شناسهٔ خبر: 52325506 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

صافی گلپایگانی پشتوانه‌ای برای فقاهت بود

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی (ره) به عنوان پشتوانه‌ ای برای فقاهت و مایه فخر و آبروی عرصه اجتهاد یاد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی طی پیامی ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت و نوشت: آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی(ره) بی‌اغراق، همچون کوهی بلند و باصلابت، پشتوانه‌ ای برای فقاهت و مایه فخر و آبروی عرصه اجتهاد بودند و فقدان ایشان بی‌تردید ثلمه‌ای جبران‌ ناپذیر برای مرجعیت شیعه خواهد بود.

وی افزود: آن فقیه فقید در عمر پربرکت خویش، سال‌های طولانی به تدریس، تحقیق و تربیت شاگردان در حوزه علمیه قم پرداخت و ثمرات فراوانی از رهگذر غور در علوم دینی به یادگار نهاد که پرورش محققان مبرّز و تألیف آثار عمیق و در خور، تنها گوشه‌ ای از دفتر پربهای زندگانی آن عالم بزرگوار است.

اسماعیلی اضافه کرد: این مرجع تقلید بزرگ، در کنار امام خمینی(ره) و رهبر عزیز انقلاب اسلامی، صادقانه به نهضت مردمی و اسلامی مردم ایران خدمت کردند و در صحنه های حساس حضوری شفاف داشتند.

وزیر فرهنگ افزود: اینجانب رحلت آن عالم عامل را در آستانه فرا رسیدن ماه رجب المرجب به محضر حضرت ولی‌عصر (روحی‌فداه) و مقام عظمای ولایت، امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، مراجع عظام تقلید و حوزه‌ های علمیه، جامعه دینی و دانشگاهی، به‌ ویژه بیت مکرم آن فقید سعید صمیمانه تسلیت می‌گویم و از درگاه حضرت احدیت برای روح بلند آن مرجع مردم‌ مدار و مدافع حریم اهل بیت (علیهم‌السلام)، علو درجات و همنشینی با اولیاء‌الله در اعلی علیین مسألت می‌نمایم.

حریت آیت‌الله‌ صافی گلپایگانی الگوی بزرگان و صاحبان فکر و اندیشه

سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: روح بلند مرجع عالیقدر تشیع، حضرت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی به ملکوت اعلی پیوست.
‏وی افزود: رحمت و غفران الهی برای آن مرد بزرگ، مسئلت می‌کنیم.هروقت به محضرش می‌رسیدم، تواضع، فروتنی و حتی مطایبات خاص‌اش به شدت فضای روحی ما را عوض می‌کرد.
وزیر میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: هرچند که در بیان احکام شرعی و رهنمودهایی که به ما می‌دادندگاهی سخت‌گیری داشتند ولی به قدری مستدل و دلسوزانه مطرح می‌کردند که بی‌اختیار تحت تاثیر قرار می‌گرفتیم.
‏وی تصریح کرد: حریت خاص او در تشخیص و بیان مسائل، الگوی ارزشمندی برای همه بزرگان و صاحبان فکر و اندیشه است.
ضرغامی نوشت : ثلمه ای که از خلأ حضور ایشان در حوزه‌ی علمیه قم پدید می‌آید جبران‌ناپذیر است.(اعلی‌الله مقامه و رضوان الله تعالی علیه )

همواره از مرزهای عقیدتی و علمی دین دفاع می کرد

حجت الاسلام حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز با انتشار پیامی درگذشت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت و نوشت: آن عالم برجسته و استاد کم نظیر حوزه های علمیه از استوانه های استوار و اعلام رفیع علمی و اخلاقی جهان اسلام بود که در طول عمر شریف و پر برکت خویش همواره از مرزهای عقیدتی و علمی دین و سنت نبی مکرم  اسلام (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) با براهین متقن و ادله محکم و لحاظ شرایط زمان و مکان دفاع کرد.

وی افزود: آثار پرتعداد و گرانبهای مکتوب، سوابق درخشان سلوکی و رفتاری و تربیت خیل عظیم علما و روحانیون و فضلا و هزاران فعالیت اثر بخش و راه گشای ایشان در عرصه های گوناگون اجتماعی و انقلابی ماندگار و مأجور خواهد بود.

اندیشه وتالیفات آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی(ره) در مسیر تبلیغ ارزش‌های دین بود

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در پی درگذشت فقیه برجسته و مرجع عظیم الشان جهان اسلام آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی، پیام تسلیتی صادر کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور در این پیام آورد: ساعاتی قبل قلب تپنده مرجعی بیدار و مدافع غیور حریم اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) و زبان گویای دفاع از حق و احکام الهی و خادم دل باخته آستان ملائک پاسبان حضرت ولی الله الاعظم (ارواح العالمین له الفداء)، زعیم حوزه‌های علمیه، حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره)، از حرکت باز ایستاد و روح بلند ایشان به ملکوت اعلی پیوست.

درگذشت فقیه والامقام، مرجع بزرگ جهان تشیع، آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی مورد تأسف و تأثر فراوان اینجانب شد. این فقیه و مرجع عالیقدر از مبارزین به نام و همراهان حضرت امام خمینی(ره) در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و یار دیرین مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بود. آثار متعدد علوم اسلامی ایشان در مسیر تبیین و تبلیغ ارزش‌های دین مبین اسلام بود و پرچمدار مرجعیت در حوزه علمیه قم به شمار می‌رفت.

وی در این پیام ذکر کرد: اینجانب ضمن عرض تسلیت رحلت این مرجع عظیم‌الشأن به محضر رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)، حوزه‌های علمیه و بیت مکرم آن فقیه برجسته از درگاه حضرت احدیت برای ایشان رحمت و غفران الهی و برای بازماندگان این بیت شریف صبر و اجر جزیل مسألت دارم.

آیت الله صافی گلپایگانی زبان گویای معارف اسلام

حجت الاسلام محمدحسین موسی‌پور نماینده ولی فقیه و رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نیز در پیامی نوشت: ارتحال ملکوتی شیخ الفقها، فقیه اهل البیت (علیهم السلام) حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف اللّه صافی گلپایگانی «قدس سره»، غمی جانکاه را بر دل های عاشقان و خیل مشتاقان نشاند.

وی افزود: ایشان که عمر با برکتشان همراه با مرجعیت و فقاهت سپری شد،همواره زبان گویای معارف متعالی اسلام و بیان مصالح امت اسلامی بود و با روشن بینی و عطوفت به ترویج فعالیت های دینی، اجتماعی می پرداخت.

موسی پور اضافه کرد: آثار متعدد علمی شاخص آن فقیه وارسته،معرف شخصیت و دغدغه های فکری و دفاع ایشان از مکتب اسلام ناب محمدی (ص)و تشیع علوی است و حضور علمی مقتدرانه معظم‌له در شورای نگهبان، موجب وزانت آن مجموعه و آرای فقهی ایشان مسبب اتقان بیشتر قوانین شد.

به گزارش ایرنا آیت الله صافی گلپایگانی شب گذشته (دوشنبه) در پی ایست قلبی به ملکوت اعلی پیوست. این فقیه اهل‌بیت، از شاگردان برجسته آیات عظام بروجردی، حجت، خوانساری و گلپایگانی بود و مدتی نیز در نجف اشرف از آیات عظام محمدکاظم شیرازی و محمدعلی کاظمی بهره برده‌بود.

آیت‌الله صافی گلپایگانی، شیخ المراجع، سالیان متمادی درحوزه علمیه قم به تدریس و تحقیق و تألیف آثار گوناگون فقهی، کلامی و حدیثی پرداخته‌است. عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و عضویت در شورای نگهبان و دبیری آن با حکم امام خمینی(ره)، از جمله فعالیت های سیاسی آیت الله صافی گلپایگانی بوده است. از این مرجع تقلید بیش از ۸۰ عنوان کتاب برجای مانده که برخی از آنها جایزه کتاب سال ولایت و کتاب سال مهدویت را به دست آورده‌اند، منتخب الاثر، اوقات الصلوات، بیان الاصول و  ثلاث رسائل فقهیه از جمله آثار آیت الله صافی گلپایگانی است.

ایشان از شاگردان برجسته آیت‌الله بروجردی و عضو شورای استفتای وی بوده و کتاب منتخب الاثر درباره امام دوازدهم شیعیان را به توصیه استاد خود نوشته است. این مرجع تقلید در ۳۰ بهمن ماه سال ۱۲۹۷ هجری شمسی در گلپایگان اصفهان دیده به جهان گشوده بود.

نظر شما