.
رئیس پلیس راهور ناجا افزود: در همین تصادفات اخیر بی توجهی به جلو بیشترین سهم را در علل وقوع حوادث به خود اختصاص داد، به طوری که ۳۲ درصد از تصادفات به‌دلیل عدم توجه به جلو رخ داد. عدم توجه به جلو یعنی چه؟ یعنی یا راننده حواسش به تلفن همراه است یا در حالت خستگی و خواب‌آلودگی رانندگی کرده یا حواسش جای دیگری بوده که متأسفانه عمده این بی‌توجهی‌ها نیز به واژگونی وسیله نقلیه منجر می‌شود.
گفتنی است ساعت هفت و ۵۰ دقیقه صبح دوشنبه در کیلومتر ۱۰ جاده بهبهان - رامهرمز روبه‌روی روستای دودانگه تصادف زنجیره‌ای بین 50 دستگاه خودرو رخ داد که منجر به آتش گرفتن 4 خودرو شد و 4 نفر در محل حادثه جان باختند و ۴۱ نفر هم مصدوم شدند، اما یکی از مصدومان هم در بیمارستان جان باخت. به گفته سرهنگ رضا دولتشاهی، رئیس پلیس راه خوزستان «دو حادثه تصادف زنجیره‌ای در کیلومتر ۱۰ جاده بهبهان - اهواز رخ داد که نخستین سانحه مربوط به تصادف 9 دستگاه خودرو بود که مرگبار نبود اما تصادف بعدی 200 متر دورتر از تصادف نخستین و در لاین مخالف رخ داد که 50 دستگاه خودرو با یکدیگر برخورد کردند.»
نقش 92 درصدی عامل انسانی در تصادفات
سردار سیدکمال هادیان ­فر رئیس پلیس راهور ناجا امروز در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه در تصادفات رانندگی ۹۲ درصد علل وقوع مربوط به عوامل انسانی است، گفت: البته این به معنای بی‌توجهی به نقش دیگر دستگاه‌ها نیست. وی شمار کشته‌شدگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی را ۲۱۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: بیشترین این موارد مربوط به کامیون، تریلی و تانکرها است. وی به حادثه تصادف تانکر در جاده سنندج نیز اشاره کرد و گفت: چرا راننده حرفه‌ای باید از جاده فرعی که از دید پلیس پنهان است تردد کند و نتیجه می‌شود حادثه‌ای که برای آن تانکر در جاده سنندج رخ داد. قطعاً ما با آن شرکت متخلف که با وجود ممنوعیت تردد شبانه تانکرها و خودروهای حامل سوخت اجازه تردد شبانه را به این تانکر صادر کرده بود، برخورد می‌کنیم. قطعاً راننده اطلاع داشته که تردد شبانه تانکر سوخت ممنوع است که برای پنهان ماندن از دید پلیس از جاده فرعی تردد کرده و نتیجه‌اش وقوع آن حادثه‌ای شد که متأسفانه چهار نفر جان خود را از دست دادند و تانکر حامل مازوت واژگون شد. وی ادامه داد: در حوادث مربوط به اتوبوس، من با قوت می‌گویم که هر فردی که جان خود را از دست داده کمربند ایمنی نداشته و هر فردی که جانش حفظ شده حتماً کمربند ایمنی خود را بسته بود.

32 درصد قربانیان سرنشین و 25 درصد راننده هستند

هادیان‌فر به شمار کشته شدگان تصادفات رانندگی نیز پرداخت و گفت: ۳۲ درصد از قربانیان حوادث ترافیکی سرنشین هستند، ۲۵ درصد نیز راننده هستند، حدود ۲۴ درصد نیز موتورسیکلت سواران بوده و مابقی نیز شامل عابران پیاده می‌شود. ما امیدواریم که این آمار کاهش پیدا کند. رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه امروز تصادفات سومین عامل مرگ و میر است، گفت: خوشبختانه با اقدامات دولت محترم، بیماری کووید ۱۹ روزهای پایانی خود را طی می‌کند، اما می‌بینید که تصادفات همچنان وجود دارد. به طور متوسط روزانه ۳۵ تا ۴۷ نفر و حتی در بعضی از روزها تا ۶۰ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند. این یعنی به طور میانگین در هر ساعت دو نفر در حوادث رانندگی کشته می‌شود. هادیان‌فر ادامه داد: حالا ما به ازای هر مورد فوتی بین ۲۰ تا ۲۵ نفر نیز مجروح داریم که این عدد بسیار بزرگی است، بویژه آنکه حدود ۱۰ درصد از این مجروحان برای همیشه دچار معلولیت می‌شوند.

نظر شما