شناسهٔ خبر: 52317728 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

معاون پرستاری وزارت بهداشت خبر داد:

اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از اول دی

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: عموم سوالات منعکس شده در رسانه‌ها که بازتاب درخواست‌های پرستاران است تاکید روی دریافتی آن‌ها است. بدون شک این مطالبات به حق است و ما این را جزو موانع خدمتی لحاظ می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، «عباس عبادی» معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری به مناسبت شروع ایام دهه فجر انقلاب اسلامی که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: با افتخار چهل و چهارمین سالگرد انقلاب را تبریک عرض می‌کنم. به روح پرفتوح شهدای انقلاب اسلامی دفاع مقدس و مدافعین حرم درود می‌فرستم. امیدوارم براساس آرمان خواهی انقلاب اسلامی که عدالت است ما و همه بدنه نظام سلامت برای اعتلای این شعار ارزشمند در کنار هم تلاش کنیم و به زودی شاهد ارتقاء شاخص‌های سلامت و دسترسی همگان در دسترسی به خدمات سلامت باشیم. 

او با اشاره به قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری افزود: خوشبختانه با تاکید مقام معظم رهبری در روز یکشنبه یازدهم بهمن ماه در شورای عالی بیمه ضریب ریالی و ارزش نسبی خدمات پرستاری به تصویب نهایی رسید و به زودی در صحن دولت هم مصوبه‌اش اخذ شده و از اول دی ماه عملیاتی خواهد شد. منتها با توجه به میانگین شش ماه تاخیر پرداخت، کارانه‌ای که الان پرداخت می‌شود مربوط به تابستان امسال است. بنابراین وصولی تعرفه‌کارانه نظام جدید احتمالا در سال ۱۴۰۱ و اواخر بهار اتفاق خواهد افتاد اما نحوه مصاحبه‌اش از اول دی براساس دستورالعمل جدید خواهد بود. 

عبادی گفت: تعداد شهدای پرستاری که در دوران کووید فوت کردند حدود ۱۵۰ نفر هستند. بررسی آن‌ها در کمیته‌ای در وزارت بهداشت انجام می‌شود. تعداد قطعی پرستارانی که در این کمیته تایید شدند ۶۶ نفر است و بقیه دردست بررسی است. برخی موارد نیز مورد تایید قرار نگرفت. 

او افزود: درمورد تبدیل وضعیت نظام پرستاری، از ابتدای کووید، آخرین آزمون استخدامی ۲۴ بهمن ۹۹ برگزار شد و برای ۵۵ هزار نفر مجوز جذب داشتیم که فرایند جذب آن‌ها به اتمام رسیده است. این به غیر از تبدیل وضعیت ایثارگران است. منتها برخی از همکاران وضعیت استخدامی‌شان غیررسمی یا همان قراردادی، شرکتی، تبصره‌ای و غیره است. اواخر آبان ماه وزارت بهداشت با سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی مکاتباتی داشته و درخواست تبدیل وضعیت تعداد دیگری از پرستاران را داشتند که باید در مجلس برای سال بعد بررسی شود. با تعامل فشرده‌ای که وزارت بهداشت با سازمان برنامه و بودجه و مجلس دارد باید منتظر تصویب نهایی این موضوع در مجلس باشیم و ببینیم اعتبار تصویب شده چه قدر است که اطلاعات قطعی را در آینده عرض کنیم. 

عبادی در ارتباط با عدالت در پرداخت‌ها گفت: عموم سوالات منعکس شده در رسانه‌ها که بازتاب درخواستهای پرستاران است تاکید روی دریافتی آن‌ها است. بدون شک این مطالبات به حق است و ما این را جزء موانع خدمتی لحاظ می‌کنیم. ما باید برای خدمت با کیفیت موانع خدمتی را برطرف کنیم. وضعیت سرانه پرستاران به جمعیت و سرانه آن‌ها به تخت و مدلهای پرداخت از جمله موانع خدمتی آن‌ها محسوب می‌شوند. اصلاح مدل‌های پرداخت بخشی از طریق تعرفه‌گذاری و بخشی با به روزرسانی معوقات است. با پیگیری وزارت بهداشت امیدواریم فاصله معوقات را به حداقل برسانیم. 

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: بخش دوم مسئولیت‌های ما نسبت به مردم است. معنای عدالت در سلامت، دسترسی به موقع و ارزان برای همه مردم به خدمات سلامت است. بدون شک همکاران پرستار نقش کلیدی و اساسی در دسترسی مردم به خدمات سلامت دارند. مسولیت اجتماعی و اخلاقی که بتوانیم سلامتی را به ارمغان بیاوریم این است که خدماتمان را تخصصی‌تر و گستره نقشمان را گسترده‌تر کنیم. خدمات ما به بیمارستان محدود می‌شود درحالی که این توانمندی وجود دارد خدمت‌مان را به اجتماع تسری دهیم. 

او در انتها افزود: خدمت مراقبت در منزل از جمله آن‌هاست و آیین نامه هوم کر نیز در حال بازبینی و بازنویسی است. امیدواریم خدمات مراقبت در منزل الکترونیک را توسعه دهیم. نقش کلیدی ما کمک به ارتقا سواد سلامت مردم است. در آینده پیش رو با افزایش نرخ سالمندی در جامعه و بیماری‌های مزمن مواجه خواهیم بود. مجموع عوامل باعث می‌شود حتما به سایر نقش‌های حرفه‌ای پرستاری بیشتر فکر کنیم. امیدواریم با سیاست‌گذاری مناسب شرایطی فراهم شود که مردم از خدمات فنی و علمی استفاده بیشتری داشته باشند. باید به ارتقا عدالت در سلامت کمک کنیم.

نظر شما