شناسهٔ خبر: 52289458 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نکاتی مهم در انتخاب گلدان برای گیاهان آپارتمانی

خرید گلدان برای گیاهان آپارتمانی چه گیاهان آپارتمانی ساده باشد چه سایر انواع گیاهان نظیر گیاهان گلدار و گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا نیاز به‌دقت و در نظر داشتن نکات مهمی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سيما،​ اگر دوست دارید بدانید موقع خرید گلدان چه نکاتی را باید مد نظر داشته و سپس گلدان مناسب را انتخاب کنید، ادامه این نوشتار را از دست ندهید. 

 

نکات مهم در انتخاب گلدان برای گیاهان آپارتمانی


تاثیر گلدان در رشد و نمو گیاهان آپارتمانی
اگر از گلدان‌ها این تصور را داشته باشید که آن‌ها فقط ظرفی برای نگهداری از گیاه هستند سخت در اشتباه هستید. گلدان‌ها در واقع خانه گیاهان آپارتمانی هستند و باید مطابق با نیاز‌های گیاه انتخاب شوند. مثلا برخی از گیاهان نیازمند گلدان‌های سفالی هستند تا به کمک حفره‌های موجود در آن‌ها گردش هوای بیشتری در اطراف ریشه آن‌ها صورت بگیرد یا برخی دیگر از گیاهان مثل ارکیده به گلدان شفاف نیاز دارند تا ریشه آن‌ها نیز نور دریافت کند. در مورد انتخاب گلدان صرفا اینکه برای گیاهان کوچک گلدان کوچک و برای گیاهان بزرگ از گلدان‌های بزرگ استفاده کنید، می‌تواند گیاه شما را به معرض نابودی بکشد. اما برویم سراغ نکات مهم در انتخاب گلدان برای گیاهان آپارتمانی!

نکات مهم در انتخاب گلدان مناسب برای گیاهان آپارتمانی
برای فراهم کردن شرایط رشد و سلامت گیاه هنگام انتخاب گلدان باید نکات ذيل را مد نظر داشته باشید. 

 

نکات مهم در انتخاب گلدان برای گیاهان آپارتمانی


رنگ و شکل گلدان
انتخاب گلدان به همراه توجه به شکل و رنگ آن زیبایی را مهمان آپارتمان‌های شما می‌کند. ازاین‌رو با در نظر گرفتن سبک دکوراسیون خود می‌توانید گلدان‌هایی کلاسیک یا فانتزی را انتخاب کنید.

نوع گیاه
دقت به شکل، رنگ و جنس گلدان نباید شما را از توجه به نوع گیاه و مقدار آبیاری مورد نیاز آن دور کند. به‌طورکلی بهتر است برای گیاهان مقاوم به خشکی از گلدان‌های سفالی و گیاهانی که نیاز به محیط مرطوب برای رشد دارند، از گلدان‌های پلاستیکی، فلزی و سرامیکی استفاده کنید.

اندازه گلدان
شاید با درنظر گرفتن فضای نگهداری که برای گیاه درنظر گرفته‌اید یا آینده‌نگری برای رشد آن، گلدان کوچک یا بزرگی را انتخاب کنید، در این صورت گیاه شما ممکن است در شرایط بحرانی قرار بگیرد؛ به‌عبارتی زمانی که گلدان کوچکی انتخاب می‌کنید به این معنی است که خاک آن سریع‌تر خشک می‌شود؛ بنابراین گیاهانی که به آبیاری و محیط مرطوب نیاز دارند در شرایط بدی قرار می‌گیرند. گیاهانی هم که ریشه‌های زیادی دارند در گلدان‌های کوچک در حالت فشرده قرار گرفته و در این صورت ممکن است دچار پوسیدگی ریشه شوند.
از طرف دیگر گلدان بزرگ نیز ضمن این‌که حمل‌ونقل گیاه را دشوار می‌کنند، رطوبت زیادی را جذب کرده و این موضوع برای گیاهانی که به محیط خشک نیاز دارند اصلا مناسب نیست. بهترین اندازه برای انتخاب گلدان برای گیاهان با رشد کم، گلدانی ۳ الی ۵ سانتی‌متر و برای گیاهان با رشد سریع، حدود ۲۰ سانتی‌متر بزرگ‌تر از گلدان قبلی است.

زهکشی
گلدان‌هایی مناسب گیاهان آپارتمانی هستند که حداقل دارای یک سوراخ در انتهای گلدان باشند. این منافذ به دو دلیل برای گیاهان مناسب هستند؛ یکی خروج آب و دیگری اکسیژن‌رسانی به ریشه‌ها، بنابراین وجود آن‌ها ضروری است و موقع انتخاب گلدان باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

انواع گلدان‌های مناسب گیاهان آپارتمانی
تنوع بی‌نظیر گلدان‌ها از نظر رنگ و شکل بسیار وسوسه‌انگیز است؛ اما زمانی که برای نهایی کردن خرید خود اقدام می‌کنید متوجه می‌شوید که آن‌ها از نظر جنس نیز متنوع هستند که هریک از آن‌ها مزایا و معایبی دارند. از انواع گلدان‌های مناسب گیاهان آپارتمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

 

۱. گلدان‌های پلاستیکی
تنوع رنگ و شکل گلدان‌های پلاستیکی بسیار زیاد است. هزینه کم، مقاومت در شرایط آب‌وهوایی مختلف، وزن سبک و حفظ گرما از مزایای این نوع گلدان است. در مقابل این گلدان‌ها گردش هوای مناسبی نسبت به گلدان‌های سفالی نداشته و برای برخی گیاهان مناسب نیستند.

۲. گلدان‌های بتنی
این نوع گلدان‌ها منافذ ریزی برای خروج آب دارند، البته بیشتر این گلدان‌ها به دلیل وزن زیاد در فضای باز استفاده می‌شوند، بااین‌حال ابعاد کوچک‌تر آن‌ها گزینه خوبی برای گیاهان آپارتمانی نیز هستند.

۳. گلدان‌های سفالی
گلدان‌های سفالی با خاک و آب ساخته شده و دارای منافذ ریزی هستند که به خروج آب و گردش هوا کمک می‌کنند. این دسته از گلدان‌ها از نظر قیمت نیز بسیار مناسب هستند.

۴. گلدان‌های سرامیکی
گلدان‌های سرامیکی نیز از سفال ساخته شده‌اند، بااین‌تفاوت‌که رویه آن‌ها لعاب‌کاری شده و در کوره‌هایی با حرارت زیاد پخته می‌شوند. این گلدان‌ها آب را تا مدت‌ها در خود نگه می‌دارند.

۵. گلدان‌های فلزی
جنس این گلدان‌ها می‌تواند از آهن، آلومینیوم یا مس باشد که البته قیمت آن‌ها نیز با توجه به جنس‌شان متفاوت است. این دسته از گلدان‌ها اگر دارای حفره‌های زهکشی مناسبی برای خروج آب باشند، انتخاب‌های متفاوت خوبی برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی هستند.

۶. گلدان‌های شیشه‌ای
آخرین دسته از گلدان‌ها یا همان گلدان‌های شیشه‌ای مختص گیاهانی مثل بامبو هستند که ریشه آن‌ها برای رشد نیاز به خاک ندارد.

نظر شما