شناسهٔ خبر: 52334490 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ادیان نیوز | لینک خبر

پیام های تسلیت ارتحال حضرت آیت الله صافی گلپایگانی / مرجع مردمی و دردآشنا

در پی ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی حوزه‌های علمیه تعطیل اعلام شد. همچنین درس خارج فقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، دروس مدرسه علمیه آیت

صاحب‌خبر -

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، در پی ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی حوزه‌های علمیه تعطیل اعلام شد. همچنین درس خارج فقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، دروس مدرسه علمیه آیت الله گلپایگانی و آیت الله علوی بروجردی تعطیل شد.

مراجع عظام تقلید، علما، فضلا و شخصیت ها در پیام هایی جداگانه ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفتند.

پیام حضرت آیت الله سیستانی به مناسبت ارتحال حضرت آیت الله صافی

حضرت آیت الله العظمی سیستانی به مناسبت ارتحال حضرت آیت الله صافی پیام تسلیتی صادر کرد.

متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

خبر ارتحال عالم ربانی مرجع عالیقدر جناب آیت الله آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (رضوان الله علیه) موجب تالم و تاسف فراوان گردید.

فقدان آن بزرگوار که از اساطین حوزه علمیه مقدسه قم و حسنات این دوران و خدمت گزاران نمونه دین و مذهب بودند خسارتی عظیم است.

اینجانب این مصیبت دردناک را به آستان مقدس حضرت ولی عصر ارواحنا فداه و به آقایان علمای اعلام و به بستگان گرامی و دیگر علاقمندان محترم ایشان تسلیت عرض نموده، و از خداوند متعال برای آن فقید سعید علو درجات و برای بازماندگانشان صبر جمیل و اجر جزیل مسالت دارم.

رهبر انقلاب اسلامی: حضرت آیت الله صافی گلپایگانی از استوانه‌های حوزه‌ی علمیه قم بودند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت فقیه عالی مقام و مرجع بصیر، حضرت آیه الله آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفتند.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با تاسف خبر درگذشت فقیه عالیمقام و مرجع بصیر، حضرت آیه الله آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی رضوان الله علیه را دریافت کردم. ایشان از استوانه‌های حوزه‌ی علمیه قم و از برجستگان علمی و عملی و پر سابقه‌ترین عالم دینی در آن حوزه‌ی مبارک بودند.

در دوران مرحوم آیه الله بروجردی در شمار برترین تلامذه‌ی آن استاد بزرگ، در زمان مرحوم آیه الله سید محمدرضا گلپایگانی همراه و مشاور علمی و عملی ایشان، و در دوران انقلاب، امین و مورد اعتماد حضرت امام خمینی رحمه الله علیهم به شمار می رفتند. سالها در شورای نگهبان رکن اصلی آن شورا محسوب می‌شدند و پس از آن هم همواره درباره‌ی مسائل انقلاب و کشور، دلسوزانه و مسئولانه ورود می کردند و بارها اینجانب را از نظرات و مشورت های خود مطلع و بهره‌مند می ساختند.

قریحه‌ی شعری، حافظه‌ی تاریخی، پرداختن به مسائل اجتماعی از دیگر ابعاد شخصیت این عالم کهنسال و بزرگوار بود.

رحلت ایشان برای جامعه‌ی علمیِ دینیِ کشور مایه‌ی تأسف است. اینجانب به خاندان مکرّم و فرزندان گرامی ایشان و نیز به مراجع معظم و علمای اعلام حوزه‌ی علمیه و مقلدان و ارادتمندان ایشان بویژه در قم و گلپایگان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم.

پیام تسلیت آیت الله جوادی آملی

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی، ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفتند.

متن پیام مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله وانا الیه راجعون

ارتحال اسف بار شیخ الفقهاء و المراجع حضرت آیه الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (قدس الله نفسه الزکیه) را به محضر مبارک حضرت ختمی امامت ولی عصر (أرواحنا فداه)، مراجع بزرگوار تقلید، حوزه های علمیّه جهان اسلام، اساتید معظم و بیت مکرم آن مرجع عظیم الشأن تسلیت عرض نموده و علوّ مرتبت آن فقیه راحل و صبر جمیل همگان از ذات اقدس ربوبی مسئلت می شود.

پیام تسلیت آیت الله مکارم شیرازی

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ضمن تسلیت ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی تاکید کردند: حضور مؤثر وی در عرصه های مختلف اجتماعی همچون مبارزات با رژیم سابق و عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و شورای نگهبان منشأ برکات زیادی برای اسلام و انقلاب بود‌.

متن پیام مرجع تقلید شیعیان به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ

خبر بسیار تأسف‌بار رحلت عالم ربانی، شیخ الفقهاء آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدّس سرّه موجب نهایت تأسف و تأثر گردید.

آن مرد بزرگ که از برجسته ترین شاگردان آیت الله العظمی بروجردی قدّس سرّه و یکی از برترین فقهای عصر ما بود آثار فراوانی در عرصه های مختلف از جمله کتب فقهی و کلامی و مبارزه با فرقه های منحرف و احداث و تجدید بناهای مذهبی همچون مسجد عظیم امام حسن عسکری علیه السلام را از خود به یادگار گذاشت.

حضور مؤثر وی در عرصه‌های مختلف اجتماعی همچون مبارزات با رژیم سابق و عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و شورای نگهبان منشأ برکات زیادی برای اسلام و انقلاب بود.

ضایعه رحلت این فقیه دلسوخته‌ی حضرت ولی عصر ارواحناه فداه را به محضر مقدس آن حضرت تسلیت عرض نموده و همچنین به حوزه های علمیه و مراجع عظام تقلید، عموم شیعیان و مقلدان و علاقمندان و خصوصاً بیت معظم و فرزندان مکرم ایشان تسلیت عرض می‌نمایم و از خداوند متعال حشر او را با اولیاء مقربینش خواستارم و از درگاهش برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل طلب می نمایم.

حضرت آیت الله سبحانی: ارتحال حضرت آیت الله صافی گلپایگانی مصداق روشن «ثلمه فی الاسلام» است

حضرت آیت الله العظمی سبحانی با صدور پیامی ضمن تسلیت ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی گفتند: درگذشت عالمی که متجاوز از ۷۰ سال با بیان و قلم مشغول تدریس و تالیف بود و آثار ماندگار و ارزشمند به یادگار گذاشته، مصداق روشن «ثلمه فی الاسلام» است.

متن پیام مرجع تقلید شیعیان به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ.

درگذشت عالم ربانی، محقق عالیقدر، فقیه نامدار، مدافع از حریم اسلام و اهل البیت، علیهم السلام مرحوم آیت الله العظمی صافی را با کمال تاسف و تاثر و قلب حزین دریافت نمودم.

درگذشت عالمی که متجاوز از ۷۰ سال با بیان و قلم مشغول تدریس و تالیف بود و آثار ماندگار و ارزشمند به یادگار گذاشته، مصداق روشن «ثلمه فی الاسلام» است.

او در عین اشتغال به فقاهت و استنباط احکام، پیوسته مراقب اعتراض دشمنان بود و با قلم روان به روشنگری می پرداخت.

او پاسی از عمر خود را در نجف اشرف گذرانده و میوه های شیرین فقه را همراه داشته و سپس در قم از آیات عظام بهره مند شد و یکی از محورهای هیات استفتاء آیت الله العظمی بروجردی بود. استاد اخیر ایشان را مکلف کرد که کتابی درباره حضرت ولی عصر (عج) تالیف کند و شیوه تالیف را برای ایشان بیان کرد. وی به انجام امر استاد پرداخته و اثر ارزشمندی که مرجع نویسندگان امروزی است، تالیف نمود و اخیراً در سه جلد به نام «منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر» منتشر شده است که بسیار درخشان و پرفایده است.

اینجانب، خود را نسبت به این مصیبت دور نمی بینم و مع الوصف این ضایعه ناگوار را به جضرت بقیه الله الاعظم، مراجع عظام و علمای حوزه و ارادتمندان و علاقمندان ایشان بالاخص بیت رفیع آیت الله العظمی گلپایگانی و کلیه بازماندگان بالاخص به فرزند برومندش جناب آقای حاج شیخ حسن صافی تسلیت گفته و از خداوند متعال، علو درجات آن فقید سعید و صبر جمیل برای همه خواهانم.
و سلام الله علیه یوم ولد و یوم مات و یوم یبعث حیّا

نوری همدانی: صافی گلپایگانی یکی از ارکان اسلام و حوزه های علمیه بود

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی در پیامی، ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفتند.

متن پیام مرجع تقلید شیعیان به شرح زیر است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی حَمْزَهَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ علیهما السلام یَقُولُ‏ إِذَا مَاتَ‏ الْمُؤْمِنُ‏ بَکَتْ‏ عَلَیْهِ الْمَلَائِکَهُ وَ بِقَاعُ الْأَرْضِ‏ الَّتِی کَانَ یَعْبُدُ اللَّهَ عَلَیْهَا وَ أَبْوَابُ السَّمَاءِ الَّتِی کَانَ یُصْعَدُ فِیهَا بِأَعْمَالِهِ وَ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْ‏ءٌ لِأَنَّ الْمُؤْمِنِینَ الْفُقَهَاءَ حُصُونُ الْإِسْلَامِ کَحِصْنِ سُورِ الْمَدِینَهِ لَهَا.

ارتحال مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی شیخ الفقهاء آقای صافی گلپایگانی «اعلی الله مقامه» موجب تأسف و تأثر عمیق اینجانب گردید.

آن فقیه بزرگوار یکی از ارکان اسلام و حوزه های علمیه و از برجستگان شاگردان آیت الله العظمی بروجردی و مورد عنایت و اعتماد خاص امام «رحمه الله علیهما» بودند و ارادت خاص ایشان به حضرات معصومین «علیهم السلام» و مبارزه با فرقه های منحرف و تألیف کتب فقهی و کلامی و حضور مؤثر اجتماعی و سیاسی از ویژگی های آن مرحوم بود.

اینجانب ضایعه رحلت این فقیه عالیقدر را به محضر مقدس امام عصر «علیه السلام» و حوزه های علمیه و مراجع عظام تقلید و عموم شیعیان و ارادتمندان و اهل بیت معظمشان تسلیت عرض نموده و علو مقام آن فقید سعید معروض می دارم.

پیام تسلیت دفتر آیت الله شبیری زنجانی درپی ارتحال آیت الله صافی گلپایگانی

دفتر حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی با صدور پیامی ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

متن پیام به شرح زیر است:

انّا لله و إنّا إلیه راجعون
رحلت تأسف‌بار فقیه اهل‌بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام)، آیت‌الله‌العظمی آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی (رضوان‌الله‌علیه) را به محضر امام زمان حضرت بقیه‌الله‌الاعظم (ارواحنا فداه)، حوزه‌های علمیه و عموم شیعیان و خصوصا بیت معظم ایشان تسلیت عرض می‌کنیم.

آن فقیه معظم که ارادت خاص به ساحت حضرت ولی‌عصر (عجل‌الله فرجه‌الشریف) داشت، عمر با برکت خویش را در راستای ترویج تعالیم نورانی اسلام و آموز‌ه‌های مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، و مبارزۀ با افکار و جریان‌های انحرافی گذراند و با تربیت فضلا و تألیفات ارزنده و خدمات اجتماعی، حسنات فراوان از خویش به یادگار گذاشت.

خدمات آن مرجع عالی‌قدر به حوزه‌های علمیه و محققان و مبلغان مذهب شیعه فراموش‌ناشدنی است.

خداوند متعال روح آن فقیه پارسا را با انبیاء و اولیای الهی محشور گرداند.

پیام تسلیت حضرت آیت الله فیاض

حضرت آیت الله العظمی محمد اسحاق فیاض در پیامی درگذشت حضرت آیت الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفتند.

متن پیام حضرت آیت الله العظمی فیاض به شرح زیر می باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون
خبر ارتحال عالم جللی القدر حضرت آیت الله حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (قدس سره) موجب تاثر و تالم گردید، فقدان آن عالم بزرگوار خسارتی برای حوزه های علمیه و عموم شیعیان می باشد.

اینجانب فقدان بزرگوار را خدمت ولی الله الاعظم امام زمان(عج) مراجع عظام و حوزه های علمیه بالاخص حوزه علمیه مقدسه قم خانواده مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی بالاخص آقازاده مکرم ایشان حجت الاسلام شیخ حسن صافی و سایر بازماندگان و مومنین تسلیت عرض نموده و برای آن فقید علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواهانم.

پیام تسلیت آیت الله روحانی

حضرت آیت الله العظمی سید محمد صادق حسینی روحانی ارتحال حضرت آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفتند.

متن پیام این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الَّذِینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِکَهُ طَیِّبِینَ یَقُولُونَ سَلامٌ عَلَیْکُمْ ادْخُلُوا الْجَنَّهَ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
صدق الله العلی العظیم

رحلت عالم جلیل‌القدر حضرت آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی، از شمار عالمانی که زندگی خود را در راه تثبیت عقاید مؤمنین و نشر علوم اسلام بذل نموده‌اند، به پیروان مکتب اهل بیت علیهم‌السلام و به عموم مسلمین تسلیت عرض می‌کنیم و در مقابل قضا و قدر الهی راضی، و در مقابل فرمان و مشیت او تسلیم هستیم.
خداوند روح این راحل فقید را غرق رحمت واسعه‌ی خود قرار دهد و همراه با حضرت محمد و خاندان اطهار اپ صلوات الله علیهم اجمعین محشور گرداند.

حضرت آیت الله مظاهری: آیت الله العظمی صافی گلپایگانی تندیس اخلاص و اخلاق و ادب بود

حضرت آیت الله مظاهری در پیامی، ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفته و عنوان کردند: این فقیه جلیل القدر حقّاً تندیس اخلاص و اخلاق و ادب و مجسّمۀ تقوا و وارستگی و معنویّت بوده و علاوه بر مقامات برجستۀ علمی و عملی و جایگاه ممتاز در حوزه‌های علمیّه، همواره شخصیّتی خبیر و دارای نگاهی جامع و احساس مسئولیّت عالمانه در قبال مسائل اجتماع و دلسوز حقیقی برای عموم مردم به شمار می‌آمدند.

متن پیام رئیس حوزه علمیه اصفهان به شرح زیر است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ

«إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ»

ارتحال اسفناک فقیه پارسا و مرجع عالیقدر حضرت آیه الله آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی«قدس‌سرّه‌الشریف»، مصیبتی بزرگ و سانحه‌ای سنگین برای عالم تشیّع و حوزه‌های علمیّه، خصوصاً حوزۀ علمیّۀ مقدسۀ قم است.

این فقیه جلیل‌القدر، که از ارکان حوزۀ علمیّۀ قم و از افتخارات نهاد مرجعیّت تشیّع بودند، حقّاً تندیس اخلاص و اخلاق و ادب و مجسّمۀ تقوا و وارستگی و معنویّت بوده و علاوه بر مقامات برجستۀ علمی و عملی و جایگاه ممتاز در حوزه‌های علمیّه، همواره شخصیّتی خبیر و دارای نگاهی جامع و احساس مسئولیّت عالمانه در قبال مسائل اجتماع و دلسوز حقیقی برای عموم مردم به شمار می‌آمدند.

مراتب محبّت و مودّت والا و خالصانۀ ایشان به آستان حضرات اهل‌بیت عصمت و طهارت«علیهم‌السّلام» به ویژه حضرت بقیه‌الله‌الأعظم«ارواحناله‌الفداء» و تلاش‌ها و خدمات علمی شاخص و کم‌نظیر این عالم عظیم‌القدر در مسیر ترویج و تحکیم معارف تابناک آن اولیاء طاهرین«صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین» و دفاع مجاهدت‌آمیز از کیان تشیّع، از نقاط برجسته و روشن زندگی پربرکت این فقیه آگاه و بینا محسوب می‌گردد.

عمر شریف و حیات درخشان این فقیه وارسته، حقیقتاً سراسر خیر و برکت و علم و عمل و تقوا و معنویّت و تعلیم و تربیت بود و فقدان ایشان، امروز خسارتی عظیم و جبران‌ناپذیر است.

خداوند روح مطهر این فقیه بزرگوار را در اعلی‌علیّین و در جوار اولیاء معصومین«صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین»، متنعّم فرموده و رحمت واسعه و رضوان بی‌کران خود را بر این عبد صالح، نازل فرماید.

این مصیبت بزرگ را به محضر مبارک حضرت ولی‌الله الأعظم «عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف» و به حوزه‌های علمیّه به ویژه حوزه علمیّۀ قم که استوانه‌ای متین و استوار و مدافعی بصیر و روشن‌بین را از دست داده است و به همۀ خاندان مکرّم و فرزندان معزّز و بیت شریف ایشان و بیوت وابسته، خصوصاً بیت مرجع فقید جهان تشیّع حضرت آیت‌الله العظمی آقای حاج سید محمدرضا گلپایگانی«قدّس‌سرّه‌الشّریف» و نیز به عموم شاگردان و ارادتمندان و مقلّدان آن مرجع عالی‌مقام، صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند تعالی جبران این ضایعۀ بزرگ را مسألت می‌نمایم.

علوی گرگانی: مرحوم صافی گلپایگانی عمر خود را در راه نصیحت و دلسوزی نسبت به مسئولین نظام سپری نمودند

حضرت آیت‌الله علوی گرگانی با صدور پیامی ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

متن پیام به شرح زیر است:

باسمه تعالی
قال الله تعالی: «الذین تتوفاهم الملائکه طیبین یقولون سلام علیکم ادخلوا الجنه»

ارتحال عالم پارسا، شیخ الفقهاء و المجتهدین، مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی که عمر شریف خود را در راه ترویج معارف دینی و حمایت از مبانی دین مبین اسلام و تبیین احکام شرعی و نصیحت و دلسوزی نسبت به مسئولین نظام سپری نمودند موجب تأثر گردید.

تربیت شاگردان فاضل و تألیف کتب مفید در حمایت از ولایت و مهدویت و اجتهاد فقهی و نصایح دلسوزانه و هدایت مسلمین و عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری ذخیره ای برای ایشان در روز قیامت خواهد بود.

اینجانب این ضایعه مولمه را در درجه اول به ساحت مقدس امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف همچنین مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید و حوزه های علمیه مخصوصا حوزه علمیه قم و تمام شیعیان ومقلدین و ارادتمندان ایشان بالاخص بیت برجسته مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی و آقازاده ایشان حضرت حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ حسن صافی گلپایگانی تسلیت گفته، علو درجات را برای ایشان و اجر وافر برای بازماندگان خواستارم.

آیت الله جناتی ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفتند

متن پیام ایشان بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله وانا الیه راجعون

ارتحال مرجع جلیل القدر حضرت آیه الله حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی ( رضوان الله تعالی علیه ) که باعث ضایعه ای جبران ناپذیر برای حوزه های علمیّه گردید و موجب تاثر و تالم شدید اینجانب شد . این مصیبت بزرگ را به خاندان جلیل القدرآن فقیه عالی مقام و اعضای محترم بیت شریف و سایر وابستگان آن مرحوم تسلیت عرض نموده و علو درجات آن فقیه فقید راحل را از خدای سبحان مسئلت دارم .

رئیس جمهور: سلوک معنوی آیت الله صافی گلپایگانی الهام‌بخش طلاب و حوزه‌های علمیه خواهد بود

رئیس جمهور در پیامی به مناسبت درگذشت حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی با اشاره به اینکه این مرجع والامقام همزمان با تلاش در پاسداری از ارزش‌های دینی و تربیت شاگردان، در سنگر مبارزات انقلابی نیز حضوری فعال داشت، تصریح کرد: به یقین آثار ماندگار و سلوک معنوی ایشان همواره الهام‌بخش و چراغی فراروی طلاب و فضلاء و حوزه‌های علمیه خواهد بود.

متن پیام تسلیت رئیس جمهور به شرح زیر است؛

بسم‌الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ.

ارتحال مرجع عالیقدر شیعیان، حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی (طاب ثراه)، موجب تأثر و اندوه فراوان گردید.

این عالم ربانی که از شاگردان مبرز آیات عظام بروجردی، حجت و گلپایگانی بوده و پس از انقلاب اسلامی عضو مجلس خبرگان اول و مدتی مسئولیت خطیر دبیری شورای نگهبان را بر عهده داشت، با بینش عمیق دینی، زهد و ساده‌زیستی و قلبی سرشار از عشق به اسلام و اهل بیت(ع)، بویژه حضرت ولی‌عصر(عج) عمر گرانمایه خود را وقف مجاهدت در مسیر گسترش معارف اسلامی و نظام اسلامی نمود.

این مرجع والامقام همزمان با تلاش در پاسداری از ارزشهای دینی و تألیف آثار ارزشمند فراوان و تربیت شاگردان، در سنگر مبارزات انقلابی نیز حضوری فعال داشت. به یقین آثار ماندگار و سلوک معنوی ایشان همواره الهام‌بخش و چراغی فراروی طلاب و فضلاء و حوزه‌های علمیه خواهد بود.

اینجانب این ضایعه بزرگ را محضر مقدس حضرت بقیه‌الله الاعظم(عج)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، حوزه‌های علمیه، بیت شریف و عموم مقلدان و شاگردان و دوستداران ایشان تسلیت عرض نموده و از پیشگاه خداوند متعال برای روح مطهر آن عالم وارسته، علوّ درجات و همجواری با ائمه اطهار(ع) مسألت دارم.

رییس مجلس: آیت الله صافی گلپایگانی عمر خود را در مسیر خدمت به مردم گذراندند

رییس مجلس شورای اسلامی در پیامی،‌ رحلت آیت الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفت و افزود: ایشان همواره یار و یاور وفادار حضرت امام خمینی (ره) و رهبر فرزانهٔ انقلاب بودند و با قبول مسئولیت‌هایی خطیر عمر خود را در مسیر خدمت به مردم گذراندند.

«محمدباقرقالیباف» روز سه‌شنبه در پیامی رحلت آیت‌الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

در متن پیام رییس مجلس شورای اسلامی آمده است:

«بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ

خبر ارتحال ملکوتی مرجع عالی‌قدر جهان تشیع، عالم زاهد و وارسته، شیخ الفقهاء حضرت آیت‌الله حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی موجب تأسف و تأثر فراوان این‌جانب شد. این عالم ربانی و فقیه صمدانی سال‌های جوانی خود را به تلمذ در محضر فحولی همچون حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی، آیت‌الله سیدجمال‌الدین گلپایگانی و دیگر علمای برجسته در حوزه‌های علمیه قم المقدسه و نجف اشرف گذراند و خود به یکی از ستون‌های محکم حوزهٔ علمیه تبدیل شد.

رییس مجلس شورای اسلامی در این پیام افزود: این روحانی جلیل القدر با عنایت به ضرورت اهمیت گسترش حوزه‌های فقهی و اندیشه‌های دینی با راه‌اندازی مراکز و موسسات از جمله مرکز تحقیقات اسلامی دارالزهرا(س) در زمینه دین پژوهی و تربیت طلاب و علاقمندان به دروس دینی و حوزوی تلاش فراوانی در مسیر حراست از حریم اسلام و شعائر اهل بیت علیهم‌السلام در طول سال‌های گذشته داشتند، که حاصل آن تربیت روحانیون و چهره برجسته در این عرصه بود.

قالیباف یادآور شد: ایشان در سراسر حیات پربرکت خویش بعنوان یکی از پرکارترین نویسندگان و اندیشمندان شیعی با انتشار بیش از ۸۰ عنوان کتاب به زبان‌های مختلف دنیا از جمله منتخب‌الاثر فی الامام الثانی عشر، بیان الاصول، فروغ زیارت، امامت و مهدویت و دیگر آثار، نقش موثری در توسعه و تحقیق در زمینه‌های مختلف علوم اسلامی و فقهی داشتند.

در ادامه پیام تسلیت رییس قوه مقننه آمده است: همچنین آن فقیه روشن‌ضمیر در بیان صریح مسائل مختلف کشور اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در همه ادوار و دولت‌های مختلف اهتمام داشتند و پیش و پس از انقلاب اسلامی همواره یار و یاور وفادار حضرت امام خمینی (ره) و رهبر فرزانهٔ انقلاب بودند و با قبول مسئولیت‌هایی خطیر عمر خود را در مسیر خدمت به مردم گذراندند. آن وجود مبارک، با جمع علم و عمل، هم منشأ نشر معارف حقهٔ اهل‌بیت (ع) شد و هم در صحنه و میدان گره از کار مردم گشود.

قالیباف خاطرنشان کرد: ضایعهٔ مؤلمۀ فقدان ایشان در جامعهٔ اسلامی را محضر صاحب‌العصر و الزمان حضرت بقیهالله الاعظم (عج)، مقام معظم رهبری (حفظه‌الله)، مراجع عالی‌قدر جهان اسلام، حوزه‌های علمیه، بیت معزز و مکرم و دوست‌داران و شاگردان ایشان تسلیت عرض می‌کنم، و برای روح پرفتوح آن عالم فرزانه از درگاه باری‌تعالی حشر با اولیا و انبیا و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل را مسئلت می‌کنم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ارتحال آیت‌الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفت

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه طی پیامی، ارتحال مرجع عالیقدر آیت‌الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

از قوه قضاییه متن پیام حجت الاسلام محسنی اژه ای رئیس دستگاه قضا به شرح ذیل است:

انالله وانا الیه راجعون
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا

ارتحال شیخ المراجع حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی، موجب تأسف و تأثر گردید.

سراسر عمر نورانی و با برکت این عالم برجسته و فقیه مکتب آل الله علیهم السلام و بخصوص در مدت زمانی که از سوی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام راحل (ره) در شورای محترم نگهبان حضور داشته‌اند، همواره منشا خیر کثیر برای حوزه‌های علمیه، نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم شریف ایران بوده است.

اینجانب مصیبت فقدان این مرجع عظیم‌الشان را به پیشگاه حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه و نائب بر حقش حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی)، مراجع معظم تقلید و علمای عظام و فضلای حوزه‌های علمیه و عموم شیعیان، ارادتمندان و مقلدان ایشان و بویژه به بیت شریف معظم له تسلیت می‌گویم و برای ایشان از درگاه خداوند متعال علو درجات و غفران واسعه و برای بازماندگان و منسوبان، اجر جزیل و صبر جمیل مسئلت می‌نمایم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت درگذشت آیت‌الله صافی‌گلپایگانی را تسلیت گفت

در پی درگذشت آیت الله شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیام تسلیتی صادر کرد.

در پی ارتحال آیت‌الله العظمی شیخ لطف الله صافی گلپایگانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیام تسلیتی صادر و این ضایعه را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم (عج)، مقام معظم رهبری مدظله العالی، مراجع عظام، حوزه‌های علمیه، ارادتمندان و شاگردان و خصوصاً بیت مکرم تسلیت گفت.

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال فقیه مجاهد و مرجع عالیقدر آیت الله العظمی آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی رضوان الله تعالی علیه، موجب تأسف و تأثر اینجانب گردید.

این فقیه، اسلام شناس و اندیشمند بزرگ معاصر در محضر عالمان برجسته‌ای همچون آیات عظام سید محمّدتقی خوانساری، سید محمد حجّت، سید صدر الدین صدر و سید محمد حسین بروجردی رحمت الله علیهم اجمعین کسب معارف کرد.
ایشان عمر با برکت خویش را در راه خدمت به اسلام و نشر معارف اهل بیت علیهم السلام و دفاع از مکتب سامی تشیع سپری نموده و آثاری سودمند در فقه و اصول و کلام و عقاید از خود بجای گذارد و بی گمان فقدان وی ضایعه‌ای بزرگ برای حوزه‌های علمیه بشمار می‌رود.
معظم له از ابتدای تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی با حضور در ارکان تصمیم گیری و در همراهی با امام راحل قدس الله نفسه الزکیه، نهال نوپای انقلاب اسلامی را آبیاری کرد.
اینجانب این ضایعه مولمه را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم (عج)، مقام معظم رهبری مدظله العالی، مراجع عظام، حوزه‌های علمیه، ارادتمندان و شاگردان و خصوصاً بیت مکرم تسلیت گفته و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می‌نمایم.

آیت الله جنتی: رحلت آیت الله صافی گلپایگانی برای اسلام و انقلاب یک خسران و ضایعه محسوب می شود

در پی ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره)، رئیس مجلس خبرگان رهبری با صدور پیامی این ضایعه را تسلیت گفت.

متن پیام آیت الله جنتی بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ

ضایعه ارتحال مرجع بزرگوار عالم تشیع، شیخ المراجع حضرت آیت الله العظمی آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی(قدس سره) که ضایعه ای بزرگ برای شیعیان و حوزه های علمیه است، موجب تألم و تأثر فراوان گردید.

بدون تردید رحلت این فقیه وارسته که همواره در راستای تقویت مبانی اسلام و تبیین جایگاه اهل بیت علیهم السلام و عظمت شیعیان جهان و نیز حفظ مبانی انقلاب اسلامی کوشید ثلمه ای سنگین و بزرگ بر پیکر عالم تشیع، مرجعیت شیعه و انقلاب اسلامی ایران وارد ساخت.

این مرجع عالیقدر علاوه بر تألیف آثار گرانسنگ به ویژه در راستای ترویج مهدویت و تربیت شاگردان مکتب امام صادق علیه السلام، عضویت در خبرگان قانون اساسی و دبیری شورای نگهبان را نیز در کارنامه درخشان خود دارد و در زمره مراجع انقلابی و دغدغه مند و حامی نظام اسلامی به شمار می رفت و رحلت ایشان از این جهت نیز برای اسلام و انقلاب اسلامی یک خسران و ضایعه محسوب می شود.

اینجانب این ضایعه مؤلمه را به محضر مقدس حضرت بقیه الله الأعظم ( ارواحنا فداه ) مراجع عظام تقلید، به ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی، حوزه های علمیه، همهٔ علاقمندان و مقلدان ایشان، عموم شیعیان جهان و بیت شریف و معزز این مرجع عالی مقام، تسلیت عرض می کنم و علو درجات و حشر با اهل بیت علیهم السلام را برای این دلباخته حضرت حجت(عج) مسئلت دارم.

آیت الله محقق داماد: زندگی علمی و عملی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی برای آیندگان اسوه حسنه خواهد بود

آیت الله سید مصطفی محقق داماد در پیامی ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

متن پیام به شرح زیر است:

الموت نقاد وفی کفه جواهر یختار منها الجیاد

فاجعه مولمه رحلت اسفناک بقیه السلف ماضین آیت الله العظمی صافی گلپایگانی طاب ثراه را به جهان اسلام به ویژه شیعیان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و بیت معظم له تسلیت عرض می کنم.

آن بزرگوار از مراجعی بودند که زندگی علمی و عملی او به یقین برای آیندگان اسوه حسنه خواهد بود. آگاهی او نسبت به شرایط زمان و مشکلات امت مسلمان و شجاعت تذکر صریح به مسولین امور و مطالبه حقوق ملت از خصایل ممتازه آن مرجع عالیقدر بود.

برای روح بلند ایشان تعالی درجات و برای بازماندگان شریف صبر جمیل و اجر جزیل از درگاه خداوند خواهانم.

استاد رشاد: حضرت آیت الله صافی مدافع غیور حریم اهل بیت بود/ دروس حوزه علمیه تهران تعطیل شد

آیت الله صادقی رشاد ضمن تسلیت ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی تاکید کرد: آن عالم ربانی در تمام مراحل انقلاب اسلامی همراه نهضت امام خمینی بود و از پشتوانه‌های معنوی نظام جمهوری اسلامی و ناصح مشفق مسؤولان کشور بشمار می‌رفت .

متن پیام استاد رشاد بشرح زیر است:

باسمه تعالی
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
خبر ارتحال مرجع عالی‌شان شیعه، مدافع غیورحریم اهل بیت عصمت (س) و شیدای ساحت قدسی حضرت بقیت الله الاعظم (عج)، آیت‌الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (طاب ثراه) مایه‌ی تالّم و تأسف عمیق گردید. این فقیه عظیم‌الشان تربیت یافته‌ی محضر اساطین فقه و معرفت عصر حاضر همچون آیت الله بروجردی، آیت الله گلپایگانی، حضرت امام خمینی (قدس الله اسرارهم) بود و خود نیز شاگردان فاضل و برجسته‌ای را تربیت کرد.

سراسر عمر زاهدانه و پربرکت آن راحل رستگار، در خدمت به اسلام و ترویج تعالیم نورانی اهل بیت (س) و تسدید اساس حوزه‌های علمیه و غمخواری مسلمین و ملت بزرگ ایران اسلامی سپری شد.

آن عالم ربانی در تمام مراحل انقلاب اسلامی همراه نهضت امام خمینی بود و از پشتوانه‌های معنوی نظام جمهوری اسلامی و ناصح مشفق مسؤولان کشور بشمار می‌رفت .

اینجانب این ضایعه‌ی مولمه را، به محضر مبارک حضرت بقیّت الله (ارواحنا له الفداء)، رهبر فرهمند انقلاب اسلامی و سایر مراجع تقلید (ادام الله أظلالهم)، نیز حوزه‌های علمیه‌ی شیعه (صانها الله عن الحدثان) و بیت بزرگ گلپایگانی، بخصوص فرزند فاضلش صدیق قدیم آیت الله حاج حسن‌آقا صافی تسلیت عرض کرده، از بارگاه بلند باری برای آن فقیه فقید رفعت رتبت در جوار الهی، و برای وابستگان و دلبستگانش، صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم. تغمده الله بواسع رحمته و أسکنه فسیح جنانه و حشره مع اولیائه.

به احترام ارتحال این مرجع مکرم، کلیه دروس حوزه علمیه استان تهران تا آخر هفته تعطیل خواهد بود.

پیام تسلیت استاد واعظی به مناسبت ارتحال حضرت آیت الله صافی گلپایگانی

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی ارتحال آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

متن پیام استاد احمد واعظی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ.

ارتحال ملکوتی مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی(رضوان الله تعالی علیه) را به محضر مبارک حضرت ولی‌عصر(ارواحنا فداه)، مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، مراجع بزرگوار تقلید، فرزندان مکرم، حوزه‌های علمیه و شاگردان و مقلدان آن مرحوم تسلیت عرض می‌نمایم.

فقیهی که قریب به یک قرن عمر با برکت خود را در خدمت به ترویج معارف الهی و اعتلای اسلام سپری کرد و الگوی زهد، مجاهدت، حسن معاشرت و اخلاق و تواضع، نُصح و دلسوزی و فضیلت بود.

حضور در مجلس خبرگان و شورای نگهبان قانون اساسی از خدمات جاوید آن فقید به نظام اسلامی در سال‌های نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی است و از آن پس همواره از حامیان و پشتیبانان نهضت ملّت شریف، امام راحل عظیم الشأن(قدس‌سره الشریف) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و نظام بودند.

امروز دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و دیگر نهادهای مؤثر علمی و فرهنگی یکی از اصلی‌ترین هادیان و پشتوانه‌های معنوی خود را از دست دادند. این مرد الهی در طول عمر شریف خویش افزون بر تدریس، تحقیق و خیرخواهی نسبت به ملّت و مسلمانان و مظلومان جهان، پدری مهربان، مشفق و بصیر برای تمامی فعّالان عرصه اعتلای فرهنگ ایمانی، قرآنی و مهدوی و صیانت از مکتب نورانی اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) بود.

برای روح بلند آن عالم ربانی علو درجات و برای فرزندان بزرگوار و بازماندگان و ارادتمندان آن فقید سعید صبر و اجر مسئلت دارم.

سید حسن خمینی: آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی با جلوس بر مسند فقاهت و مرجعیت به ارشاد حکومت و مردم متعهد بود

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در پیامی ضمن تسلیت ارتحال آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی، تاکید کرد: «اعتقاد جازم ایشان به استقلال حوزه های علمیه هیچگاه برای ایشان به معنای نفی تأثیرگذاری روحانیت در جامعه و بی توجهی به درد های مادی و معنوی مردم نبود. و این بزرگوار با جلوس بر مسند فقاهت و مرجعیت به ارشاد حکومت و مردم متعهد بود و احاطه ممتاز ایشان بر اخبار ایران و جهان و اطلاع از اتفاقات مختلف به آن فقید سعید توان شناخت دردها و درمان ها را می بخشید.»

متن پیام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی بدین شرح است:

بسمه تعالی

انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال فقیه وارسته و عالم بزرگوار مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی رحمت الله علیه ثلمه ای جبران ناپذیر به حوزه های علمیه و مصیبتی جانگداز برای جامعه اسلامی است.

برای تمام کسانی که با آن بزرگوار آشنایی داشتند آنچه بیش از هر چیز در میان خصوصیات ایشان نمود داشت و احساس می شد، باور عمیق به خدا و حقانیت اسلام و مکتب ائمه اطهار علیهم السلام و اعتقاد به وجود مقدس حضرت صاحب الامر (عج) بود.

بی تردید این مرجع عظیم الشأن در زندگی بابرکت خود منشأ اثرات و خدمات بسیار به اسلام و تشیع بود که تا سالها اثرات آن برای همگان ملموس خواهد بود.

همدلی و همراهی ایشان با نهضت اسلامی و قرابت و همراهی شان با امام راحل (س) که ریشه در چندین نسل آشنایی داشت و هم چنین حضورشان در مسانید اثرگذار جمهوری اسلامی از زمره نقاط درخشان زندگی ایشان است.

ناگفته نباید گذاشت که اعتقاد جازم ایشان به استقلال حوزه های علمیه هیچگاه برای ایشان به معنای نفی تأثیرگذاری روحانیت در جامعه و بی توجهی به درد های مادی و معنوی مردم نبود. و این بزرگوار با جلوس بر مسند فقاهت و مرجعیت به ارشاد حکومت و مردم متعهد بود و احاطه ممتاز ایشان بر اخبار ایران و جهان و اطلاع از اتفاقات مختلف به آن فقید سعید توان شناخت دردها و درمان ها را می بخشید.

اینجانب ضمن عرض تسلیت ارتحال ایشان به حضرت بقیه الله (س) و حوزه های علمیه و بیت مکرم و بیوتات وابسته خصوصا بیت محترم حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی طاب ثراه و هم چنین به فرزندان بزرگوار ایشان و به ویژه به نجل وارسته ایشان حضرت حجه الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ حسن صافی و همه ارادتمندان و داغ دیدگان، خود را در این مصیبت سهیم درد آنان می دانم و از خدای متعال علو درجات آن مرحوم مغفور را مسئلت دارم و حشر ایشان را با ائمه اطهار سلام الله علیهم اجمعین آرزومندم.

پیام تسلیت آیت الله مرتضوی درپی ارتحال حضرت آیت الله صافی گلپایگانی

آیت الله سیدضیاء مرتضوی ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

متن پیام به شرح زیر است:

یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی

ارتحال یادگار سلف صالح، فقیه وارسته، مرجع دوراندیش و سرمایه بی بدیل خردورزی در دوران غربت درایت و عقلانیت، حضرت مستطاب آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی، رضوان الله علیه، را به همه ارباب علم و معرفت و پرهیزکاری و به عموم علاقه مندان آن عالم نستوه به ویژه بیت شریف ایشان و بیت شریف مرحوم آیت الله العظمی آقای گلپایگانی، قده، تسلیت می گویم و از خداوند مهربان مغفرت و علو درجات را برای آن فقیه فرزانه که همواره دغدغه مند دیانت مردم و آسایش خلق بود، درخواست می کنم.

بی شک آن مرجع عظیم الشأن نمونه ای فرخنده از عالمان و فقیهان راستین بود که فقدان آنان خسارتی جبران ناپذیر است؛ به ویژه در روزگاری که جامعه ما بیش از هر زمان به وجود چنین استوانه های علم و تقوا و درایت نیازمند است.

آیت الله فاضل لنکرانی: حضرت آیت الله صافی گلپایگانی نگاه عمیق و اعتقاد راسخ به نقش دین در جامعه داشت

آیت الله فاضل لنکرانی ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

متن پیام رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

ارتحال مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی رضوان الله تعالی علیه همه ارادتمندان به مکتب اهل‌بیت عصمت و طهارت و محبان و منتظران حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و حوزه‌های علمیه و شیعیان را داغدار نمود.

این شخصیت بزرگ مجموعه‌ای از خرد و عقلانیت، متانت و تواضع، علم و تقوا، تدبیر و آینده‌نگری، دلسوزی و رأفت بود. در محضر او آنچه که بیش از همه و قبل از هر چیز بروز داشت، اخلاص و سرسپردگی به ولایت ائمه معصومین علیهم السلام خصوصاً امام زمان حجه بن الحسن العسکری ارواحنا فداه بود.

آن مرجع بزرگ و وارسته افتخار تألیفات گرانسنگ در فقه و اصول خصوصاً روایات منتخب مرتبط با حضرت بقیه الله الاعظم و تحلیل بسیار جامع و دقیق از حادثه کربلا را داشت، حضور بسیار مؤثر و جدی ایشان در انقلاب و مجلس خبرگان قانون اساسی و نیز ریاست شورای محترم نگهبان حکایت از نگاه عمیق و اعتقاد راسخ به نقش دین در جامعه داشت، این مصیبت بزرگ را به محضر مقدس قطب عالم امکان امام عصر و حوزه‌های علمیه و مراجع تقلید، خصوصاً رهبری معظم انقلاب و بیت رفیع مرجع بزرگ شیعه حضرت آیت الله العظمی آقای گلپایگانی قدس سره الشریف و آقازادگان و بیت مکرم ایشان خصوصاً حضرت مستطاب حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد حسن صافی دامت برکاته و نیز دامادهای محترم و بالاخص حضرت آیت الله آقای کریمی جهرمی دامت برکاته و همه ارادتمندان و مقلدان ایشان تسلیت عرض می‌نمایم. حشره الله مع الانبیاء و الصالحین.

استاد انصاریان: تعصب حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در دفاع از مکتب اهل بیت(ع) سرمشق عالمان و حوزویان قرار گیرد

استاد انصاریان در پیام تسلیتی به مناسبت ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، بیان کرد: تعصب و غیرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در دفاع از مکتب نورانی اهل بیت(ع) سرمشقی برای عالمان و حوزویان و تمام شیعیان به حساب می‌آید.

در متن پیام استاد حسین انصاریان آمده است:

هوالحق
«الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَ لا یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلَّا اللَّهَ وَ کَفى‌ بِاللَّهِ حَسِیباً»

خبر تأسف بار عروج روح ملکوتی فقیه اهل بیت عصمت و طهارت شیخ الفقهاء و المجتهدین و قدره اهل الولاء حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی اعلی الله مقامه الشریف باعث حزن و اندوهی فراوان برای اینجانب بود.

این فقیر که بیش از نیم قرن سابقه آشنایی و ارتباط با آن عالم پارسا داشتم شهادت می دهم که او مصداق واقعی اوصافی بود که مولی الموحدین یعسوب الدین امیرالمومنین روحی فداه در خطبه شریفه متقین در اوصاف پارسیان بیان نموده است. تعصب و غیرت آیت الله العظمی صافی رضوان الله تعالی علیه در دفاع از مکتب نورانی اهل بیت علیهم السلام سرمشقی برای عالمان و حوزویان و تمام شیعیان به حساب می‌آید.

فقیهی متتبع،‌کلامی مدقق، ادیبی عمیق و مرجعی زمان شناس، دلسوز و مردم‌دار و انسانی از قبیله نور که عمر پر برکتش را خالصاً لوجه الله هزینه اعلای کلمه حق و ولایت امیرالمومنین صلوات الله و سلامه علیه نمود.

آثار گرانسنگ تالیفی، سالها تدریس خارج فقه، تربیت نفوس مستعد، زعامت حوزه شیعه،تصدی امر خطیر مرجعیت و سنگربانی از فرهنگ مهدویت گوشه‌ای از آثار وجودی شخصیتی است که به حق مصداق این آیه شریفه بود:«أَلا إِنَّ أَوْلِیاءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ» رحلت این بقیه الماضین ثلمه‌ای است که به آسانی قابل جبران نخواهد بود.

اینجانب رحلت آن فقیه و مرجع عظیم الشان را به محضر مبارک ولی الله الاعظم امام عصر ارواحنا لتراب مقدمه الفداه و حوزه های علمیه و مراجع عظام تقلید و مقلدان و ارادتمندان آن حضرت و بیت مکرم ایشان خصوصاً آقازادگان محترم تسلیت عرض می نمایم و برای بازماندگان صبر و برای روح بلند آن مرجع راحل علوّ درجات را عندملیک مقتدر درخواست می نمایم.

آیت الله هادوی تهرانی: حضرت آیت الله صافی گلپایگانی الگوی ماندگار برای عالمان دین و زعمای مسلمین بود

آیت الله هادوی تهرانی ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

متن پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انما یخشی الله من عباده العلماء (فاطر، ۲۸)

ارتحال شیخ الفقهاء و المجتهدین، استوانه تقوا و پارسایی، تندیس اخلاص و صفا ، آموزگار بزرگ عشق به آل الله علیهم السلام، مرجع والامقام حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (رحمه الله علیه) را به حضور مقدس قطب عالم امکان ولی الله الأعظم امام زمان عجل الله فرجه الشریف و مراجع بزرگوار اسلام و مقام معظم رهبری دامت برکاتهم و تمام حوزه های علمیه و مردم مسلمان در سراسر جهان تسلیت عرض می کنم.

بی شک افول این ستاره درخشان فقاهت و تقوا از آسمان پر ستاره حوزه های علمیه، ثلمه ای است که چیزی آن را جبران نمی کند.

آن بزرگوار عمری را در دفاع از ساحت مقدس اهل بیت علیهم السلام و عشق به امام زمان عجل الله فرجه الشریف به ساده زیستی و پارسایی گذراند و الگوی ماندگار برای همگان به ویژه عالمان دین و بالأخص زعمای مسلمین بود.

عمر طولانی و پربرکت این سرباز بی بدیل امام زمان عجل الله فرجه الشریف سراسر تلاش برای اسلام و مسلمین بود. دلداده ی اهل بیت علیهم السلام و دلسوز شیعیانشان بود و تا آخرین نفس بر این صراط مستقیم مشی کرد.

این جانب ضمن تسلیت مجدد این ضایعه اسفناک به حضور مقدس امام زمان عجل الله فرجه الشریف و تمامی مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری (دامت برکاتهم) و علما و فضلا وطلاب حوزه های علمیه به ویژه خانواده آن مرجع عظیم الشأن و بالأخص فرزند برومند ایشان استاد بزرگوار، جناب مستطاب آقای حاج شیخ محمدحسن صافی (زید عزه) و داماد گرانقدرشان استاد معظم جناب آقای کریمی جهرمی دام ظله، برای آن فقیه پارسا و دانشمند بی نظیر هم نشینی با محمد و آل محمد (علیهم السلام) و برای تمام بازماندگان و علاقمندان ایشان صبر جمیل و اجر جزیل از درگاه ایزد بی بدیل خواستارم.

استاد قاضی زاده: آیت الله صافی گلپایگانی همواره زبان گویایی برای بیان آموزه های اسلامی و بیان مصالح امت اسلامی بود

در پی ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، آیت الله کاظم قاضی زاده پیام تسلیتی صادر کرد.

در این پیام تسلیت آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم
مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِیلاً
روح بلند شیخ المراجع فقیه اهل البیت (علیهم السلام) حضرت آیه الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره) به ملکوت اعلی پیوست .
او که بیش از سی سال از عمر با برکتش همراه با مرجعیت و زعامت حوزه های علمیه سپری شد ،همواره زبان گویایی برای بیان آموزه های اسلامی و بیان مصالح امت اسلامی بود و با روشن بینی و مهربانی به تشویق فعالیت های دینی و اجتماعی و انکار ناراستی های فکری و عملی می پرداخت . آثار علمی پر شمار و متنوع او معرف شخصیت و دغدغه های فکری و دفاع او از مکتب اسلام رحمانی و تشیع علوی است و حضور علمی مقتدرانه اش در شورای نگهبان در سالهای نخستین انقلاب موجب وزانت آن مجموعه و آرای فقهیش موجب اتقان بیشتر قوانین شد . او به حق بر استقلال حوزه های علمیه تاکید داشت و در جهت صیانت از حوزه های علمیه و بالندگی آن تلاش وافر نمود . دلسوزی او برای محرومان و مردم رنجدیده کشورمان ، او را به نصیحت و خیر خواهی حاکمیت وامیداشت و در دیدارهای آخرینش با مسوولان نظام لزوم گسترش ارتباط با کشورهای جهان در جهت بهبود وضع اقتصادی مردم را یاد آور شد .
رحلت آن فقیه ربانی را به ولی الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف و مراجع معظم و حوزه های علمیه و ارادتمندان و مقلدان و خاندان معظمش تسلیت می گویم و برای روح آن فقیه سترگ حشر با اولیای معصوم را از درگاه خدای منان طلب می کنم .

آیت الله عندلیب همدانی: آیت الله صافی گلپایگانی همواره درپی عزت و عظمت مسلمین و آسایش ملت نجیب ایران بود

آیت الله عندلیب همدانی: حضرت آیت الله وحید خراسانی مبانی حوزه نجف را به قم انتقال دادند / تابع جوسازی و فشارها نیستند و به این دلایل نظر خود را
آیت الله عندلیب همدانی، ضمن تسلیت ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی گفت: ایشان، فقیه دوراندیشی بود که همواره در پی عزت و عظمت مسلمین، حفظ مبانی اصیل تشیع، استقلال حوزه و سربلندی و آسایش و آرامش ملت نجیب ایران بود.

متن پیام به شرح زیر است:

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ

لا صَوَّتَ النَّاعِیَ بِفَقْدِکَ اِنَّما
یَوْمٌ عَلی آلِ الرَّسُولِ عَظِیمٌ
رحلت زعیم‌ حوزه های علمیه، مرجع بزرگوار شیعه، فقیه وارسته ، مدافع حریم اهل بیت ( علیهم السلام ) ، عاشق و دلباختهٔ امام عصر ( ارواحنا فداه) آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی( قدس الله سره) ضایعه ای بسیار بزرگ برای شیعیان و علاقمندان به مقام منیع مرجعیت و حوزه های علمیه است.

فقیه دوراندیشی که همواره در پی عزت و عظمت مسلمین، حفظ مبانی اصیل تشیع، استقلال حوزه و سربلندی و آسایش و آرامش ملت نجیب ایران بود.

حقیر این ضایعه مولمه را به محضر مقدس حضرت بقیه الله امام عصر ( ارواحنا فداه ) مراجع معظم تقلید ، حوزه های علمیه ، همهٔ علاقمندان و مقلدان بزرگوار آن عزیز و بیت شریف ایشان به ویژه آیت الله زادگان معزز و مکرم تسلیت عرض می کنم.
یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُ
ارْجِعِی إِلى رَبِّکِ راضِیَهً مَرْضِیَّهً
فَادْخُلِی فِی عِبادِی
وَ ادْخُلِی جَنَّتِی

پیام تسلیت آیت الله مدرسی

آیت الله مدرسی به مناسبت ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی پیام تسلیتی صادر کردند.

متن پیام ایشان بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
إنا للّه وإنا الیه راجعون

(مِنَ الْمُؤْمِنینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَما بَدَّلُوا تَبْدیلا).

با نهایت تأثر و تأسف خبر درگذشت عالم ربانی آیت الله العظمی شیخ لطف الله صافی گلپایگانی را دریافت کردیم. ایشان عمر با برکت خود را در راه خدا و برای ارتقای معارف دینی، تألیف کتب، تربیت شاگردان و پاکسازی حوزه‌های علمیه از فرهنگ‌های نادرست صرف کردند، همچنین که همواره دغدغه حضور در عرصه دین و سیاست را داشتند.

فقدان این عالم بزرگ را خدمت ولی الله الاعظم حضرت حجت بن الحسن علیه السلام و مراجع بزرگوار، حوزه‌های علمیه و مؤمنین در سراسر جهان تسلیت عرض می‌کنیم و از خداوند متعال برای آن فقیه گرانقدر علو درجات و همجواری با محمد و آل محمد و برای خانواده و دوستداران ایشان صبر و شکیبایی خواستاریم.

امید است که همگان توفیق نزدیکی به حوزه‌های علمیه و علما را داشته باشند و لا حول و لا قوه الا باللّه العلی العظیم.

پیام تسلیت مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در پی ارتحال حضرت آیت الله صافی گلپایگانی

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم به مناسبت ارتحال حضرت آیت الله العظمی شیخ لطف الله صافی گلپایگانی(ره) پیام تسلیتی صادرکرد.

متن پیام این مجمع بدین شرح است:

بسمه تعالی
عن رسول الله (ص): مَوتُ العالِمِ مُصیبَهٌ لا تُجبَرُ و ثُلمَهٌ لا تُسَدُّ، و هُوَ نَجمٌ طـمِسَ، و مَوتُ قَبیلَهٍ أیسَرُ مِن مَوتِ عالِمٍ (کنز العمّال، ۲۸۸۱۲).
رحلت مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مصیبتی جبران ناپذیر و رخنه ای بسته نشدنی در جامعه مسلمین ایجاد کرد، ستاره ای غروب کرد که تحملش بسیار سخت است. عالمی که با وجود کبر سن از بسیاری از متولیان امور مسلمین بهتر تشخیص می داد، بالندگی جامعه را به تعامل با دنیا می دانست و همواره مسئولان را به رسیدگی به معیشت مردم سفارش می کرد. قریب یک قرن برای تعالی علوم دینی زحمت کشید، آثار برجسته ای در دسترس جامعه علمی قرار داد و استادان مبرّزی تربیت کرد. روحش شاد باد که دین به دنیا نفروخت و بازیچه سیاست زدگی نشد.
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم این داغ سنگین را بر قلب خود حس می‌کند. از خدای علیم رحمت بی حساب برای این عالم بزرگوار درخواست می‌نماید و به حوزه‌های علمیه، مقلدان، بازماندگان، بیت معزّز و به‌ویژه حجت الاسلام و المسلمین حاج حسن آقای صافی و همه مومنان تسلیت می‌گوید.

پیام تسلیت مشترک جامعه مدرسین، شورای عالی حوزه‌ و مدیریت حوزه‌های علمیه

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در پیام مشترکی ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفتند.

متن پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال جانسوز فقیه عالیقدر و شیخ المراجع حضرت آیت‌الله العظمی آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی قدس الله نفسه الزکیه مصیبت جانکاهی است و غم بزرگی بر جان حوزه های علمیه و ملت ایران و مسلمانان نشاند.

آن فقیه عالیقدر از طهارت نفس و صفای باطن ویژه ای برخوردار بود و در علوم حوزوی و فقه اهل بیت علیهم السلام در قله های بلند قرار داشت و عمر شریف خود را در اعتلای اسلام و ترویج معارف الهی و اهل بیت علیهم السلام سپری کرد و همواره در خدمت به مردم شریف و نصح و خیرخواهی پیشگام و در مسیر نهضت و انقلاب اسلامی و همراهی امام را حل قدس سره و رهبری معظم مدظله نورافشانی می کرد ،

آن مرجع گرانمایه از فضیلت های اخلاقی والا و بیشمار برخوردار بود و الگوی حسن اخلاق و فروتنی و اخلاص و نصح و اشفاق بشمار می آمد و مجلس او الهام بخش و بیدار کننده بود و افزون بر منزلت علمی و اخلاقی و میراث علمی ماندگار از ایشان ، اندیشه اجتماعی و سیاسی و اطلاعات و آگاهی های اجتماعی و سیاسی و بین‌المللی ایشان ستودنی بود ، ارتحال این فقیه و مرجع عظیم الشأن را به حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، رهبری معظم مدظله ، مراجع عظام دامت برکاتهم ، بیت معظم آن مرجع عظیم الشأن رضوان الله تعالی علیه ،بیت مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی قدس سره و دیگر بیوت وابسته و حضرات آقازادگان مکرم، حوزه های علمیه، شاگردان و علاقمندان آن مرحوم و عموم ملت ایران و مسلمانان جهان تسلیت می گوییم و حوزه های علمیه تا پایان این هفته تعطیل اعلام می شود.

بر روح پاک آن فقید سعید درود می فرستیم و سلامت و عزت مراجع عظام و رهبری معظم دامت برکاتهم و ملت بزرگ ایران و مسلمانان و شیعیان را از خداوند متعال خواستاریم.

پیام تسلیت نشست دوره ای اساتید: صفحات عمر پر برکت این مرجع بزرگ ، چراغ راهی پر فروغ فرا روی حوزه و روحانیت است

در پیام تسلیت نشست دوره ای اساتید آمده است: روح بلند و ملکوتى مرجع عظیم الشأن تقلید، حضرت آیه الله العظمى صافى گلپایگانی قدس الله نفسه الزکیه پس از عمری مجاهده و خدمت به مکتب نورانی اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام به ملکوت اعلی پیوست.

تک تک صفحات عمر پر برکت این مرجع بزرگ ، چراغ راهی پر فروغ فرا روی حوزه و روحانیت است.

زهد و تقوی، مجاهده ی علمی و عملی، تألیفات سودمند و نصح و دلسوزى براى همگان، اوراقی از این دفتر نورانی هستند.

نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه ی علمیه ی قم این ضایعه ی جبران ناپذیر را به حوزه های علمیه و صاحب داغدارشان حضرت بقیه الله الأعظم أرواحنا لتراب مقدمه الفداء، مراجع عظام تقلید ومقام معظم رهبرى دامت برکاتهم، خاندان و فرزندان معزز آن عزیز سفر کرده خصوصا خلف صالح ایشان استاد بزرگوار، چناب مستطاب آقای حاج شیخ حسن صافی زید عزه تسلیت عرض نموده و با ابتهال و تضرع به درگاه ربوبی آرزوی سربلندی حوزه های علمیه و مکتب را دارد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب: ارتحال آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی مایه اندوهی بزرگ و سوگی عظیم شد

در پی ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با صدور پیامی این مصیبت را تسلیت گفت.

متن پیام حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُ ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ رَاضِیَهً مَرْضِیَّهً فَادْخُلِی فِی عِبَادِی وَادْخُلِی جَنَّتِی»

ارتحال فقیه جامع و شیخ المراجع،حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی (رضوان الله تعالی علیه) مایه اندوهی بزرگ و سوگی عظیم شد.

نزدیک به یک قرن تحصیل، تحقیق، تعلیم و ترویج معارف اهل بیت (علیهم السلام) و نیز یک عمر دفاع عالمانه و مخلصانه از حریم اسلام و تشیع، حتما سرمایه‌ای گرانمایه برای آن عالم ربانی در سیر اخروی شان خواهد بود.

ایشان همواره مدافع انقلاب و امام و نیز خیرخواه نظام و رهبری بودند و در کنار تأکید بر حفظ استقلال جمهوری اسلامی ایران، صیانت از دین و سرزمین را در تعامل با دنیا و تکیه بر مردم‌ می‌جستند. اصرار همیشگیِ آن مرجع فقید بر حفظ استقلال حوزه‌های علمیه هرگز به معنای بی تفاوتی روحانیان در قبال تکالیف سیاسی و اجتماعی نبود. آنچه ایشان از حوزه‌ها می‌خواست، عبارت بود از: حفظ هویت طلبگی و تمرکز بر رسالت دینی‌.

آثار و مآثر علمی و فرهنگی ایشان، از جمله توسعه و بازسازی مسجد امام حسن عسکری( علیه السلام )نام ایشان را ماندگار خواهد کرد.

آن مرجع فقید اهتمام ویژه‌ای به مطالعات ادیان و مذاهب داشت و از این رو، دانشگاه ادیان و مذاهب نیز بارها مورد عنایت و تفقد ایشان قرار گرفت.

اینجانب ضمن تسلیتِ فقدِ آن مرجع عالی‌مقام به حوزه‌های علمیه و مراجع عظام، به ویژه مقام منیع رهبری، از خدای بزرگ، علو درجات ایشان و نیز صبر و شکیبایی بازماندگانشان، به ویژه سرور مکرم، حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسن صافی را مسئلت می نمایم.

استاد هادی سروش: حضرت آیت الله صافی گلپایگانی؛ مرجعی درد آشنا

حجت الاسلام و المسلمین هادی سروش در پی ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در نوشتاری، آورد: «حضرت آیت الله صافی گلپایگانی مرجعی درد آشنا بود بر رخدادهای داخلی بدون در نظر گرفتن منفعت و مصلحت خویش؛ با توجه به شرائط دشوار مردم، حاکمان و دست اندرکاران را به رعایت حقوق انسان ها توصیه می نمود.»

در متن نوشتار استاد هادی سروش آمده است:

مَن تَعَلَّمَ للّه ِِ و عَمِلَ للّه ِِ و عَلَّمَ للّه ِِ دُعِیَ فی مَلَکوتِ السَّماواتِ عَظیما

امام صادق (ع) فرمود: هر که براى خدا علم بیاموزد و براى خدا [به آن] عمل کند و براى خدا به دیگران تعلیم دهد، در ملکوت آسمانها از او به “عظیم” یاد شود..

روحِ عظیم و بلند مرتبه ستاره درخشان آسمانِ مرجعیت شیعه، شیخ المراجع آیت الله العظمی صافی گلپایگانی به ملاء اعلی پیوست.

گرچه روشن بینی او در صراحت اش در دفاع از دین و مذهب حقه، و طلایه دار بودن اش نسبت به «استقلال حوزه» بود، اما در این مهم خلاصه نشد و اراده تابناک وی بر تاریکخانه جهالت و ظلم؛ نور افکند و با اطلاع کامل از اوضاع مظلومان جهان در شرق و غرب گیتی حضور عالمانه داشت و چون مرجعی درد آشنا بود بر رخدادهای داخلی بدون در نظر گرفتن منفعت و مصلحت خویش؛ با توجه به شرائط دشوار مردم، حاکمان و دست اندرکاران را به رعایت حقوق انسان ها توصیه می نمود بطوریکه دفتر قطور عمر شریفش را با این جمله ماندگار در ملاقات با برخی مسئولان به پایان برد که فرمود: «این مردم شریف و نجیب مستحق فقر نیستند! و قهر کردن با دنیا؛ با عقلانیت و حقوق ملت منافات دارد و به ضرر ملت است.»

باری؛ او قریب به یک قرن زندگی خود را مصروف اُنس با کلام خدا و سخنان عترت (ع) برای تدریس و تحقیق و تالیف سپری نمود، سرانجام آن عمر با برکت، لقاء الهی و ملاقات رسول خاتم (ص) و عترت پاکش خواهد بود. ان شاءالله

عمار حکیم ارتحال آیت الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفت

عمار حکیم درگذشت علامه حسن زاده آملی را تسلیت گفت | خبرگزاری بین المللی شفقنا
رئیس ائتلاف نیروهای ملی عراق ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

«عمار حکیم» در بیانیه ای اعلام کرد: با رحلت حضرت آیت الله العظمی شیخ لطف الله صافی گلپایگانی(قدس سره الشریف) که پرچم بزرگی از پرچم های حوزه مبارک علمیه و رکنی از ارکان دانش، هدایت و فقاهت بودند، دل های ما و دلهای مسلمانان بویژه پیروان اهل بیت (علیهم السلام) دچار مصیبت بزرگی شد.

وی افزود: آن مرحوم عمرش را در راه تدریس و ساختن نسلی از دانشمندان عملگرا و تحکیم اصول مکتب اهل بیت علیهم السلام سپری کرد.

عمار حکیم افزود: به مناسبت این مصیبت بزرگ، والاترین نشانه های تسلیت را به امام مهدی منتظر(عج)، امت اسلامی، مراجع عظام دین، خانواده آن مرحوم و شاگردان و مقلدانش تقدیم می کنیم و از خداوند باریتعالی مسئلت داریم که او را مورد رحمت واسعه خود قرار داده، در کنار پیامبران، صدیقین و شهدا در بالاترین جایگاه قرار دهد.

آیت الله محفوظی: حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در کردارش مرجعیت را در منصب سیاسی خلط نکردند

آیت الله محفوظی در پیامی ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

متن پیام به شرح زیر است:

انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال محنت بار شیخ الفقها حضرت آیت الله العظمی شیخ لطف الله صافی گلپایگانی(رضوان الله تعالی) تاثری عمیق در دل شیعیان و حوزه علمیه مقدسه قم و سایر حوزه ها بوجود آورد. این فقید سعید عنصر خلیق و متصف به صفات عالیه اخلاقی که همان روش و هامش بقیه السلف الصالح را با جلالت صیانت نمود. وی از تبار مراجع مستقل شیعه و فقیهان مردم داری که در کردارش مرجعیت را در منصب سیاسی خلط و در گفتارش نفع مردم را به بهانه های دینی نقض نکرد .
مصیبت فقدان این فقیه بزرگوار را به محضر باهرالنورحضرت صاحب الزمان اروحنا فداه و به بیت شریف و رفیع گلپایگانی مخصوصا محضر حجه الاسلام و المسلمین شیخ حسن صافی گلپایگانی زید عزه تسلیت عرض می نمایم و به حوزه های علمیه ضرورت تربیت اطباء روحانی که خلف صالح باشند را متذکر می شوم.
ولاحول ولا قوه الابالله العلی العظیم

پیام تسلیت استاد ورعی درپی ارتحال حضرت آیت الله صافی گلپایگانی

حجت الاسلام والمسلمین سید جواد ورعی ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفتند.

متن پیام به شرح زیر است:

انا لله و انا الیه راجعون
ارتحال ملکوتی شیخ الفقهاء و مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه، مراجع عظام تقلید و حوزه های علمیه، عموم شیعیان، بیت معظم له و وابستگان ایشان، بالاخص فرزند ارجمندشان، استاد گرانمایه حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ حسن صافی تسلیت عرض می کنم.

از خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت و رضوان الهی، و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت می کنم.

تسلیت مسیح بروجردی به مناسبت ارتحال حضرت آیت الله صافی گلپایگانی

 

حجت الاسلام والمسلمین مسیح بروجردی در پیامی ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

متن پیام به شرح زیر است:

الذین یبلغون رسالات الله و یخشونه و لا یخشون احدا الا الله و کفی بالله حسیبا
جناب مستطاب حجه الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ حسن صافی

انا لله و انا الیه راجعون
ارتحال عالم غیور و مدافع راستین کیان تشیع و مرجعیت حضرت آیه الله العظمی صافی گلپایگانی اعلی الله مقامه ضایعه بزرگی است که جز رحمت و عنایت حق تعالی آن را جبران نخواهد کرد. حمایت های واقعی ایشان از انقلاب اسلامی و استقامت ایشان در بیان حق، برای روحانیت شیعه درس آموز بوده و هست.

اینجانب رحلت تأسفبار آن فقیه سعید را به محضر بقیه الله الاعظم عج الله تعالی فرجه و حوزه های علمیه و عموم شیعیان و مقلدین ایشان و بیت مکرم آیات عظام گلپایگانی و صافی گلپایگانی رحمه الله علیهما و بیوت مرتبط و مخصوصا حضرت عالی و اخوان محترم تسلیت عرض کرده و از خداوند متعال علو درجات، رحمت خاصه و رضوان الهی برای آن مرحوم مسألت می کند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی ارتحال حضرت آیت الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفت

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در پیامی ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را به محضر حضرت ولی عصر (عج) ، ملت شریف ایران ، رهبر معظم انقلاب، حوزه های علمیه و روحانیت معزز تسلیت گفت.

حسن روحانی در این پیام تصریح کرد : آیت الله العظمی صافی گلپایگانی شخصیت پارسا و بیداردل، در طول عمر پربرکت خویش، دمی از تلاش علمی و مبارزه برای احقاق حقوق مردم نیاسود و همه سرمایه علمی و معنوی خود را در خدمت فرهنگی و سیاسی به مردم به کار گرفت

شمخانی ارتحال حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفت

دبیر شورای عالی امنیت ملی با انتشار پیامی درگذشت شیخ الفقهاء و المجتهدین، حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

در پیام شمخانی با اشاره بیش از یک قرن عمر با برکت این عالم ربانی آمده است: آیت الله صافی با قلبی سلیم و سرشار از عشق به خدا، عمر شریف خود را با مجاهدت های فراوان صرف ترویج و اعتلای مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام کرد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی، این ضایعه مولمه و مصیبت بزرگ را به پیشگاه مقدس حضرت ولی عصر (عج)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم)، حوزه های علمیه، مقلدان و علاقمندن و به ویژه بیت مکرم ایشان تسلیت گفته از درگاه ربوبی برای آن مرجع عالیقدر علو درجات و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان معزز صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت نموده است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی ارتحال حضرت آیت‌الله‌ صافی گلپایگانی را تسلیت گفت

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی با انتشار پیامی رحلت عالم بزرگوار، فقیه پارسا و مرجع عالیقدر، حضرت آیت‌الله‌العظمی آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی رضوان الله علیه را تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است:‌‌

بسم الله الرحمن الرحیم

رحلت عالم بزرگوار، فقیه پارسا و مرجع عالیقدر، حضرت آیت‌الله‌العظمی آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی رضوان الله علیه خسارتی است سنگین به ساحت علم و دین و اجتماع که لطف ویژه حضرت پروردگار می‌تواند آن را جبران کند. من این مصیبت را به همهٔ اصحاب فضل و فضیلت و به حوزه‌های علمیه و به انبوه ارادتمندان آن بزرگ و بخصوص به خاندان شریف صافی و همهٔ بستگان عزادار تسلیت می‌گویم و از پیشگاه حضرت حق جل و علا برای آن فقید سعید علو درجات و برای بازماندگان معزز صبر و اجر و سلامتی مسألت می کنم.
عاش سعیداً و مات سعیداً

معاون اول رییس جمهور ارتحال آیت الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفت

معاون اول رییس جمهور با صدور پیامی رحلت مرجع عالیقدر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت دکتر مخبر به این شرح است:

انا لله و انا الیه راجعون

روح بلند مرجع عالیقدر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در جوار حق آرام گرفت و دل های بسیاری را در ایران اسلامی و جهان تشیع پریشان ساخت.

اینجانب رحلت این عالم ربانی را به مقام معظم رهبری، بیت و خانواده محترم، مراجع عظام و حوزه های علمیه و تمامی ملت ایران و علاقه مندان وشاگردان آن فقیه وارسته تسلیت عرض می کنم.

بدون تردید فقدان آن عالم ربانی که در میدان های گوناگون مبارزات پیش از انقلاب حضور داشتند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در جایگاه عضویت در شورای نگهبان و دیگر مسئولیت ها، خدمات مهمی به نظام اسلامی ارائه کردند ، ضایعه ای تاسف بار برای کشورمان است.

از درگاه خداوند متعال برای آن مرجع عظیم الشان، طلب رحمت و برای خانواده ایشان آرزوی صبر و آرامش دارم.

پیام تسلیت سرلشکر باقری در پی ارتحال آیت‌الله صافی‌گلپایگانی

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح پیام تسلیتی به مناسبت ارتحال ملکوتی مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی صادر کرد.

در پی ارتحال ملکوتی مرجع عالیقدر جهان تشیع آیت‌الله لطف الله صافی گلپایگانی، سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح پیام تسلیتی صادر کرد.

بسم الله الرحمن الرحیم
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهِ.

ارتحال ملکوتی مرجع عالیقدر جهان تشیع آیت‌الله لطف‌الله صافی‌گلپایگانی از همراهان مصمم حضرت امام (ره) و نهضت اسلامی موجب تاثر و تالم فراوان شد.

این فقیه وارسته و مجاهد نستوه در زمره فق‌های برجسته تاریخ معاصر در عرصه‌های ترویج فرهنگ و معارف دینی و فقه اسلامی درخشید و آثار و تالیفات ارزشمند، پرشمار و ماندگار وی همواره گرمابخش مسیرحرکت حوزه‌های علمیه و طلاب و روحانیون متعهد و اصیل خواهد بود.

این ضایعه بزرگ و جبران ناپذیر را به پیشگاه مقدس حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا فداه)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، حوزه‌های علمیه و بیت شریف آن فقید سعید و مقلدان ارجمند ایشان در اقصی نقاط جهان تسلیت و تعزیت عرض نموده و از درگاه حضرت احدیت برای ایشان علو درجات و همنشینی با پیامبر اعظم (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و برای خانواده مکرم و یادگاران گرانقدر او صبر جمیل و اجر جزیل طلب می‌کنم.

پیام تسلیت وزیر کشور در پی ارتحال آیت الله صافی گلپایگانی

احمد وحیدی وزیر کشور در پیامی درگذشت حضرت آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی مرجع عالیقدر شیعیان جهان را به مقلدان، مردم انقلابی و ولایتمدار ایران اسلامی و پیروان صدیق ایشان تسلیت و تعزیت گفت.

در این پیام آمده است؛
قال رسول الله (ص): مَوتُ العالِمِ مُصیبَهٌ لا تُجبَرُ و ثُلمَهٌ لا تُسَدُّ

ارتحال حزن انگیز مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی که عمری در مسیر ارزش های الهی و انقلاب اسلامی مجاهدت کرد، موجب تاثر و تالم همه مومنین شد.

آن عالم فقید در طول دوران عمر با برکت خود تلاش و کوشش ارزشمند و ماندگاری در تبیین اندیشه های والای اسلام و تربیت شاگردان مکتبی و دفاع از آرمان بلند انقلاب اسلامی داشت.

ایشان همچنین در مسئولیت ها و سمت های مختلف به خصوص در نهاد شورای نگهبان که نخستین دبیری این نهاد انقلابی را برعهده داشت؛ منشا آثار و برکات ماندگار شد و با داشتن روحیه مردمی و انقلابی اهتمام بالا به اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تقویت اندیشه های اسلامی و دینی در بطن و بستر جامعه داشت.

اینجانب به سهم خود فقدان تاثر برانگیز این روحانی عظیم الشان را به ساحت مقدس حضرت بقیه الله الاعظم (روحی و ارواحنا له الفداء)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، جامعه بزرگ روحانیت و مقلدان صدیق ایشان‌ تسلیت عرض کرده و از خدای متعال برای آن عالم بزرگ علو درجات و رحمت واسعه الهی مسئلت می نمایم.

پیام تسلیت وزیر خارجه در پیامی ارتحال حضرت آیت الله صافی گلپایگانی

دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در پیامی ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

إنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ

خبر ارتحال عالم جلیل القدر و مرجع معظم تقلید، استاد مهذب اخلاق حضرت آیت الله صافی گلپایگانی، رضوان الله علیه، موجب تألم عمیق اینجانب گردید.

کارنامه درخشان آن مرجع نستوه مشحون از تلاش غیورانه در دفاع از حریم دین مبین اسلام و مکتب نورانی اهل بیت عصمت و طهارت، علیهم السلام و زبان فصیح و گویای دفاع از حق و احکام نورانی الهی و خیرخواهی برای کیان اسلام و تشیّع و دلسوزی برای نظام جمهوری اسلامی و امت اسلامی بود.

اینجانب این ضایعه جبران ناپذیر را به پیشگاه مقدس مولا و محبوبش، حضرت بقیت الله الاعظم، عجل الله تعالی فرجه الشریف، مقام معظم رهبری و مراجع و علمای عظام دامت برکاتهم و حوزه های علمیه و مردم شریف و مومن و دوستداران مرجعیت در ایران اسلامی و همه نقاط جهان تسلیت و تعزیت عرض می نمایم.
از درگاه حضرت حق برای روح ملکوتی آن مرجع جلیل الشان علو درجات و همجواری با پیامبران و ائمه اطهار و شهداء و برای بیت مکرم و فرزندان معزز ایشان و کلیه علاقمندان و مقلدان و مریدان ایشان صبر و شکیبایی و عزت و سلامتی مسئلت می نمایم.

وزیر بهداشت ارتحال حضرت آیت الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفت

وزیر بهداشت در پی ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی پیام تسلیتی به شرح زیر صادر کرد.

بسم الله الرحمن الرحیم

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ.

درگذشت فقیه والامقام مرجع بزرگ جهان تشیع آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی مورد تاسف و تاثر فراوان اینجانب گردید.

این فقیه و مرجع عالیقدر که از مبارزین بنام و همراهان امام راحل در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و یار دیرین رهبر معظم انقلاب به شمار می رفت، با تالیف و ترویج آثار متعدد علوم اسلامی در مسیر تبیین و تبلیغ ارزش‌های دین مبین اسلام، پرچمدار مرجعیت در حوزه علمیه قم به شمار می رفت.

اینجانب ضمن عرض تسلیت درگذشت این مرجع عظیم الشان به محضر رهبر معظم انقلاب، حوزه های علمیه به ویژه بیت مکرم آن فقیه برجسته، از درگاه حضرت احدیت برای ایشان رحمت و غفران الهی و برای بازماندگان این بیت شریف مرجعیت صبر و اجر جزیل مسئلت دارم.

پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی ارتحال آیت الله صافی گلپایگانی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت محمدمهدی اسماعیلی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ

خبر ارتحال زعیم عالیقدر و مرجع گرانمایه جهان تشیع، شیخ الفقها، حضرت آیت‌الله العظمی لطف‌الله صافی گلپایگانی(ره) موجب تأسف و تأثر عمیق گردید.

آن فقیه فقید در عمر پربرکت خویش، سال‌های طولانی به تدریس، تحقیق و تربیت شاگردان در حوزه علمیه قم پرداخت و ثمرات فراوانی از رهگذر غور در علوم دینی به یادگار نهاد که پرورش محققان مبرّز و تألیف آثار عمیق و در خور، تنها گوشه‌ ای از دفتر پربهای زندگانی آن عالم بزرگوار است.

آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی(ره) بی‌اغراق، همچون کوهی بلند و باصلابت، پشتوانه‌ ای برای فقاهت و مایه فخر و آبروی عرصۀ اجتهاد بودند و فقدان ایشان بی‌تردید ثلمه‌ای جبران‌ ناپذیر برای مرجعیت شیعه خواهد بود.

این مرجع تقلید بزرگ، در کنار امام خمینی(ره) و رهبر عزیز انقلاب اسلامی، صادقانه به نهضت مردمی و اسلامی مردم ایران خدمت کردند و در صحنه های حساس حضوری شفاف داشتند.

اینجانب رحلت آن عالم عامل را در آستانه فرا رسیدن ماه رجب المرجب به محضر حضرت ولی‌عصر(روحی‌فداه) و مقام عظمای ولایت، امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، مراجع عظام تقلید و حوزه‌ های علمیه، جامعه دینی و دانشگاهی، به‌ ویژه بیت مکرم آن فقید سعید صمیمانه تسلیت می‌گویم و از درگاه حضرت احدیت برای روح بلند آن مرجع مردم‌ مدار و مدافع حریم اهل بیت (علیهم‌السلام)، علو درجات و همنشینی با اولیاء‌الله در اعلی علیین مسألت می‌نمایم.

پیام تسلیت وزیر علوم در پی ارتحال حضرت آیت الله صافی گلپایگانی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در پی رحلت جان‌گداز عالم ربانی حضرت آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی، مرجع عالیقدر تشیع (رضوان‌الله تعالی علیه) پیام تسلیتی صادر کرد.

به گزارش شفقنا، متن پیام تسلیت دکتر زلفی‌گل به شرح ذیل است:

«انا لله و انا الیه راجعون»

«عروج ملکوتی شخصیت دانشمند، عالم ربانی اسلام، حضرت آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی، موجی از اندوه و غم را در دل‌های عموم ملت شریف ایران به ویژه جامعه دانشگاهی کشور افکنده است.

این عالم ربانی، عمر شریف خود را در راه اعتلای اسلام و ترویج معارف الهی و اهل بیت علیهم السلام سپری کرد و همواره در خدمت به مردم شریف و خیرخواهی برای آنان پیشگام و در مسیر انقلاب اسلامی و همراهی امام راحل قدس سره و رهبری معظم انقلاب اسلامی در صفوف نخست بودند.

آن مرجع عالیقدر توجه ویژه‌ای به علم و دانش و دانشگاهیان کشور داشتند و همواره مسئولان آموزش عالی را به حضور می‌پذیرفتند و در دیدارهای متعددی که با وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و مدیران آموزش عالی داشتند، با بیانات حکیمانه و انتقاددات مشفقانه، فرزندان خود را برای پیمودن راه دشوار تعلیم و تربیت در حوزه دانشگاهی راهنمایی می‌کردند.

اینجانب ارتحال این فقیه و مرجع عظیم الشأن را به محضر حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه، رهبری معظم انقلاب اسلامی، مراجع عظام دامت برکاتهم، بیت معظم آن عالم ربانی رضوان الله تعالی علیه، حوزه‌های علمیه، جامعه دانشگاهی کشور و عموم مردم ایران اسلامی تسلیت می‌گویم و از درگاه پروردگار متعال برای روح بلند آن مرحوم مغفور، علو درجات و حشر با ائمه اطهار علیهم‌السلام و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت می‌نمایم.»

پیام تسلیت بذرپاش به مناسبت ارتحال حضرت آیت الله صافی گلپایگانی

رئیس کل دیوان محاسبات کشور با صدور پیامی ارتحال آیت الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

متن پیام مهرداد بذرپاش به شرح زیر است:

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهِ.

ارتحال ملکوتی فقیه بصیر، آیت الله العظمی شیخ لطف الله صافی گلپایگانی را به محضر امام زمان(عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، حوزه‌های دینی و مجامع علمی، بیت مکرم ایشان و شاگردان و همراهان و عموم ملت ایران تسلیت عرض می‌کنم.

عمر با برکت آن عالم عظیم الشان، در مجاهدت علمی و فعالیت انقلابی و حمایت از امامین انقلاب سپری شد و در تمامی بزنگاه‌های حساس کشور، همچون چراغی پرنور، راهنمای مسیر تبعیت و یاری از ولایت مطلقه فقیه بود.

امید است پرچم علمی و بصیرتی و دینی برافراشته شده به دست آن مرجع والامقام، توسط علما و شاگردان ممتاز ایشان همچنان در اهتزاز باشد.

پیام تسلیت مدیر جامعه‌الزهرا در پی ارتحال حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی

مدیر جامعه الزهرا(س) ارتحال حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

متن پیام خانم سیده زهره برقعی به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبدیلً

ضایعه اسفناک درگذشت حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس‌الله‌نفسه‌الزکیه) را محضر حضرت صاحب العصر (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)، مقام معظم رهبری (دام‌الله‌عزه)، مراجع بزرگوار جهان تشیع (ادام‌الله‌عزهم)، ارادتمندان، مقلدین و بازماندگان محترم ایشان تسلیت عرض می‌کنم.

امیدوارم روح آن فقیه بزرگوار با ارواح طیبه ائمه اطهار (علیهم‌السلام) محشور باشند.

سیده زهره برقعی

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام

تسلیت مرکز بسیج اساتید، مدیران و نخبگان حوزه علمیه قم درپی ارتحال حضرت آیت الله صافی گلپایگانی

مرکز بسیج اساتید، مدیران و نخبگان حوزه علمیه قم به مناسبت ارتحال حضرت آیت العظمی صافی گلپایگانی پیام تسلیتی صادر کرد.

متن پیام به شرح زیر است:

إنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
قال رسول الله(صلی الله علیه وآله)
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ.

همزمان با چهل وسومین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی، روح بلند و پاکِ عالم مجاهد، شیخ الفقهاء والمجتهدین؛مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (رضوان الله تعالی علیه) به ملکوت اعلی پیوست.

با تاثر وتالم این ضایعه اسفناک را به محضر اقدس حضرت ولی الله الاعظم امام زمان(ارواحناله الفداء) و نائب بر حقش حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای(مدظله العالی)وبه حوزه های علمیه وعلماء اعلام، خاصه شاگردان وتربیت یافتگان وبویژه بیت معظم له وبیت شریف مرجع اعلی،سیدالفقهاء والمجتهدین، مرحوم آیت الله العظمی حاج سید محمدرضا گلپایگانی(قُدّسَ سره) و آقازادگان مکرم آن عالم وارسته و فقیه بصیر و همه ارادتمندان و مقلدانش تسلیت وتعزیت عرض می نماییم.

یقینا تلاشها؛ مجاهدات و خدمات ارزنده و برجسته سیاسی و اجتماعی نظیر عضویت در خبرگان قانون اساسی ، عضویت و دبیری شورای نگهبان به امر امام راحل و خدمات فراوان به حوزه های علمیه و پرورش صدها شاگرد و تالیف و تصنیف دهها اثر ذی قیمت و گرانبهاء ونشر و گسترش علوم محمد و آل محمد در داخل و خارج کشور و خدمات ارزنده فرهنگی و اجتماعی و عام المنفعه و گسترده آن پیر فرزانه اوراق زرینی بر دفتر عمر گرانمایه آن عالم مجاهد و انقلابی و صحابی امام راحل وعظیم الشان(رضوان الله تعالی علیه) و یار و یاور رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای خواهد بود و همواره بر تارک تاریخ وانقلاب
خواهد درخشید.

یادش همیشه جاوید و گرامی و بر خوان کرم الهی، در جوار پیامبر اکرم و آل طاهرینش(صلی الله علیه وآله وعلیهم السلام) متنعّ و محشور باد.

تسلیت حجت الاسلام والمسلمین قوامی

حجت الاسلام والمسلمین سید صمصام الدین قوامی، ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

در پیام این استاد حوزه علمیه و امام جمعه سابق منطقه پردیسان قم آمده است:

انا لله و انا الیه راجعون
رحلت غم انگیز آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رض را به مسلمین جهان تسلیت میگویم هرگز فراموش نمیکنم حمایت قاطع و تمام قد آن حضرت از طرح اتحاد امامت و امارت را که در دیدار تاریخی با ایشان اظهار نمودند کلیپ آن در دسترس است اخیرا به ساحت ایشان جسارتی شده بود متجاسرین باید توبه کنند و خوشبختانه اخیرا شورای عالی حوزات علمیه با حضور در بیت شریف آن مرحوم از آن حضرت دلجویی و تقدیر نمودند ایشان در حمایت از انقلاب اسلامی لحظه‌ای تردید نکرد و یقینا حضور نمادین ایشان در پیاده روی‌های جمعی در رثای فاطمه زهرا سلام الله علیها ذخیره‌ای اثربخش درجهان باقی است.
طوبی له و حسن مآب

آیت الله مدنی کاشانی: حضرت آیت الله صافی گلپایگانی از بزرگترین فقهای عصر ما بود

آیت الله مدنی کاشانی در پیامی درگذشت حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است:

اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدها شی الی یوم القیامه

رحلت عالم ربّانی و فقیه اهل بیت شیخ الفقهاء حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (قدس سره) برای امت اسلام و جوامع شیعی و حوزه های علمیه ثلمه ایی جبران ناپذیر و باعث تاثر و تاسف همگان گردید.

آن مرجع عالیمقام که از بزرگترین و برترین فقهای عصر ما بود، آثار فراوانی در عرصه های علمی و فرهنگی و اجتماعی تالیف نموده و نقش بسیاری در تربیت عالمان و فرهیختگان حوزوی داشته اند.

ضایعه ی ارتحال آن عالم فرزانه را به پیشگاه مقدس حضرت ولی عصر ارواحنا له الفداء و حوزه های علمیه ی سراسر کشور و مراجع عظام و بیت معظم له بخصوص فرزندان مکرم ایشان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن عالم عظیم الشان علو درجات و رضوان و حشر با انبیا و اولیای الهی و برای بازماندگان صبر و اجر عظیم مسالت داریم.

پیام تسلیت حجت الاسلام والمسلمین موسی‌پور در پی ارتحال حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی

حجت الاسلام والمسلمین موسی‌پور نماینده ولی فقیه و رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در پیامی ارتحال حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

متن پیام حجت الاسلام والمسلمین موسی‌پور به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدها شیء

ارتحال ملکوتی شیخ الفقها، فقیه اهل البیت (علیهم السلام) حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف اللّه صافی گلپایگانی «قدس سره»، غمی جانکاه را بر دل های عاشقان و خیل مشتاقان نشاند.

ایشان که عمر با برکتشان همراه با مرجعیت و فقاهت سپری شد،همواره زبان گویای معارف متعالی اسلام و بیان مصالح امت اسلامی بود و با روشن بینی و عطوفت به ترویج فعالیت های دینی، اجتماعی می پرداخت.

آثار متعدد علمی شاخص آن فقیه وارسته،معرف شخصیت و دغدغه های فکری و دفاع ایشان از مکتب اسلام ناب محمدی «صلی الله علیه و آله و سلم» و تشیع علوی است و حضور علمی مقتدرانه معظم‌له در شورای نگهبان، موجب وزانت آن مجموعه و آرای فقهی ایشان مسبب اتقان بیشتر قوانین شد.

رحلت آن فقیه مجاهد و عالم ربانی را محضر حضرت ولی اللّه الاعظم عجل اللّه تعالی فرجه الشریف، مقام معظم رهبری حضرت آیت اللّه العظمى امام خامنه‌ای«مدظله العالی»، مراجع عظام تقلید، علمای‌اعلام، حوزه های علمیه، مقلدان و مردم قدرشناس ایران اسلامی، بیت معظم‌له و فرزندان برومندشان تسلیت گفته و برای آن فقیه وارسته، علو درجات و حشر با انبیاء و اولیای الهی را از درگاه خداوند منّان مسألت می نمایم.

مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم ارتحال حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت

متن پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ

ارتحال غمبار فقیه عالیقدر، حضرت آیت‌الله العظمی آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی (رضوان الله علیه) را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم(عج)، مقام معظم رهبری (مدظله) مراجع عظام تقلید و حوزه‌های علمیه در سراسر کشور، ملت شریف ایران و بیت معظم و همه مقلدان، شاگردان و ارادتمندان آن مرجع عظیم الشأن تسلیت عرض می‌نماییم.

آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی، به‌حق از استوانه‌های فقاهت و مراجع روشن‌بین و آینده‌نگری بود که عمر شریف خود را در اعتلای اسلام و ترویج معارف الهی و ولای اهل بیت (علیهم السلام) سپری کرد. ولایتمداری وعشق به نام و یاد حضرت صاحب الامر(عج) در تمام وجودش زبانه می‌کشید.

آن مرجع بزرگ همواره در خدمت به مردم شریف و خیرخواهی نسبت به رفع مشکلات جامعه پیشگام بود و در مسیر نهضت و انقلاب اسلامی و همراهی با امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله) چراغ راه بود و در زمره مراجعی بود که از ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی باانتخاب در مجلس تدوین قانون اساسی و سپس با حضور در شورای نگهبان قانون اساسی با حکم امام راحل (ره) نقش آفرینی می‌کرد و همه کسانی که در این نهادها و یا نمایندگان مجلس که با آن مرحوم در ارتباط بودند، ایشان را جزو دقیق‌ترین، پرکارترین، پرمطالعه‌ترین و وظیفه‌شناس‌ترین فقهای شورای نگهبان می‌دانستند.

احاطه ایشان بر مسائل روز کشور و جهان اسلام و توصیه‌های دلسوزانه به مسئولان همراه با قدرت حافظه و ممارست در مطالعه و نوشتن، همگان را به تحسین وا می‌داشت.

مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با تسلیت فقدان این مرجع عالیقدر به همه شیعیان جهان وخاصه مقلدین و دوستداران ایشان، از درگاه ایزد متعال علو درجات را برای آن فقیه بزرگ و صبر و اجر جزیل برای بیت معظم له و سایر بازماندگان و همه ارادتمندان به ایشان مسئلت می‌نماید.

پیام تسلیت مجمع جهانی شیعه شناسی

مجمع جهانی شیعه شناسی در پیامی، ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

متن پیام به شرح زیر است:

« إنا لله و إنا إلیه راجعون»

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ

بسم الله الرحمن الرحیم
الذین تتوفیهم الملائکه طیبین یقولون سلام علیکم ادخلوا الجنه بما کنتم تعملون.

قلب تپنده مرجعی بیدار و آگاه ، شیخ الفقهاء العظام ، و سنگربان شجاع و غیور مکتب حیات بخش تشیع و عاشق دلباخته و مدافع حریم اهل بیت عصمت و طهارت، علیهم السلام، از حرکت ایستاد و روح بلندش به ملکوت اعلی پیوست . و جهان شیعه را داغدار فقدان وجود نازنینش کرد .

آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی در بیان حق زبانی گویا و در دفاع از ولایت اهل بیت و احکام الهی و حمایت از مردم شخصیتی یگانه و ممتاز بود.

آن مرجع عظیم الشان دلباخته حقیقی حضرت ولی الله الاعظم، ارواح العالمین له الفداء، و زعیمی خردمند و استادی فرزانه برای حوزه‌های علمیه بود.

کارنامه درخشان و همیشه ماندگار و پرافتخار این مرجع عالیقدر، مشحون از کمال تعلیم و تعلم و تحقیق و تالیف و شاگرد پروری وراهبری و نصیحت و خیرخواهی برای کیان اسلام و تشیّع و دلسوزی مشفقانه برای توده های مردم و هدایتگری راهبردی برای دولت ها و مدیران نظام بود.

دردمندانه و با دریغ و افسوس فراوان، این ضایعه مولمه و ثلمه ی جبران ناپذیر را به پیشگاه حضرت بقیت الله الاعظم، عجل الله تعالی فرجه الشریف و حوزه‌های مبارکه علمیه و مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری و مردم شریف ایران و شیعیان جهان و دوستداران نهاد عالی مرجعیت شیعه در همه نقاط جهان، و به خاندان رفیع و با جلالت آن مرجع راحل، و بخصوص به حضرت آیت الله استاد حاج شیخ حسن صافی گلپایگانی و اعضای بیت و دفتر معظم له تسلیت عرض نموده و تعالی درجات روح مطهر و زکیّه آن راحل عزیز را از خداوند متعال مسئلت می نماییم.

آیت الله دوزدوزانی: حضرت آیت الله صافی گلپایگانی مدافع حریم امامت و مهدویت بودند

حضرت آیت الله دوزدوزانی تبریزی ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

متن پیام به شرح زیر است:

اِنَّا للّه وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ
از شنیدن خبر ارتحال مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت‌اللّه العظمی صافی گلپایگانی قدس سره‌الشریف که یکی از ارکان حوزه علمیه قم و مدافع حریم امامت و مهدویت بودند بسیار متاثر گشتم.

این ضایعه جبران ناپذیر را محضر حضرت بقیه اللّه الاعظم روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء، حوزه های علمیه، ارادتمندان و بیت معظم له تسلیت گفته و از خداوند متعال برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواهانم.

استاد عابدی: قلم و بیان و کلمات از بیان عظمت علمی و اخلاقی آیت الله العظمی صافی گلپایگانی عاجز است

استاد عابدی در پیامی رحلت حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس الله نفسه الزکیه به ملأ اعلا پیوست.

او که به حق عالم ربانی و حبر امت، دریایی از علم و دانش و معرفت و ادب و اخلاق بود اکنون در زمره ملکوتیان قرار گرفت. وی نشان داد که می توان در اوج و قله کمال، معرفت، اجتهاد، فقاهت و معنویت بود و در عین حال با تواضع و فروتنی مثال‌زدنی زیست نمود.

به واقع گویم: قلم و بیان و کلمات و الفاظ از بیان عظمت علمی و اخلاقی آن بزرگمرد عاجز و ناتوان است.

این ضایعه تاسف بار را به حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه، حوزه‌های علمیه و مراجع معظم تقلید و بیت رفیع حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی رحمه الله علیه و به ویژه به آقازاده مکرم و معظم ایشان تعزیت و تسلیت گفته و با درود به روح بلند آن مرجع عظیم الشأن، علو درجات او را از خدای بزرگ مسئلت دارم. قطعاً برکات اجتماعی و خدمات عام المنفعه ایشان و به ویژه آثار و کتاب‌های قیّم و نورانی آن عالم دانشمند و فقیه بزرگ صدقات جاریه برای آن مرجع و چراغ راهی برای پیروان حضرتش خواهد بود.

پیام تسلیت دکتر برنجکار درپی ارتحال حضرت آیت الله صافی گلپایگانی

قائم مقام و مشاور عالی رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

متن پیام حجت الاسلام رضا برنجکار به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
إنّا لله و إنّا إلیه راجعون

روح بلند مرجع عالیقدر جهان تشیع، حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی به ملکوت اعلی پیوست.

ایشان فقیهی برجسته و متکلمی دغدغه مند بود که در طول زندگی زاهدانه و پربرکت خویش، همت خود را صرف دفاع از احکام اسلامی و معارف اعتقادی قرآن و اهل بیت علیهم السلام کرد. وی از برجسته ترین شاگردان و مشاوران آیت الله بروجردی و آیت الله گلپایگانی، و یاوری امین برای امام راحل در انقلاب اسلامی، و مشاوری دلسوز برای مقام معظم رهبری بود و سالها ریاست شورای نگهبان را بر عهده داشت و از دلسوزان نظام و کشور و مردم بود.

بدین وسیله رحلت این استوانه حوزه های علمیه را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر ( عجل الله فرجه الشریف )، مقام معظم رهبری ، علمای اعلام و حوزه های علمیه ، بیت شریف ایشان و عموم شیعیان جهان تسلیت عرض می‌کنم.

پیام تسلیت نماینده ولی‌فقیه و استاندار قم درپی ارتحال آیت‌الله صافی گلپایگانی

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی نماینده ولی‌فقیه در استان قم و سید محمدتقی شاهچراغی استاندار قم با صدور پیامی مشترک درگذشت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفتند.

متن پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ
خبر ارتحال ملکوتی شیخ المراجع حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رضوان الله تعالی علیه مایه تألم و تأثر فراوان اینجانبان گردید.

آن فقیه بزرگ، عمر پر برکت خویش را در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی و سیاسی صرف ترویج اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و استحکام پایه‌های نهال نوپای انقلاب اسلامی ایران کرد تا انقلاب به برکت این مجاهدت‌ها به درختی تنومند تبدیل شود و با تألیف کتب ارزشمند فقهی و تربیت شاگردانی فقیه و وارسته زکات علم خویش را به نحو اتم و اکمل پرداخت نمود.

اینجانبان از جوار مضجع شریف حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها رحلت جانگداز این مرجع عالیقدر را خدمت حضرت ولی عصرعجل الله تعالی فرجه الشریف، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، مراجع عظام تقلید، رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای مدظله العالی، حوزه های علمیه، شاگردان، مقلدان، دوستداران، مردم و بیت شریف آن بزرگوار تسلیت عرض می کنیم و علو درجات آن شخصیت والا را از خداوند متعال طلب نموده و برای بیت معزز و ارادتمندان ایشان صبر جزیل مسئلت داریم.

تسلیت رئیس دانشگاه قم به مناسبت ارتحال حضرت آیت الله صافی گلپایگانی

رئیس دانشگاه قم ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

متن پیام حجت الاسلام عسکر دیرباز به شرح زیر است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
إنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

ارتحال شیخ الفقهاء و المجتهدین، مرجع تقلید شیعیان حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی موجب تاثر و تالم عموم علاقمندان و جهان تشیع گردید.

این عالم ربانی چندین دهه پیوسته در راه اسلام و ترویج مکتب اهلبیت مجاهدت کرد و اکنون آثار و برکات فراوانی از ایشان به یادگار مانده است.

مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی(ره) همواره پشتیبان انقلاب اسلامی و رهبری عزیز بودند و خدمات ارزشمندی را پس از انقلاب در کسوت عضویت در خبرگان رهبری و دبیری شورای نگهبان به اسلام و انقلاب انجام دادند.

اینجانب این ضایعه تاسف برانگیز را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم(عج)، رهبر معظم انقلاب، خانواده و فرزندان ایشان، حوزه های علمیه و جامعه علمی و امت بزرگ اسلامی تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای روح آن فقید سعید علو درجات را مسئلت می نمایم.

پیام تسلیت رئیس کمیته امداد در پی ارتحال آیت‌الله صافی گلپایگانی

رئیس کمیته امداد در پیامی، ارتحال فقیه عالیقدر و مرجع عظیم‌الشأن عالم تشیع، آیت‌الله العظمی لطف‌الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد به شرح زیر است:
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ

رحلت مرجع عالیقدر شیعیان، یارصدیق امام امت(ره) و انقلاب اسلامی و زعیم حوزه های علمیه، حضرت آیت ا… العظمی صافی گلپایگانی(رضوان ا… علیه) موجب تاسف و تالم خاطر گردید.

ایشان از عالمان و مراجع برجسته و فاضلی بودند که با همدلی و همراهی انقلاب اسلامی مجاهدت های فراوانی داشته و پس از استقرار نظام اسلامی با عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و مسئولیت در شورای نگهبان، منشا خدماتی ارزنده و ماندگار شدند.

اینجانب این ضایعه مولمه را به پیشگاه حضرت ولی عصر(عج)، مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، حوزه‌های علمیه، مردم شریف ایران اسلامی و بیت مکرم ایشان تسلیت عرض نموده و برای آن مرجع عالیقدر جهان تشییع علو درجات و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت می نمایم.

پیام تسلیت دکتر عراقچی در پی ارتحال آیت الله صافی گلپایگانی (ره)

«سید عباس عراقچی» دبیر شورای راهبردی روابط خارجی در حساب اینستاگرام خود نوشت: رحلت مرجع عالیقدر و عالم برجسته حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رحمت الله علیه را تسلیت عرض می کنم. خداوند ایشان را با معصومین (ع) و اولیا الله محشور فرماید.

اطلاعیه دفتر حضرت ایت الله صافی گلپایگانی

در پی ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، دفتر این مرجع عالیقدر پیامی صادر کرد.

متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الذین تتوفیهم الملائکه طیبین یقولون سلام علیکم ادخلوا الجنه بما کنتم تعملون.

ساعاتی قبل قلب تپنده مرجعی بیدار و مدافع غیور حریم اهل بیت عصمت و طهارت، علیهم السلام، و زبان گویای دفاع از حق واحکام الهی و خادم دلباخته آستان ملائک پاسبان حضرت ولی الله الاعظم، ارواح العالمین له الفداء، زعیم حوزه های علمیه، حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، قدس سره الشریف، از حرکت باز ایستاد و روح بلند و بی قرارش که مشتاق لقای پروردگار بود، کالبد تن را شکست و به ملکوت اعلی پیوست.
کارنامه پرافتخار این مرجع عالیقدر، مشحون از نُصح و خیرخواهی برای کیان اسلام و تشیّع و دلسوزی برای همه بندگان خدا بود.
ضمن عرض تسلیت این ضایعه جبران ناپذیر به پیشگاه مقدس مولا و محبوبش،حضرت بقیت الله الاعظم، عجل الله تعالی فرجه الشریف،و حوزه های مبارکه علمیه و مردم شریف ایران و دوستداران مرجعیت در همه نقاط جهان، به اطلاع می‌رساند مراسم تشییع و تدفین پیکر مطهر ایشان،متعاقبا اعلام خواهد گردید.

فردا در ایران عزای عمومی اعلام شد/ قم؛ تعطیل رسمی

دولت فردا را در کشور عزای عمومی و در قم تعطیل رسمی اعلام کرد.

هیأت دولت در پی رحلت «شیخ الفقها» آیت‌الله‌ العظمی صافی گلپایگانی، فردا چهارشنبه را در سراسر کشور عزای عمومی و در استان قم تعطیل رسمی اعلام کرد.

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی ساعت ۱:۱۵ بامداد امروز ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۰ بر اثر ایست قلبی در بیمارستان آیت الله العظمی گلپایگانی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

مراسم عزای این مرجع فقید شیعیان به دلیل جلوگیری از ازدحام جمعیت و با رعایت پروتکل های بهداشتی در مسجد امام حسن عسکری (ع)از صبح امروز منعقد گردید.

پیکر آن مرحوم قرار است فردا در قم تشییع و سپس به نجف اشرف منتقل گردد و در کربلای معلا به خاک سپرده شود.

حوزه های علمیه تعطیل شد

در پی ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی حوزه‌های علمیه تعطیل اعلام شد.

با ابلاغ آیت الله اعرافی، حوزه‌های علمیه در سوگ ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رضوان الله تعالی علیه، تا پایان هفته تعطیل می‌باشد.

برگزاری مجلس عزای مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی در مسجد امام حسن عسکری(ع)

مراسم عزاداری در سوگ حضرت آیت الله صافی گلپایگانی صبح امروز سه شنبه از ساعت ۱۰ در مسجد مقدس امام حسن عسکری علیه السلام برگزار خواهد شد.

دروس مدرسه علمیه آیت الله گلپایگانی تعطیل شد

در پی ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی دروس مدرسه آیت الله گلپایگانی (ره) تعطیل شد.

در این اطلاعیه آمده است:

انا لله و انا الیه راجعون
ضمن تسلیت ارتحال مرجع عظیم الشان و عالیقدر شیعه حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره الشریف) کلیه دروس مدرسه حضرت آیت‌الله‌ العظمی گلپایگانی (ره) تاروز شنبه تعطیل می باشد.

تعطیلی دروس آیت الله علوی بروجردی

دفتر آیت الله علوی بروجردی در اطلاعیه ای از تعطیلی دروس خارج این استاد برجسته حوزه علمیه قم به دلیل ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی از امروز ۱۲ بهمن ماه به مدت ۵ روز خبر داد.

متن اطلاعیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن رحیم

در پی ارتحال ملکوتی حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی، دروس خارج آیت‌الله علوی بروجردی تعطیل می‌باشد و آغاز مجدد دروس یکشنبه ۱۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ خواهد بود‌.

پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله علوی بروجردی ارتحال این مرجع عالیقدر و فقیه برجسته را به محضر امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)، حوزه های علمیه، مراجع معظم تقلید، مقام معظم رهبری، علما، فضلا، اساتید، طلاب و روحانیون و عموم مردم تسلیت عرض می‌نماید.

تعطیلی درس خارج فقه حضرت آیت الله فیاض به مناسبت رحلت آیت الله صافی گلپایگانی

درس خارج فقه حضرت آیت الله العظمی محمد اسحاق فیاض به مناسبت رحلت حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در امروز و فردا تعطیل شد.

در بیانیه دفتر حضرت آیت الله العظمی در این خصوص آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُ ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ رَاضِیَهً مَرْضِیَّهً فَادْخُلِی فِی عِبَادِی وَادْخُلِی جَنَّتِی صدق الله العلی العظیم. وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ، الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
امام صادق (ع) فرمودند: « چون عالمی بمیرد، رخنه ای در اسلام افتد که تاقیامت چیزی آن را نبندد».

آیت الله العظمی شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (قدس سره الشریف) به جوارپروردگارش پیوست و به مناسبت همین مصیبت بزرگ، درس خارج فقه حضرت آیت الله فیاض امروز و فردا تعطیل شده است.

دروس حوزه های علمیه خواهران تا پایان هفته تعطیل شد

حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور در پیامی ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

متن پیام مدیر حوزه های علمیه خواهران به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

[ الَّذِینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلآئِکَهُ طَیِّبِینَ یَقُولُونَ سَلامٌ عَلَیْکُمُ ادْخُلُواْ الْجَنَّهَ بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ] «سوره نحل آیه ۲۳»

ارتحال جانسوز فقیه عالیقدر و شیخ المراجع، حضرت آیت‌الله العظمی آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی «قدس الله نفسه الزکیه» مصیبت جانکاهی است که غم و اندوه بزرگی برجان حوزه‌های علمیه و ملت ولایتمدار ایران و مسلمانان نشاند.

صفای باطن و زهد و تقوای آن فقیه عالیقدر و مرجع عظیم الشأن از ویژگی‌های بارز ایشان بود که عمر بابرکت خود را در اعتلای معارف ناب اسلام و اهل بیت «علیهم السلام» سپری کرد.

آن عالم وارسته که از عاشقان دلباخته و مدافعان حریم اهل بیت عصمت و طهارت بویژه ساحت مقدس حضرت بقیه الله‌الاعظم «عجل الله تعالی فرجه الشریف» و سرور و سیده زنان عالم حضرت صدیقه کبری «سلام الله علیها» بود که همواره در خدمت به مردم شریف و نصح و خیرخواهی پیشگام بود و در مسیر نهضت و انقلاب اسلامی و همراهی امام راحل «قدس سره» و مقام معظم رهبری «مدظله العالی» نورافشانی می‌کرد، و با حضور مؤثر در عرصه‌های مختلف اجتماعی همچون مبارزات با رژیم سابق و عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و شورای نگهبان، منشأ برکات زیادی برای اسلام و انقلاب بود.

حسن اخلاق و فروتنی و اخلاص آن مرجع گرانمایه از فضیلت های والای ایشان بشمار می رفت و افزون بر منزلت علمی و اخلاقی و میراث علمی ماندگار از ایشان، اندیشه اجتماعی و سیاسی و اطلاعات و آگاهی های اجتماعی و سیاسی و بین‌المللی ایشان نیز ستودنی است.

اینجانب ارتحال این فقیه وارسته و مرجع عظیم الشأن را به حضرت ولی‌عصر «ارواحنا فداه»، مقام معظم رهبری «مدظله»، مراجع عظام تقلید «دامت برکاتهم»، بیت معظم آن مرجع عظیم الشأن «رضوان الله تعالی علیه»، بیت مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی «قدس سره» و حضرات آقازادگان مکرم، حوزه‌های علمیه، شاگردان و علاقه‌مندان آن مرحوم و عموم ملت ایران و مسلمانان جهان تسلیت عرض نموده و به همین مناسبت دروس حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور تا پایان هفته جاری تعطیل می‌باشد.

نظر شما