شناسهٔ خبر: 52365723 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ستاره‌های منتقدان سینما به نظرسنجی ایرنا؛

«لایه های دروغ» کم‌فروغ‌ترین فیلم جشنواره از نگاه منتقدان تا کنون

تهران- ایرنا- در حالی که در میان چهار فیلم اکران شده، «بیرو» با ۲۳.۵ ستاره در انتهای جدول ستاره‌های منتقدان قرار داشت، «لایه‌های دروغ» با فقط هفت ستاره به انتهای جدول رفت و کم‌فروغ‌ترین فیلم تا روز سوم چهلمین جشنواره فیلم فجر لقب گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، منتقدان سینما روزانه در نظرسنجی ایرنا به فیلم‌های اکران شده در چهلمین جشنواره فیلم فجر ستاره می‌دهند، هر کدام از منتقدین می‌توانند رضایت نسبی خود را از آثار سینمایی با تعداد ستاره‌ها از یک تا پنج مشخص کنند. این نظرسنجی هر روز در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) منتشر می‌شود.

ایرنا از منتقدان سینما، درباره فیلم لایه‌های دروغ که ششمین فیلم اکران شده در جشنواره و دومین فیلم روز سوم- چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - بود، نظرسنجی کرده است که نتایج آن نشان می‌دهد این فیلم فقط توانست ۷ ستاره از ۱۶ منتقد دریافت کند تا اینجای کار تا روز سوم جشنواره فیلم فجر در میان پنج فیلم اکران شده لقب کم‌فروغ‌ترین فیلم تا سه روز نخست را به خود اختصاص دهد.

این در حالی است که علفزار (با ۴۱ ستاره) در صدر جدول است و مرد بازنده (با ۴۰.۵ ستاره) در رده دوم قرار دارد.

فیلم شادروان (با ۳۳.۵ ستاره) و فیلم بیرو با ۲۳.۵ ستاره هم به ترتیب جایگاه سوم و چهارم را از آن خود کرده اند. اکنون ۹روز تا پایان جشنواره چهلم باقی مانده و ۱۶ فیلم دیگر برای اکران و نظرسنجی پیش روی منتقدان سینما است.

شاهین شجری کهن، علیرضا پورصباغ، سیدرضا صائمی، مهرزاد دانش، امیررضا مافی، جبار آذین، ایزد مهرآفرین، علیرضا بهرامی، بهمن عبدالهی، امیر اهوراکی، سحر عصرآزاد، آنتونیا شرکا، امید معلم، محمدرضا مقدسیان، مصطفی وثوق‌کیا و جعفر گودرزی در نظرسنجی فیلم برف آخر شرکت کردند

در این نظرسنجی ۹ منتقد هیچ ستاره‌ای به لایه‌های دروغ ندادند، و چهار منتقد فقط نیم‌ستاره، یک منتقد یک ستاره و دو منتقد هم ۲ ستاره برای این فیلم اکشن ثبت کردند و هیچ‌کدام از منتقدان فیلم ساخته رامین سهراب را شایسته دریافت سه، چهار و پنج ستاره ندانستند.

فیلم لایه‌های دروغ داستان آتش‌نشان جوانی است که در پی یک حادثه توامان آتش‌سوزی و گروگان‌گیری، به نجات گروگان‌ها می‌پردازد و سپس بنا به اتفاقاتی به مدت پنج سال کشور را ترک می کند. در بازگشت به وطن همسر خارجی‌اش ربوده می‌شود و او به ناچار وارد ماجراهایی می‌شود که پنج سال پیش به خاطر همان مسائل ترک وطن کرده بود.

در این فیلم که رامین سهراب کارگردانی کرده، کامران تفتی و ارسلان قاسمی ایفای نقش کرده‌اند و محسن صرافی و رامین سهراب تهیه‌کنندگی آن را به عهده داشته‌اند.

«لایه های دروغ» کم‌فروغ‌ترین فیلم جشنواره از نگاه منتقدان تا کنون

بیرو ۲۳.۵ ستاره

فیلم بیرو که به عنوان نخستین فیلم و در افتتاحیه چهلمین جشنواره فیلم فجر اکران شد در نظرسنجی اول خبرگزاری ایرنا با ستاره‌های کم فروغ منتقدان سینما مواجه شد. در این نظرسنجی ۶ منتقد یک ستاره و ۶ منتقد دیگر دو ستاره، یک منتقد ۲.۵ ستاره و سه منتقد به فیلم بیرو که مرتضی علی عباس میرزایی آن را کارگردانی کرده، هیچ ستاره‌ای ندادند و فقط یک منتقد سینما به این فیلم سه ستاره داده است. فیلم مرتضی علی عباس میرزایی از این گروه منتقدان ۴ و ۵ ستاره دریافت نکرده و در مجموع موفق شد فقط ۲۳.۵ ستاره از منتقدان بگیرد.

مرد بازنده ۴۰.۵ ستاره

فیلم مرد بازنده دومین نظرسنجی از منتقدان بود و توانست از دو منتقد یک ستاره، از سه منتقد دیگر ۱.۵ ستاره و از دو منتقد ۲ ستاره دریافت کرد. دو منتقد نیز به مرد بازنده ۲.۵ ستاره اعطا کردند؛ این فیلم موفق شد از ۶ منتقد هم  ۳ ستاره و از دو منتقد دیگر سینما ۳.۵ ستاره دریافت کند. هیچ کدام از منتقدان این گروه به فیلم محمدحسین مهدویان ۴ و ۵ ستاره ندادند.

شادروان ۳۳.۵ ستاره

فیلم شادروان که سومین فیلم اکران شده جشنواره چهلم است، توانست از چهار منتقد یک ستاره، از سه منتقد دیگر ۱.۵ ستاره، از پنج منتقد ۲ ستاره و از دو منتقد دیگر ۳ ستاره دریافت کند؛ البته این فیلم بر خلاف بیرو و مرد بازنده توانست از یک منتقد ۴ ستاره و از یک منتقد دیگر ۵ ستاره دریافت کند و مجموع ستارگان خود را به ۳۳.۵ برساند. البته یک منتقد هم به ساخته حسین نمازی هیچ ستاره‌ای نداد.

علفزار ۴۱ ستاره

فیلم علفزار که چهارمین فیلم اکران شده جشنواره است توانست از یک منتقد ۱.۵ ستاره، از دو منتقد ۲ ستاره و از سه منتقد دیگر ۲.۵ ستاره به فیلم علفزار دریافت کند؛ ۸ منتقد به فیلم ساخته کاظم دانشی ۳ ستاره دادند و فقط یک منتفد این فیلم را شایسته ۴ ستاره دانست. هیچ‌کدام از منتقدان در این نظرسنجی به علفزار یک ستاره و ۵ ستاره ندادند.

برف آخر ۴۰.۵ ستاره

فیلم برف آخر که پنجمین فیلم اکران شده جشنواره است توانست از سه منتقد یک ستاره، از یک منتقد ۱.۵ ستاره دریافت کند. سه منتقد هم ۲ ستاره و چهار منتقد دیگر ۲.۵ ستاره به فیلم برف آخر اعطا کردند؛ یک منتقد هم به فیلم ساخته امیرحسین عسگری ۳ ستاره داد. این در حالی است که سه منتقد به این فیلم ۴ ستاره دادند و یک منتقد هم در این نظرسنجی، به برف آخر ۵ ستاره داده است.

چهلمین جشنواره فیلم فجر با حضور۲۲  فیلم در بخش سودای سیمرغ، ۱۰ فیلم در بخش فیلم کوتاه و ۸ فیلم در بخش مستند از ۱۱ تا ۲۲ بهمن به دبیری مسعود نقاش‌زاده برگزار می‌شود.

فیلم‌های این دوره از جشنواره در سینماهای ۳۱ استان در سراسر کشور اکران خواهد شد.

نظر شما