شناسهٔ خبر: 52270821 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

ایسکانیوز گزارش می‌دهد؛

معرفی فیلم‌های جشنواره فجر ۴۰/ موقعیت مهدی + تصاویر

فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» محصول سیمافیلم و تلویزیون و به کارگردانی هادی حجازی‌فر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، جشنوارهٔ فیلم فجر مهم‌ترین جشنواره سینمایی ایران است که از سال ۱۳۶۱ تاکنون در میانه بهمن ماه هر سال در تهران برگزار می‌گردد. تاکنون ۳۹ دوره از این جشنواره برگزار شده‌است که آخرین آن در بهمن ۱۳۹۹ بوده است. این جشنواره توسط بنیاد سینمایی فارابی و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید:

معرفی فیلم‌های جشنواره فجر ۴۰/ بیرو + تصاویر

چهلمین جشنواره فیلم فجر در دو بخش فرهنگی و رقابتی به دبیری مسعود نقاش‌زاده از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

در چهلمین جشنواره فیلم فجر ۲۲ فیلم سینمایی در بخش سودای سیمرغ حضور دارند که در ادامه به معرفی یکی از آنها می پردازیم:

«موقعیت مهدی» اولین ساخته سینمایی هادی حجازی‌فر و محصول سیمافیلم است که در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در خواهد آمد. فیلمنامه «موقعیت مهدی» توسط هادی حجازی‌فر و ابراهیم امینی نوشته شده است.

هادی حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید حجازی‌فر، معصومه ربانی‌نیا، وحید آقاپور و روح‌الله زمانی، بازیگران این فیلم هستند.

سایر عوامل فیلم عبارتند از؛ مدیر تولید و جانشین تهیه‌کننده: عبدالله شهباززاده، مدیر فیلمبرداری: وحید ابراهیمی، تدوین: حسین جمشیدی گوهری، طراح صحنه: امیر زاغری، موسیقی: مسعود سخاوت‌دوست، طراح لباس: بهزاد آقابیگ، طراح چهره‌پردازی: شهرام خلج، طراحی و ترکیب صدا: مهرشاد ملکوتی، حسین ابوالصدق، صدابردار: مسیح حدپور سراج، طراح جلوه‌های ویژه میدانی: ایمان کرمیان، طراح جلوه‌های ویژه بصری: محمد برادران، عکاس: علی نیک‌رفتار، دستیار اول کارگردان: وحید شیخلر، منشی صحنه: محسن بهاری، برنامه‌ریز و بازیگردان: ابراهیم امینی، مجری طرح: سجاد نصرالهی

موقعیت مهدی

فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» محصول سیمافیلم و تلویزیون و به کارگردانی هادی حجازی‌فر است، او که سال‌ها به‌عنوان بازیگر در فیلم‌های مختلف درخشیده، بعد از تجربه طراحی و نویسندگی در «آتابای»، این بار زندگی یکی از بلندآوازه‌ترین قهرمانان دفاع مقدس، یعنی شهید مهدی باکری را در مقام کارگردان به تصویر می‌کشد.

فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» از دل مینی سریال «عاشورا» تدوین شده است. در این فیلم هادی حجازی‌فر علاوه بر کارگردانی و نگارش فیلمنامه در نقش شهید مهدی باکری هم بازی کرده است.

داستان سریال «عاشورا» با محوریت رشادت‌های شهدا و رزمندگان لشکر ۳۱ عاشورا در ۸ سال دفاع مقدس است و اما داستان فیلم «موقعیت مهدی» که از دل این سریال تدوین شده است، زندگی شهیدان والامقام مهدی و حمید باکری از فرماندهان این لشگر می‌باشد، این فیلم دوران نوجوانی و بزرگسالی آنان به‌ویژه دو عملیات بدر و خیبر را روایت می‌کند.

بعد از سال‌ها، سیمافیلم «موقعیت مهدی» را در بخش سودای سیمرغ جشنواره بین‌المللی فیلم فجر دارد. پیش‌ازاین، سیمافیلم مجموعه‌هایی چون «لیلی با من است»، «سفر به چزابه»، «مهمان مامان»، «بانی چاو» و «عبور از خط سرخ» را تهیه و تولید کرده است که نسخه‌های سینمایی این آثار در جشنواره فیلم فجر حضور خوبی داشتند.

مینی سریال «عاشورا» با محوریت روایت زندگی شهیدان «مهدی و حمید باکری» از محصولات «سیما فیلم» است که تهیه‌کنندگی آن را ابوالفضل صفری بر عهده دارد.

موقعیت مهدی

 کارگردان فیلم موقعیت مهدی(باکری):

هادی حجازی‌فر متولد 31 خرداد ۱۳۵۵ در شهر خوی آذربایجان غربی، بازیگر سینما و تلویزیون و فیلنامه نویس و کارگردان است. وی بازیگری را در دوره‌ی دانشجویی خود و در ژانر دفاع مقدس در فیلم «مزرعه پدری» به کارگردانی رسول ملاقلی‌پور آغاز کرد، پس از وقفه‌ای طولانی که در آن مدت در تئاتر فعالیت می کرد با فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان بار دیگر به سینما بازگشت.

بعد از آن در فیلم‌های «ماجرای نیمروز»، «لاتاری»، «گیلدا»، «کاتیوشا»، «به وقت شام»، «ژن خوک»، «دوزیست»، «بی همه چیز»، «آتابای» و «منطقه پرواز ممنوع»  هنرنمایی کرد. وی در جشن خانه سینما و جشن منتقدان برنده و در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد.

در کارنامه هنری حجازی‌فر نویسندگی و کارگردانی مجموعه طنز «کرکره» که در نوروز ۱۳۹۳ از شبکه سوم سیما پخش می‌شد و همین‌طور طراحی و نویسندگی فیلم «آتابای» نیز وجود دارد. «آتابای» نخستین‌بار در سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر و پس از آن از سوم آذر ۱۴۰۰ در سینماهای ایران به‌صورت عمومی به نمایش درآمد. «آتابای» در جشنواره سی و هشتم فیلم فجر در 5 رشته نامزد دریافت سیمرغ بلورین بوده است.

حجازی‌فر در سال ۱۴۰۰ و در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر با فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» در بخش سودای سیمرغ به‌عنوان نویسنده و کارگردان اثر حضور دارد.

حاشیه‌های فیلم موقعیت مهدی(باکری):

- هادی حجازی‌فر از دی‌ماه سال ۱۳۹۹ این پروژه را کلید زد و باتوجه‌به اینکه بیشتر رزمندگانی که در لشکر عاشورا حضور داشتند، ترک‌زبان بودند به همین سبب بیشتر بازیگران به زبان ترکی صحبت کرده و برخی که نقش کوتاه‌تری دارند در این فیلم فارسی صحبت می‌کنند.

موقعیت مهدی

 تفاوت تهیه‌کننده نسخه سینمایی با نسخه تلویزیونی:

از شگفتی‌های این تولید سینمایی این است که سریال «عاشورا» در تلویزیون به تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری تولید می‌شود و نسخه سینمایی آن با تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد در چهلمین جشنواره فیلم فجر شرکت کرده است.

صفری تهیه‌کننده مینی سریال «عاشورا» درباره اینکه چرا نام حبیب والی‌نژاد به‌جای او در نسخه سینمایی به جشنواره فجر معرفی شده، گفته است: «سرمایه‌گذار این پروژه تلویزیون و مرکز سیما فیلم است؛ بر همین اساس برای تولید این اثر نیازی به پروانه ساخت از ارشاد نداشتیم. برای ارائه به جشنواره وقتی سازمان، من و کارگردان را معرفی کرد مجموعه وزارت ارشاد و معاونت ارزشیابی اعلام کردند که تهیه‌کنندة پروژه فاقد سوابق سینمایی است و چون تاکنون فیلمی تهیه نکرده امکان صدور پروانه نمایش وجود ندارد.

بعد از عدم‌پذیرش تهیه‌کنندگی بنده از سمت معاونت نظارت، تلویزیون برای اینکه فرصت ثبت‌نام در جشنواره از دست نرود، آقای والی‌نژاد را به‌عنوان تهیه‌کننده نسخه سینمایی معرفی کرد.» صفری درباره اینکه در نهایت فیلم در جشنواره فیلم فجر به تهیه‌کنندگی چه کسی اکران می‌شود؟ گفت:

"دو اتفاق خواهد افتاد؛ یا در این فاصله مجوز تهیه‌کنندگی بنده صادر می‌شود و به ارشاد معرفی می‌کنیم یا اینکه مثل خیلی از فیلم‌های دیگر نام دو تهیه‌کننده در تیتراژ می‌آید."

 گلایه‌های حجازی‌فر برای مهیا نبودن شرایط تولید:

این سریال و فیلم سینمایی از روز نخست سختی‌هایی برای سازندگان داشت و حتی هادی حجازی‌فر در گفت‌وگویی تلویزیونی گلایه‌ها و ناراحتی‌هایش را از فراهم نبودن شرایط برای ساخت آثار دفاع مقدس و انتقاد از بی‌توجهی و سنگ‌اندازی برخی مسئولان فرهنگی را این‌گونه ابراز کرد:

"«عاشورا» آخرین کار من به‌عنوان کارگردان و بازیگر در حوزه دفاع مقدس است و دیگر از ۱۰ کیلومتری آثاری با این موضوعات رد نمی‌شوم."

ضبط و فیلم‌برداری این فیلم در مکانی حوالی اتوبان تهران - قم که در آن جزیره مجنون بازسازی شده است شروع شد و سپس برای ادامه فیلم‌برداری راهی جنوب کشور شدند، در مجموع فیلم‌برداری این فیلم در ۶ استان کشور و شهرهایی همچون تهران، آبادان، اهواز، زنجان و هشتگرد اتفاق افتاده است.

این مجموعه در میان معدود سریال‌هایی است که پیمان جبلی رئیس صداوسیما در ابتدای حضور خود در سازمان به پشت‌صحنه آن رفت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما