شناسهٔ خبر: 52295158 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در نشست خبری

خطیب‌زاده: اگر آمریکا بیشتر از برجام نخواهد و کمتر از برجام ندهد می‌توان به سرعت به توافق رسید / دولت کانادا خود را به مرزهای بچه‌گانه‌ای رسانده

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره روند مذاکرات وین گفت: اگر طرف‌های مقابل به ویژه آمریکا به هنگام بازگشت تصمیم خود را گرفته باشد، و بیشتر از برجام نخواهد و کمتر از برجام ندهد، می‌توان به سرعت به توافقی پایدار و قابل اتکا رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو،

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه، پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

تنها نمونه‌ای که امروز برای آپارتاید داریم، رژیم صهیونیستی است

سخنگو درباره سفر رئیس رژیم صهیونیستی به امارات گفت: رژیم‌ اشغالگر قدس رژیمی است که بحران آفرینی در ذات این رژیم است. این رژیم بر اساس بحران آفرینی، ترور و خشونت دوام می‌آورد. تنها نمونه‌ای که امروز برای آپارتاید داریم، رژیم صهیونیستی است. این رژیم به دنبال سلطه یک نژاد و قومیت اقلیت در سرزمین اشغالی است.

این رژیم واقعا ننگ جامعه بشری است و امروز سعی می‌کند بحران‌های خود را به مناطق دیگر منتقل کند. برخی کشورها که  در مسیر عادی سازی قدم بر می‌دارند باید بدانند که آنها اولین قربانیان بحران آفرینی این رژیم خواهند بود.

می‌توان به سرعت به توافقی پایدار و قابل اتکا در وین رسید

خطیب زاده در ادامه درباره روند مذاکرات وین و توقف چند روزه آن گفت: ما از این تنفس‌ها چند باری داشتیم، مذاکرات در سه هفته گذشته پیشرفت خوبی داشته است. مذاکرات به دلیل عدم اخذ تصمیم و عدم ابتکار طرف مقابل با کُندی‌هایی مواجه بوده است.

اگر طرف‌های مقابل به ویژه آمریکا به هنگام بازگشت تصمیم خود را گرفته باشد، و بیشتر از برجام نخواهد و کمتر از برجام ندهد، می‌توان به سرعت به توافقی پایدار و قابل اتکا رسید.

اگر فردای بازگشت هیات‌ها به وین، طرف‌های مقابل به خواسته‌های برحق ایران پاسخ درست بدهند، در فردای آن روز هم می‌توانیم به توافقی پایدار و قابل اتکا برسیم. طرف مقابل به ویژه در واشنگتن باید تصمیم‌های سیاسی بگیرند. در رفع تحریم‌ها موضوعات مهمی باقیمانده که توافق را ممکن نکرده است. در حوزه راستی آزمایی و تضمین حتما باید پیشرفت‌ها به صورت قابل قبولی انجام شود.

ما سابقه‌ای که از اجرای برجام از سوی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی داریم مطلوب نیست. امروز منتظر پاسخ طرف‌های مقابل هستیم.

دولت سیزدهم موازی با آنچه که وزارت خارجه در حوزه رفع تحریم‌ها انجام می‌دهد، در حوزه خنثی سازی تحریم‌ها پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته است.

در مذاکرات وین با یک اجماع ملی و با استفاده از همه ظرفیت‌های داخلی گفتگوها به جلو می‌رود.

مراوادت در سطوح مختلف قطعا اثرات مستقیمی بر مفاهمه و تصمیم گیران کشور دارد. ایران و فرانسه هم در سطح مذاکره کنندگان و هم در سطوح عالی گفتگو داشته‌اند.

مسائل منطقه‌ای را با کشورهای فرامنطقه‌ای مذاکره نمی‌کنیم

وی در ادامه گفت: رایزنی‌های مداوم میان دوستان در منطقه امری طبیعی است، بعضی مواقع شرایط اقتضا می‌کند که رایزنی‌ها منظم برگزار شود. سفر وزیر خارجه قطر هم بعد از مکالمه تلفنی در چارچوب رایزنی درباره موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای بود.

ما همانطور که مسائل منطقه‌ای را با کشورهای فرامنطقه‌ای مذاکره نمی‌کنیم، مذاکرات با 1+4 را در چارچوب خود دنبال می‌کنیم.

ما از‌ گسترش روابط کشورهای منطقه از جمله میان عراق و عربستان حمایت می‌کنیم. ما تلاش‌ها برای همگرایی منطقه‌ای را به نفع منطقه می‌دانیم.

میان ایران و عربستان تحول جدی وجود ندارد. بدون شک هر چقدر از فضای تقابل به تعامل حرکت کنیم به نفع ملت‌ها است.

واکنش به استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس توسط دولت کانادا

سخنگوی وزارت خارجه درباره استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس توسط دولت کانادا گفت: دولت کانادا برخی اختلافات سیاسی خود را به مرزهای بچه گانه‌ای رسانده است.

دولت کانادا اولین بار نیست که برای اعتراض سیاسی خود دست به این کار می‌زند. جامعه فرهیخته ایرانیان در کانادا این رفتار دو روی دولت را می‌بیند. دولت کانادا برای تجارت رای هر کاری می‌کند.

تلاش ایران برای پایان بخشیدن به جنگ یمن

خطیب زاده همچنین درباره تحولات یمن گفت: متاسفانه ائتلاف خودخوانده امروزه به صورت وحشیانه مردم یمن را مورد حملات کور خود قرار داده است. مردم یمن قربانی این تجاوز طی چند سال گذشته بوده‌اند. ایران تلاش کرده است از طریق ساز و کار بین‌المللی و گفتگوهای سیاسی یمنی-یمنی به این خشونت‌ها پایان دهد.

باید مردم یمن بعد از سال‌ها محاصره از این وضعیت خارج شوند. این روزها با اتفاقاتی که افتاده است تراژدی یمن عمیق‌تر می‌شود.

سفر اردوغان به ایران در دستورکار است

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر رئیس جمهور ترکیه به تهران گفت: هنوز تاریخی برای سفر آقای اردوغان به ایران قطعی نشده اما این سفر در دستورکار است.

یک اتفاقی در حوزه لوله‌های انتقالی گاز به ترکیه افتاده بود که هیات آنها هم آمد و بازدید کرد و با همکاری ما با دوستانمان در ترکیه این مشکل حل می‌شود.

حقابه هیرمند قطعی است

وی درباره بحث حقابه هیرمند گفت: حقابه هیرمند بر اساس توافقنامه 1351 حقابه قطعی است. متاسفانه به رغم اینکه هیات حاکمه سرپرستی افغانستان اعلام کرده که این حق قطعی است و سد را باز کرده‌اند، اما آبی نرسیده است. برای ما مهم است که هیات حاکمه چقدر به حقوق بین‌الملل و دوجانبه پایبند است.

در کنار مردم و دولت سوریه هستیم تا به تجاوزات رژیم صهیونیستی پایان دهیم

خطیب زاده درباره حملات رژیم صهیونیستی به سوریه هم گفت: ذات رژیم صهیونیستی تجاوز است. ما نه تنها آنها را محکوم می‌کنیم، بلکه در کنار مردم و دولت سوریه هستیم تا به این تجاوزها پایان دهیم.

وی درباره اجلاس آستانه درباره سوریه هم گفت: اجلاس آستانه در دستورکار است و تاریخ آن باید مشخص شود، تلاش است که تا بهار تاریخ آن مشخص شود.

 

نظر شما