شناسهٔ خبر: 52322471 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هراس بایدن از قطع گاز روسیه به اروپا؛ چرا آمریکا به قطر نزدیک شده است؟

تهران - ایرنا - خبرگزاری افه اسپانیا در گزارشی تحلیلی نوشت: جو بایدن، نگران و هراسناک از عرضه گاز روسیه به اروپا، به قطر نزدیک می‌شود. در حالی که نگرانی‌ها از قطع انتقال گاز روسیه به اروپا به دلیل بحران اوکراین افزایش یافته است، آمریکا دیروز دوشنبه از اعطای امتیازات نظامی و اقتصادی به قطر خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، خبرگزاری افه اسپانیا در گزارشی تحلیلی نوشت: جو بایدن رئیس‌جهوری آمریکا روز دوشنبه میزبان تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در اتاق بیضی کاخ سفید بود و اعلام کرد که واشنگتن قصد دارد تا قطر را به عنوان "متحد بزرگ غیر عضو ناتو" معرفی کند؛ وضعیت ویژه‌ای که از امتیازات اقتصادی و نظامی برخوردار است.  

"قطر یک دوست خوب است، شریکی توانمند که می‌توانیم به او اعتماد کنیم". این عبارت‌هایی است که از بایدن در مورد قطر شنیدیم.

یک مقام بلندپایه آمریکا به افه اطمینان داد که تصیم برای ارتقای اتحاد با این کشور عربی "هیچ ربطی به ناتو یا تشدید تنش روسیه علیه اوکراین ندارد" بلکه به تقویت اخیر روابط تجاری و دفاعی بین این دو کشور مرتبط است.  

در ادامه این گزارش آمده است: به رغم این اظهار نظر، کاخ سفید تایید کرده است که قطر یکی از تولیدکنندگان بزرگ گاز طبیعی در جهان است که با این کشور در مورد کمک به اتحادیه اروپا برای یافتن جایگزین‌های تامین این منبع انرژی از روسیه گفت‌وگوهایی انجام شده است.  

بسیاری از کشورهای اروپایی به ویژه آلمان از این مسئله بیم دارند که درگیری احتمالی در اوکراین باعث فلج شدن روند انتقال گاز طبیعی روسیه از طریق اوکراین به این کشور شود. آن‌ها همیشه معتقدند در صورتی که واشنگتن و متحدانش به اعمال تحریم‌ها روی آورند، روسیه می‌تواند دیگر مسیرهای عرضه گاز به اروپا را قطع کند.

اتحادیه اروپا، تحریم های گسترده ای را در صورت حمله روسیه به اوکراین در نظر گرفته است. بروکسل اطمینان داد مجازاتی بی سابقه و بلافاصله در هماهنگی با واشنگتن و لندن به منظور ویران کردن اقتصاد روسیه اعمال خواهد شد.

به گفته منابع آگاه، مجازات از تعلیق هر نوع همکاری اقتصادی با مسکو تا کاهش شدید روابط تجاری از جمله واردات نفت و گاز روسیه را شامل می‌شود. به گفته همین منابع، بروکسل همچنین به منظور کاهش آسیب‌هایی که اقتصاد اروپا متحمل خواهد شد، برنامه‌های اضطراری آماده کرده است.

قطر در حال حاضر چهارمین تامین‌کننده بزرگ گاز طبیعی به اتحادیه اروپا با ۵.۲ درصد از مجموع خرید این منبع توسط اروپا است. طبق آمار موسسه یورواستات، خرید گاز طبیعی توسط اروپا در سال ۲۰۱۹ از الجزایر، نروژ و روسیه به ترتیب هشت درصد، ۱۶ درصد و ۴۱ درصد بوده است.  

براساس داده های جمع آوری شده توسط اندیشکده بروگل، واردات گاز روسیه از ۳.۲۵ میلیارد متر مکعب در ابتدای سال ۲۰۲۱ به ۱.۷ میلیارد متر مکعب در هفته اول سال جاری کاهش یافته است. از میان چهار خط لوله گاز روسیه، تنها خط لوله نورد استریم که مستقیماً از طریق دریای بالتیک به آلمان متصل می شود، در همان سطح سال گذشته کار می‌کند. دومین خط لوله گاز بالتیک، نورد استریم ۲ نیز هنوز پمپاژ گاز را آغاز نکرده است (به دلیل عدم مجوز اروپا) و بحران اوکراین می تواند آن را برای همیشه غیرقابل استفاده کند.

اتحادیه اروپا هفته گذشته تمایل خود برای تقویت ائتلاف انرژی با قطر را ابراز کرد. آمریکا نیز از قطر و سایر کشورها خواست تا صادرات گاز طبیعی مایع که با طی فرآیند پردازش، قابلیت انتقال با مخازن به جای خطوط لوله گاز را یافته است، افزایش دهند.

گمانه‌زنی‌ها در مورد پر کردن جای خالی روسیه با قطر در حوزه انرژی اروپا در حالی تقویت شده است که نه رئیس دولت آمریکا و نه امیر قطر، هیچیک در مقابل دوربین‌ها اشاره‌ای به یک توافق برزگ نکردند. بایدن به بیان این عبارت اکتفا کرد که "در حالی که روسیه به تقویت نیروهای خود در اطراف اوکراین ادامه می‌دهد، ما هر اتفاقی که بیفتد آماده خواهیم بود".

امیر قطر نیز به نوبه خود گفت اولویت وی گفت‌وگو در مورد "امنیت منطقه" خلیج فارس و سایر مسائل منطقه‌ای همچون یافتن "حقوق برابر برای مردم فلسطین" است.

آنچه واضح است اینکه آمریکا در تلاش است تا با مرتفع کردن نگرانی کشورهای اروپایی در مسئله بحران انرژی، همزمان با خارج کردن اهرم فشار روسیه در بستن شیرهای گاز به روی اروپا، شرکای اروپایی خود را در چنگ و دندان نشان دادن به کرملین، با خود همراه کند. ذکر این نکته ضروری است که تهدید به قطع انتقال گاز درست همانند تهدید به حمله به اوکراین، ادعاهایی است که نه از طرف روسیه بلکه دائما از سوی غرب شنیده می‌شود.

نظر شما