شناسهٔ خبر: 52278077 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

جزئیات سند نقشه راه توسعه هوش مصنوعی در کشور اعلام شد/ ایران سال 1410 بین 10 کشور اول جهان در هوش مصنوعی

رئیس مرکز هوش مصنوعی پژوهشگاهICT با اشاره به تدوین سند نقشه راه توسعه هوش مصنوعی در کشور گفت: طبق این سند ایران سال 1410 بین 10 کشور اول جهان درحوزه هوش مصنوعی خواهد بود و اهداف کلان کشور در این حوزه، راهبردهای توسعه، حوزه‌های اولویت‌دار و متولی انجام مشخص شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، معین رئیس مرکز هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم رونمایی از دو پروژه سند نقشه راه توسعه هوش مصنوعی در کشور و طرح زیرساخت آزمایشگاهی هوش مصنوعی در حوزه خط و زبان فارسی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تدوین سند نقش راه هوش مصنوعی در کشور جزئیات این سند را اعلام کرد.

وی گفت: این پروژه از 28 بهمن ماه سال 99 کلید خورد و امروز به ثمر رسیده است.

معین افزود: این سند با نگاهی به برنامه راهبردی هوش مصنوعی در 23 کشور تدوین شده و چشم‌انداز ایران در این حوزه در سال 1410 را نمایش می‌دهد.

وی گفت: بر این اساس در سال 1410 جمهوری اسلامی ایران باید بین 10 کشور اول جهان در حوزه هوش مصنوعی باشد که رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی را برای مردم به همراه بیاورد.

معین با اشاره به اهداف کلان این سند گفت:‌ باید به سهم 12 درصدی هوش مصنوعی در تولید ناخالص ملی برسیم و 7 میلیارد دلار تا سال 1410 در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده باشیم و همچنین باید 600 هزار نفر نیروی متخصص در حوزه هوش مصنوعی را تربیت کنیم.

رئیس مرکز هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:‌ در این سند 9 راهبردی برای توسعه هوش مصنوعی در کشور دیده شده که شامل سیاست‌های خرد، اقدامات و پروژه‌ها است و در مجموع 155 پروژه و فعالیت در ذیل آنها در نظر گرفته شده است.

معین افزود: در این سند حوزه‌های اولویت‌دار برای توسعه هوش مصنوعی در کشور مشخص شده که حوزه‌های اقتصاد و حمل و نقل در اولویت هستند و البته نقشه راه برای همه این راهبردها به طور دقیق و شفاف طراحی شده است و متولی این موضوع هم مشخص شده است.

وی گفت: برای تحقق سند توسعه هوش مصنوعی در کشور نهادهایی از جمله مرکز فضای مجازی، مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه، سازمان استاندارد و چندین دستگاه دیگر دارای وظیفه هستند.

وی تأکید کرد:‌ وزارت ارتباطات باید هسته اجرایی هوش مصنوعی در کشور باشد.

انتهای پیام/

نظر شما