شناسهٔ خبر: 52295423 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آمریکا در پی استفاده ابزاری از شورای امنیت درباره تنش روسیه-اوکراین

تهران – ایرنا – نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد مدعی شد که شورای امنیت این سازمان روز دوشنبه بحران مرزی روسیه و اوکراین را بررسی خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، "لیندا توماس گرینفیلد" در مصاحبه با شبکه آمریکایی اِی بی سی گفت که شورا بیم از آن دارد که  تهاجم روسیه به اوکراین قریب الوقوع بوده و در جلسه مذکور مسکو را بر سر تجمع سربازانش در مرز با اوکراین تحت فشار قرار خواهد داد.

این دیپلمات آمریکایی گفت: آنها (روسیه) می دانند که نمی توانند مانع تشکیل این جلسه شوند و پیش بینی می کنم که در این زمینه تلاش کنند اما شورای امنیت متحد است و همصدا از روس‌ها می‌خواهیم که اقدام‌های خود را توضیح دهند. ما آماده شنیدن مواضع آنها هستیم.

در همین حال، سناتورهای آمریکایی دیشب خبر دادند که سنا به دستیابی به توافقی برای تصویب قانون تحریم روسیه به دلیل تهاجم احتمالی به اوکراین، بسیار نزدیک شده است. این تدابیر شامل مجازات‌هایی خواهد بود که شاید پیش از حمله احتمالی، به اجرا گذاشته شوند.

سناتور باب منندز و سناتور جیمز ریش رئیس و نایب رئیس کمیته روابط خارجی سنا، ابراز امیدواری کرده‌اند که این طرح در روزهای آینده تصویب شود و بر اساس آن مهم ترین بانک های روسیه و صندوق توسعه ملی این کشور هدف قرار خواهد گرفت. همچنین کمک نظامی آمریکا به اوکراین نیز افزایش خواهد یافت.

منندز افزود: اراده ۲ حزبی نیرومندی برای حمایت از اوکراین و مجازات روسیه در صورت حمله به اوکراین وجود دارد که به باور من در روزهای آتی به آن دست خواهیم یافت. برخی از تحریم ها حتی ممکن است پیش از تهاجم روسیه و به علت عملکردهای پیشین مسکو همچون حملات سایبری به اوکراین و اقدامات برای تضعیف دولت اوکراین از درون آن کشور، به اجرا گذاشته شود.  

با این وجود هنوز سناتورها در برخی حوزه ها به ویژه اعمال تحریم بر خط لوله انتقال گاز طبیعی نورد استریم ۲ اختلاف نظر دارند.

اعضای شورای امنیت ملی و دیگر مقام های ارشد دولت آمریکا در روزهای اخیر با مدیران بانک های بزرگ این کشور از جمله سیتی گروپ، بانک آمریکا، جِی پی مورگان چِیس و گلدمن ساکس گفت و گو کرده اند.

یکی از منابع آگاه گفت که واشنگتن به بانک ها اعلام کرده که دولت از احتمال تاثیر جهانی آثار تحریم های آتی نگران است. در سال ۲۰۱۸ تحریم های آمریکا علیه روسیه در زنجیره تامین جهانی آلومینیوم اختلال ایجاد کرد و قیمت این فلز را ۳۰ درصد افزایش داد.

در حالی که جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا تهدید کرده که در صورت حمله روسیه به اوکراین، تحریم‌های ویرانگری را علیه مسکو اعمال می کند، برخی از شرکت‌های بزرگ و گروه‌های تجاری، کاخ سفید و قانون‌گذاران را تحت فشار قرار داده اند که محتاط باشند.

یک گروه تجاری به نمایندگی از شرکت های شِوران، جنرال الکتریک و سایر شرکت‌های بزرگ آمریکایی که در روسیه فعالیت می‌کنند از کاخ سفید خواسته اند که اجازه دهد شرکت‌ها به تعهدات خود عمل کنند و معافیت برخی محصولات را هنگام تنظیم تحریم های جدید مد نظر قرار دهند. همزمان، شرکت های بزرگ انرژی نیز به کنگره فشار آورده اند تا دامنه تحریم ها و چارچوب زمانی آن را محدود کند.

شرکت‌های انرژی مستقیماً با قانونگذاران تماس گرفته‌اند تا آنان را برای گنجاندن دوره کاهش فعالیت ها و خروج از بازار روسیه، تحت فشار قرار دهند تا در صورت ناتوانی در اجرای توافق‌های تجاری، دارایی‌هایشان توقیف نشود.

مقام های آمریکایی اعلام کرده اند که کاخ سفید اعمال یکسری تحریم‌های مالی را علیه روسیه در صورت حمله به اوکراین در نظر دارد. واشنگتن و متحدانش قول داده اند که در بخش تبادلات مالی بین المللی روسیه را هدف قرار دهند اما تاکنون جزئیات اندکی از اینکه چه تحریم های مالی علیه روسیه ممکن است اعمال شود، منتشر شده است.

از جمله گزینه ها در این راستا حذف روسیه از سیستم مالی بین‌المللی "سوئیفت" بوده که یکی از گزینه های سخت در این راستا محسوب می شود. آمریکایی ها معتقدند که این اقدام به طوری فوری و در درازمدت به اقتصاد روسیه آسیب وارد می کند.

گزینه مالی دیگر آمریکا علیه روسیه، توقف دسترسی مسکو به نظام مالی دلار است. در حالی که پیش از این نیز گزینه توقف دسترسی روسیه به دلار مطرح بود. کارشناسان معتقدند این گزینه می تواند به تبادلات مالی روسیه فراتر از مرزهای این کشور آسیب وارد کند. مقامات دولت بایدن اعلام کردند که در حال بررسی این گزینه و تاثیرات آن بر اقتصاد جهان هستند.

کنترل بخش صادرات به روسیه نیز گزینه متحمل دیگر است. جن ساکی سخنگوی کاخ سفید به تازگی تایید کرد که واشنگتن در حال بررسی اعمال گزینه کنترل صادرات با این هدف است که دسترسی روسیه به تکنولوژی های برتر جهان قطع شود.

گزینه دیگر اعمال تحریم علیه پروژه خط لوله انتقال گاز نورد استریم ۲ است که البته حرف و حدیث های زیادی در این رابطه مطرح است. کارشناسان معتقدند آمریکا نگران است در صورت تحریم این پروژه روابطش با آلمان خدشه دار شود.

نظر شما