شناسهٔ خبر: 52332166 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

آماده‌باش 8500 نظامی امریکایی و گسیل ادوات جنگی ناتو به شرق اروپا رقم زد

یورو در سراشیبی بحران اوکراین

صاحب‌خبر -
بنفشه غلامی/ همزمان با اعلام خبر آماده‌باش 8 هزار و 500 نظامی امریکایی برای رویارویی‌های احتمالی با روسیه در اوکراین، ارزش یورو به پایین‌ترین سطح آن مقابل دلار رسید. این در حالی است که سران اتحادیه اروپا در نشستی مجازی با اعلام نگرانی‌های خود از شدت گرفتن تنش‌ها بین واشنگتن و مسکو به بهانه حضور نیروهای روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین، خواهان رفع این تنش‌ها با دیپلماسی شدند.
به گزارش خبرگزاری «رویترز»، ارزش یورو ساعت 8 صبح دیروز به وقت گرینویچ به 1.130 دلار رسید که پایین‌ترین سطح آن از یک ماه گذشته به این سو است. این در حالی است که ارزش دلار مقابل یوان چین کاهش نشان داد. در حال حاضر یوان دارای بالاترین ارزش خود مقابل دلار از سال 2018 به این سو است. به گفته تحلیلگران «آی ان جی»، اندیشکده ویژه مسائل اقتصادی علت اصلی بحران بروز کرده برای یورو، قرار گرفتن اقتصادهای اروپایی در مسیر تندباد بحران سیاسی اخیر در شرق اوکراین است و اگر این بحران به نحوی برطرف شود، امید به بهبود وضعیت یورو می‌رود.
آماده‌باش نظامیان امریکا
اشاره تحلیلگران «آی ان جی»، به بحران اوکراین است که هر روز بیش از روز قبل داغ می‌شود. به گزارش سایت شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، در جدیدترین مرحله تنش‌ها بین روسیه و امریکا، «جان کربی»، سخنگوی پنتاگون خبر داد 8 هزار و 500 نظامی خود را به حالت آماده‌باش در آورده تا اگر کوچکترین نیازی به حضور آنها بود، بتواند بسرعت آنان را به مناطق مورد نیاز منتقل کند. با این حال او اشاره‌ای به اینکه این مناطق کجا هستند، نکرد. علاوه بر این امریکا برای اولین بار بعد از جنگ سرد، ناو هواپیمابر هری اس ترومن را دیگر بار به نیروهای ناتو ملحق کرد تا در تمریناتی که قرار است ناتو هفته آینده در آب‌های مدیترانه داشته باشد، حضور یابد. به گفته ناظران این اقدامات، بزرگترین گام‌های نظامی امریکا در ارتباط با تنش‌های شرق اروپا است. امریکا پیش از این اقدام به ارسال دو محموله تسلیحاتی 90 و 80 تنی به اوکراین کرده بود. در همین حال گزارش‌ها حاکی از آن است، که «جو بایدن» عصر دوشنبه دیداری مجازی با رهبران اروپا برگزار کرده که مدت زمان آن 80 دقیقه اعلام شده است. رئیس‌جمهور امریکا به خبرنگاران گفته است: «دیدار بسیار خوبی داشتم و نظرهایمان مشابه بود.» کاخ سفید نیز خبر داده در این دیدار مجازی «بایدن» و رهبران اروپایی درباره هزینه‌های اقتصادی رویارویی احتمالی با روسیه و امنیت اروپا مذاکره کرده‌اند. در این نشست مجازی رهبران کشورهای امریکا، آلمان، ایتالیا، لهستان، انگلیس، کمیسیون اروپا و همچنین دبیرکل ناتو حضور داشته‌اند. در پایان این دیدار «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو در توئیتی اعلام کرد: «دیدار خوبی بود و موافقت کردیم هر حرکت تهاجمی روسیه مقابل اوکراین باید هزینه‌های خود را داشته باشد.»
تغییر آرایش نیروها در اروپا
«استولتنبرگ» در حالی روسیه را تهدید به هزینه کرده است که سایت شبکه خبری «الجزیره» گزارش کرده ، ناتو نیروهای خود در شرق اروپا را به حالت آماده‌باش در آورده و علاوه بر آن جنگنده‌ها و ناوهایی را به نزدیکی مرزهای روسیه گسیل کرده است تا همان‌طور که «استولتنبرگ» اشاره کرده، بتوانند «فشارهای مورد نیاز» را بر روسیه وارد آورند. این در حالی است که شمار نظامیان ناتو در استونی، لیتوانی، لتونی و لهستان به 4 هزار نفر می‌رسد که با تانک‌ها و سامانه دفاع موشکی و همچنین واحدهای جاسوسی و نظارتی پشتیبانی می‌شوند. تاکنون از کشورهای عضو ناتو امریکا، انگلیس، دانمارک، فرانسه، اسپانیا و هلند خبر داده‌اند در صورت بروز هر گونه تنش نظامی به اوکراین نیرو اعزام خواهند کرد. این در حالی است که در اوکراین نیز که تا همین چند روز پیش فضای نسبتاً آرامی حاکم بود و مردم سعی می‌کردند، زندگی روزمره خود را سپری کنند، نگرانی‌ها رو به افزایش است. این نگرانی به طور خاص در شرق اوکراین بیشتر مشاهده می‌شود؛ جایی که به گزارش «الجزیره» مردان زیادی با تشکیل واحد‌های شبه‌نظامی سلاح به دست گرفته و در حال آموزش تیراندازی به جوانان هستند.

نظر شما