شناسهٔ خبر: 52285438 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ماکرون خواستار تسریع در مذاکرات وین شد/ ادعای ترامپ درباره توافق با ایران

صاحب‌خبر -
ماکرون خواستار تسریع در مذاکرات وین شد/ ادعای ترامپ درباره توافق با ایران
خبرگزاری آریا-طبق اعلام ریاست‌جمهوری فرانسه، رئیس‌جمهور این کشور در گفت‌وگو با همتای ایرانی خود، بر لزوم تسریع در روند مذاکرات وین برای دستیابی به پیشرفت ملموس تاکید کرد.
 به گزارش خبرگزاری آریا،ریاست‌جمهوری فرانسه روز (یکشنبه) اعلام کرد «امانوئل ماکرون» در تماس روز قبل خود با آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران بر نیاز به تسریع تلاش‌ها برای دستیابی به پیشرفت در مذاکرات وین تاکید کرد.
ریاست‌جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس‌جمهور بر اعتقاد خود مبنی بر امکان‌پذیر و ضروری بودن راه‌حل دیپلماتیک تاکید کرد و گفت که هرگونه توافق مستلزم تعهد روشن و کافی از سوی همه طرف‌ها است.
در این بیانیه آمده است: چند ماه پس از از سرگیری مذاکرات در وین، (ماکرون) بر لزوم تسریع برای دستیابی سریع به پیشرفت ملموس در این زمینه تاکید کرد.
طبق این بیانیه، او در یک تبادل‌نظر طولانی با همتای ایرانی خود خواستار رویکرد سازنده و بازگشت به اجرای کامل تعهدات از سوی ایران شد. 
 آیت‌الله رئیسی در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به اعتراف آمریکا به شکست سیاست فشار حداکثری، تأکید کرد جمهوری اسلامی در فرآیند مذاکرات، اراده و جدیت خود را برای حصول توافق اثبات کرده و هر تلاشی از طرف مقابل در این رابطه باید شامل لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و ضمانت معتبر باشد.
رئیس‌جمهور فرانسه نیز در این گفت‌وگو تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران حق دارد که به آمریکا بی‌اعتماد باشد چرا که این ایالات متحده بوده که باعث ایجاد بحران شده است.

پمپئو، وزیر خارجه ترامپ: واقعاً فاجعه است که دولت بایدن قصد دارد به برجام بازگردد 
مایک پمپئو وزیر امور خارجه دولت تندرو و جنگ طلب دونالد ترامپ که همچون بسیاری از تندروها در آمریکا این روزها از مذاکرات وین میان ایران و گروه 1+4 برآشفته است، اعلام کرد؛ به نظر می رسد دولت بایدن قصد دارد به توافق هسته ای ایران باز گردد.
این مقام جمهوری خواه پیشین آمریکا در گفت و گو با شبکه خبری فاکس نیوز در پاسخ به سوال مجری از وی در مورد جدا شدن سه عضو تیم مذاکره کننده این کشور در مذاکرات غیرمستقیم وین به ریاست رابرت مالی، گفت: نمی دانم این افراد چرا استعفا کردند؛ امیدوارم دلیل این کار آنها عدم تحمل مماشات باشد؛ من نیز نمی توانم این مماشات را تحمل کنم.
این حامی کارزار شکست خورده فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: اما به نظر می رسد اکنون قصد داریم مماشات کنیم. قرار است ایران با میلیادرها دلاری که به این کشور می دهیم، برنده بازی شود.
این مقام تندروی سابق آمریکایی با هراس از نفوذ منطقه ای ایران و تداوم اتهام پراکنی های بی اساس خود مدعی شد این پول علیه دوستان و متحدان ما در خاورمیانه، خلیج فارس و اسرائیل هزینه می شود و در نهایت آمریکا را به خطر می اندازد.
پمپئو ادعا کرد: واقعاً فاجعه است. فکر کنم به توافقی برمی گردیم که باراک اوباما رئیس جمهوری وقت آمریکا در سال 2015 آن را امضا کرد.
وزیر خارجه دولت ترامپ در پاسخ به سوال دیگر مجری فاکس نیوز که پرسید؛ مخالفان توافق هسته ای ایران از تیم مذاکره کننده آمریکا جدا شده اند و این خبر خوبی برای واشنگتن نیست زیرا نمی توان جلوی هسته ای شدن ایران را گرفت، گفت: این امر خبر خوبی نیست. ظاهراً این دولت (بایدن) به جای درک این حقیقت که ایران با منابع مالی زیاد کشوری بسیار خطرناک است، در مسیر احیای توافقی شکست خورده گام بر می دارد.
ریچارد نفیو معاون رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران که به معمار تحریم های ایران معروف است، از معاونت رابرت مالی استعفا داد و از تیم مذاکره کننده آمریکا جدا شد. روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که نفیو پس از اختلاف نظر با رابرت مالی، سمت خود را ترک کرده و به دنبال این بود که آمریکا موضع سخت‌تری را در مذاکرات کنونی علیه ایران اتخاذ کند.
وال استریت ژورنال به نقل از منابعی افزود که علاوه بر نفیو، دو تن دیگر از اعضای تیم آمریکایی نیز از مذاکرات عقب نشینی کردند؛ زیرا آنها هم خواستار موضع سخت تری در مذاکره بودند. این منابع گفته اند که از جمله موضوعاتی که تیم را از هم جدا کرده، این است که چگونه تحریم‌های موجود را به طور مستحکم اجرا کنند و آیا مذاکرات را در حالی که ایران برنامه هسته‌ای‌اش پیشرفت می‌کند، قطع کنند یا خیر. علاوه بر این چگونگی اعمال تحریم‌های سختگیرانه از جمله در قبال چین و اینکه آمریکا سال گذشته میلادی باید برای محکومیت ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقدام می‌کرد یا نه، از دیگر موارد اختلاف در تیم آمریکا بوده است. در تیم مذاکره‌کننده آمریکا همچنین در مورد اینکه ایران چه زمانی امکان دستیابی به میزان لازم از اورانیوم غنی‌شده برای ساخت سلاح هسته‌ای در یک بازه زمانی 12 ماهه را دارد، اختلاف نظر وجود داشته است.
 
گزارش سالیانه موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل:تل آویو به تنهایی توان مقابله با ایران را ندارد
موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل در گزارش استراتژیک سالیانه خود برای رئیس دولت اسرائیل آورد که ایران بزرگترین چالش خارجی برای این دولت است و در سایه پیشرفتی که ایران در زمینه های برنامه های هسته ای داشته، تل آویو قدرت مقابله با چالش های پرونده ایران به صورت تنها را ندارد و لازم است در این باره هماهنگی، همکاری و روابط خاص خود با ایالات متحده آمریکا را تقویت کند، چه توافق بین ایران و دولتهای بزرگ صورت گیرد و چه این توافق انجام نشود.
العربی الجدید در مطلبی به قلم نضال محمد وتد نوشت: روز دوشنبه موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل در گزارش استراتژیک سالیانه خود برای رئیس دولت صهیونیستی آورد که ایران بزرگترین چالش خارجی برای رژیم اشغالگر است و در سایه پیشرفتی که ایران در زمینه های برنامه های هسته ای داشته، اسرائیل قدرت مقابله با چالش های پرونده ایران به صورت تنها را ندارد و لازم است در این باره هماهنگی، همکاری و روابط خاص خود با ایالات متحده آمریکا را تقویت کند، چه توافق بین ایران و دولتهای بزرگ صورت گیرد و چه این توافق انجام نشود.
 در ادامه این مطلب آمده است: همانطور که طبق این گزارش، ایران فعالیتهای منطقه ای خود را از طریق تلاش برای پیشرفت برنامه های موشکی حزب الله در لبنان و سوریه ادامه می دهد، این در شرایطی است که در حال حاضر، هزاران موشک و پهپاد پیشرفته در اختیار حزب الله قرار دارد که می تواند اسرائیل را از تمام جبهه ها مورد هدف قرار دهد.

ادعای تکراری ترامپ: اگر رئیس جمهور می‌شدم یک هفته‌ای با ایران توافق می‌کردم
رئیس جمهور پیشین آمریکا بار دیگر از سیاست‌های خصمانه دولتش علیه ایران دفاع کرد و مدعی شد که اگر در انتخابات ٢٠٢٠ پیروز می شد، ظرف یک هفته با ایران توافق می کرد.
 دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا طی یک سخنرانی در میان هوادارانش در ایالت تگزاس به طرح اظهاراتی ضد ایرانی پرداخت و باز هم از سیاست‌های خصمانه خود درقبال ایران دفاع کرد.
ترامپ در بخشی از این سخنرانی توافق هسته ای ٢٠١٥ با ایران را فاجعه آمیز توصیف کرد و گفت: ما از این توافق فاجعه بار خارج شدیم اما اکنون آنها (دولت بایدن) می خواهند به آن بازگردند.
وی مدعی شد که این توافق "مسیر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای" را هموار می کند.
رئیس جمهور پیشین آمریکا در بخش دیگری از صحبت های خود گفت که اگر او در انتخابات ٢٠٢٠ به پیروزی می رسید تاکنون با ایران توافق کرده بود.
وی افزود: اگر در انتخابات تقلب نمی شد و من رئیس جمهور شده بودم، ظرف یک هفته با ایران توافق می کردم. تحریم ها داشت آنها را از بین می برد و من طی یک هفته بعد از انتخابات با ایران به توافق می رسیدم اما اکنون آنها در حال سروکله زدن با آمریکا هستند.
ترامپ همچنین از اقدام تروریستی دولت خود در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی و همراهانش در بغداد دفاع کرد.
 دونالد ترامپ در حالی ادعای دستیابی به توافق با ایران طی یک هفته را مطرح می کند که در دوران ریاست جمهوری خود نیز پس از خروج یک جانبه اش از توافق هسته ای بارها خواهان گفت‌وگو با ایران شده بود که هربار با پاسخ منفی مواجه شد.
بسیاری از مقامات پیشین و کنونی آمریکا و کارشناسان بارها از تصمیم او برای نقض توافق هسته‌ای و خروج از آن انتقاد و آن را اشتباه بزرگ و راهبردی واشنگتن در عرصه سیاست خارجی طی سال‌های گذشته توصیف می‌کنند.

نفتالی بنت: تضعیف ایران، سیاست من است
 «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که در ماههای اخیر تمام تلاش خود را برای مانع‌تراشی در مسیر مذاکرات «وین» برای لغو تحریم‌های ایران به کار گرفته، بار دیگر اظهارات خود را درباره برجام تکرار کرد و گفت که تل‌آویو به هیچ‌گونه توافق جامعه بین‌الملل با ایران پایبند نخواهد بود.
وی در گفت‌وگو با روزنامه جروزالم‌پست ضمن ابراز مخالفت با هرگونه توافق با ایران گفت: «راهبرد اسرائیل به اینکه توافقی وجود داشته باشد یا خیر، بستگی ندارد. ما خودمان از خود محافظت می‌کنیم. حتی اگر توافقی هم صورت بگیرد، ما به آن متعهد نخواهید بود. ما آزادی خود برای آنکه اقدامی انجام دهیم را حفظ می‌کنیم».
این مقام صهیونیست در ارتباط با اختلاف تل‌آویو و واشنگتن در خصوص مسئله هسته‌ای ایران گفت: «ما و آمریکا همه‌چیز را از یک منظر نگاه نمی‌کنیم».
نفتالی بنت در ادامه ادعاهای بی‌اساس و بی‌منطق خود را به امید جلب حمایت‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران تکرار کرد و مدعی شد که هرگونه توافقی با ایران، میلیاردها دلار در اختیار ایران قرار می‌دهد و این پول‌ها برای اقدامات تروریستی علیه نظامیان صهیونیست و آمریکایی در منطقه استفاده می‌شود.
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پایان لفاظی‌های خود به تلاش برای مقابله با ایران اشاره کرد و گفت: «دکترین من......می‌خواهم آن‌ها [ایران و نائبان آن] را تضعیف کنم و به نیروهای آن‌ها در تمامی ابعاد ضربه بزنم. آن‌ها جایی در منطقه ما ندارند، یکهزار کیلومتر از خانه ما. من نمی‌خواهم ایران را در سوریه هرجای مرز خود ببینم».
این اولین بار نیست که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند با حرف‌های خود ایران را تهدید کند و پیش از این نیز اوایل بهمن ماه، بنت طی سخنرانی در نشست ستاد کل نیروهای جنگ رژیم صهیونیستی تصریح کرد که مأموریت اصلی رژیم صهیونیستی آسیب جدی زدن به جمهوری اسلامی و گروههای مقاومت در منطقه از جمله حزب‌الله، حماس و دیگر گروههای مقاومت در منطقه غرب آسیا است.
بنت:دکترین من......می‌خواهم آن‌ها [ایران و نائبان آن] را تضعیف کنم و به نیروهای آن‌ها در تمامی ابعاد ضربه بزنم.
در هفته‌های اخیر، بنت و اعضای کابینه وی از هر فرصتی برای فضاسازی علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کنند به طوریکه وی روز سه‌شنبه در مجمع اقتصاد جهانی، با اتهام‌زنی به ایران مدعی شد که تهران ضعیف‌تر از چیزی است که بنظر می‌رسد.
با شروع دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین بین تهران و طرف‌های برجام که با حضور آمریکا به عنوان عضو خارج شده از توافق در حال انجام است، مقامات رژیم صهیونیستی نیز در کنار شرکای غربی خود، لفاظی و جوسازی علیه این گفت‌وگوها را از سر گرفته‌اند.
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هفته گذشته نیز به مذاکرات وین پرداخت و با بیان این ادعا که «می‌توان در پایان توافق خوبی داشت و البته که ما معیارها را می‌دانیم»، افزود «آیا در شرایط فعلی انتظار می‌رود که این اتفاق بیفتد؟ خیر، چون باید موضع قوی‌تری [علیه ایران] اتخاذ شود».
نخست‌وزیر تل‌آویو پیش از این نیز گفته بود، هرگونه توافق حاصل از مذاکرات جاری در وین برای کابینه او الزام‌آور نخواهد بود.


نظر شما