شناسهٔ خبر: 52312705 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

رضایی در گفتگو با دانشجو:

کیفیت نامرغوب خودروهای داخلی علت اصلی مرگ و میر در تصادفات جاده‌ای است + فیلم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه بیشترین علت مرگ و میر در اثر تصادفات جاده‌ای، به دلیل کیفیت نامرغوب خودروهای داخلی است.

صاحب‌خبر -

علی رضایی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجو، با اشاره به انحصار بازار خودرو توسط دو شرکت ایران خودرو و سایپا اظهارکرد: بخش قابل توجهی از مردم از صنعت خودروسازی رضایت ندارند؛ از طرفی دو شرکت بزرگ سایپا و ایران خودرو، انحصار در بازار خودرو را در دست گرفته‌اند.

وی افزود: قیمت خودرو به صورت لحظه‌ای و ساعتی تغییر پیدا می‌کند که فرآیندی اشتباه است؛ این موضوع درحالی است که خودروسازان می‌گویند گرانی خودرو به دلیل گرانی قطعه و فولاد و امثالهم است؛ اما هیچ کدام از این عوامل دلیل قانع کننده‌ای برای افزایش قیمت خودرو نیست. درحالی که افزایش قیمت خودرو باید یک بار در سال، آن هم متناسب با درآمد افراد جامعه باشد.

رضایی ادامه داد: کیفیت خودروهای داخلی بسیار پایین است و ای کاش همزمان با افزایش بی رویه قیمت‌ها، کیفیت نیز افزایش پیدا می‌کرد اما متاسفانه شاهد این موضوع نیستیم. متاسفانه بیشترین علت مرگ و میر در اثر تصادفات جاده‌ای، به دلیل کیفیت نامرغوب خودروهای داخلی است که آثار غیرقابل جبرانی را به خانواده‌ها وارد کرده است. سوال اصلی این است که کدام نهاد و دستگاه باید این خسارات را جبران کند؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خواسته اصلی ما از مجمع تشخیص این است که با مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر واردات خودرو به موافقت کند تا علاوه بر کاهش نسبی قیمت خودرو در بازار، شاهد خروج بازار خودرو از انحصار و ایجاد فضای رقابتی در این بازار باشیم.

وی درباره پشت پرده گرانی‌های اخیر در بازار خودرو گفت: پشت پرده این گرانی‌های افسار گسیخته، مافیا و رانتخوارانی قرار دارند که متاسفانه از بانک‌ها تسهیلات عمده، نامتعارف و بعضا بدون ضامن می‌گیرند. البته دستگاه قضایی کشور وظیفه دارد که تمامی این افراد را معرفی کند تا از فساد در بازار خودرو جلوگیری شود.

رضایی در پایان خاطرنشان کرد: مجلس از بعد نظارتی خود به دنبال این است که فرآیند تحقیق و تفحص از دو شرکت بزرگ خودروسازی را به سرانجام برساند تا حقایق برای مردم روشن شود. مجلس تا جایی توان داشته باشد، از حقوق مردم و مصرف کنندگان بازار خودرو دفاع خواهد کرد.

نظر شما