شناسهٔ خبر: 52268025 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

لج‌بازی‌های زنیت با آزمون همچنان ادامه دارد

سردار زودتر از موعد در لورکوزن؟

زنیت برای برگزاری دومین اردوی زمستانی خود راهی پرتغال شده و قرار است تا روز 11فوریه در این کشور تمرینات خود را پیگیری کند. با این حال آزمون که همچنان در دبی تحت قرنطینه قرار دارد نتوانسته به‌همراه این تیم به پرتغال سفر کند.

صاحب‌خبر -
سردار زودتر از موعد در لورکوزن؟

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: حواشی سردار آزمون در هفته‌های اخیر همچنان ادامه دارد و این مهاجم ملی‌پوش پس از اینکه نتوانست به اردوی تیم ایران برای دیدار با عراق ملحق شود به‌نظر می‌رسد شاید شانس حضور برابر امارات را در دیدار روز سه‌شنبه از دست بدهد. آزمون پس از اینکه تست کرونایش مثبت شد با ممانعت زنیت برای سفر به ایران روبه‌رو شد و حتی وقتی تست سوم او منفی شد بازهم این باشگاه روسی با این بهانه که او مصدوم است اجازه نداد تا به تهران سفر کند. سردار در قرنطینه ماند اما دوباره اعلام شد که تست دیگر او مثبت بوده است و همچنان باید در دبی در قرنطینه بماند. به این ترتیب مشخص نیست آیا می‌تواند برای دیدار با امارات در جمع ملی‌پوشان حضور داشته باشد یا نه؛ اما در شرایط کنونی بعید است زنیت به او مجوز سفر به تهران را به بهانه کرونا و همچنین مصدومیت صادر کند. ازسوی دیگر یکی از مهم‌ترین شایعاتی که حول‌وحوش او به گوش می‌رسد احتمال حضورش در بایرلورکوزن در همین ژانویه است که در این صورت شاید شرایط بهتری برای حضور در اردوی تیم اسکوچیچ پیدا کند. با توجه به اینکه مهلت نقل‌وانتقالات زمستانی در بوندس‌لیگا فرداشب به پایان می‌رسد باید دید درنهایت دو باشگاه چه تصمیمی درباره این ستاره گلزن خواهند گرفت.

در انتظار شماره 9

آزمون در ژانویه امسال بالاخره تصمیمی را که مدت‌ها همه منتظرش بودند گرفت و با بایرلورکوزن قرارداد امضا کرد. با توجه به اینکه قراردادش با زنیت در انتهای این فصل به پایان می‌رسد، او می‌توانست با باشگاه بعدی‌اش وارد مذاکره شود و به این ترتیب مقرر شد از فصل بعد در این تیم آلمانی توپ بزند. ماجرا اما به این سادگی هم پیش نرفت و وقتی زنیت متوجه شد که آزمون بدون اطلاع آنها اردوی این تیم در دبی را ترک کرده تا قراردادش را با نمایندگان لورکوزن امضا کند مشخص بود که به این راحتی از اشتباه او صرف‌نظر نخواهد کرد. مدیران باشگاه از این اتفاق بسیار ناراحت شدند و حتی صحبت از جریمه مالی و تبعید به تیم دوم باشگاه نیز مطرح شد. با این حال در روزهای اخیر گفته می‌شود شاید لورکوزن با پرداخت مبلغی پول باشگاه روسی را متقاعد کند که او را در همین زمستان آزاد کند. سایت اکسپرس آلمان در گزارشی از وضعیت نقل‌وانتقالاتی لورکوزن نوشت: «مهلت نقل‌وانتقالات زمستانی به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و باشگاه‌ها در تلاشند هرچه زودتر جابه‌جایی‌های خود را نهایی کنند. لورکوزن یکی از باشگاه‌‌هایی است که در ژانویه بسیار فعال بوده و چند انتقال مهم را انجام داده است. یکی از این نفرات که اخیرا از این تیم جدا شده ندیم امیری، بازیکن تهاجمی این تیم است که روز جمعه راهی جنوا شد تا در تست‌های پزشکی این باشگاه ایتالیایی شرکت کند. این هافبک 25ساله قرار است به‌صورت قرضی در جنوا بازی کند اما گفته می‌شود آپشن خرید 9میلیون یورویی هم در این قرارداد گنجانده شده است. امیری از زمان حضور جراردو سوانه در 27بازی تیمش تنها 6بار در ترکیب اصلی قرار گرفته و به‌نظر می‌رسد این مربی سوئیسی اعتقاد چندانی به بازی او ندارد. اما باید دید جانشین او در این تیم چه کسی خواهد بود. یکی از گزینه‌های اصلی سردار آزمون است که اگرچه در خط‌حمله بازی می‌کند اما می‌تواند توان تهاجمی تیم را افزایش دهد. آزمون قرار است در تابستان راهی لورکوزن شود اما در شرایط کنونی شاید باشگاه آلمانی زودتر او را به ترکیب تیمش اضافه کند که البته این اتفاق بستگی به رضایت باشگاه روسی دارد. گفته می‌شود لورکوزن تلاش‌هایش را برای کسب رضایت زنیت آغاز کرده و ممکن است تا پیش از دوشنبه‌شب و پایان مهلت نقل‌وانتقالات زمستانی در آلمان شاهد حضور شماره9 جدید لورکوزن باشیم.»

اردوی پرتغال بدون سردار

زنیت برای برگزاری دومین اردوی زمستانی خود راهی پرتغال شده و قرار است تا روز 11فوریه در این کشور تمرینات خود را پیگیری کند. با این حال آزمون که همچنان در دبی تحت قرنطینه قرار دارد نتوانسته به‌همراه این تیم به پرتغال سفر کند. سایت اسپورت روسیه دراین‌باره نوشت: «سردار آزمون در فهرست 27نفره زنیت برای سفر به پرتغال قرار ندارد و به‌نظر می‌رسد شانس شرکت در این اردو را از دست داده است. پیش از این مهاجم ایرانی زنیت قراردادی با لورکوزن امضا کرده بود که البته از ابتدای فصل آینده اعتبار دارد اما شاید این قرارداد در شرایط کنونی این بازیکن بی‌تاثیر نباشد. بلافاصله پس از این قرارداد بود که برخی رسانه‌های روسی ازجمله چمپیونات از احتمال جریمه و همچنین حضور او در تیم دوم باشگاه خبر دادند چراکه آزمون با ترک اردوی این تیم پروتکل‌های بهداشتی تیم را زیر پا گذاشته و در چنین شرایطی جرایم سختگیرانه‌ای در انتظار فرد خاطی است. این اتفاق درحالی رخ داد که تیم در اردوی دبی مشغول آماده‌سازی خود برای نیم‌فصل دوم بود اما آزمون بدون اطلاع مدیران تیم از هتل خارج شد و با نمایندگان لورکوزن دیدار کرد. پس از چند روز اسپورت24 از توافق اولیه زنیت و لورکوزن برای جدایی آزمون در همین زمستان خبر داد و نوشت که باشگاه آلمانی قرار است مبلغی بین 2 تا 3میلیون یورو برای این کار پرداخت کند.»

پایان کار ستاره ایرانی در زنیت؟

روز گذشته اتفاق دیگری به این شایعه دامن زد و آن خداحافظی اینستاگرامی ماگومد اوزدوئف، هافبک زنیت با این بازیکن ایرانی بود. اوزدوئف در اینستاگرامش نوشت: «رویاهایت را دنبال کن. دلم برایت تنگ می‌شود.» آزمون هم در کامنتی زیر این پست نوشت: «همه بازیکنان، مربیان و هواداران زنیت برای همیشه در قلب من جای دارند.» به این ترتیب شاید باید جدایی آزمون در روزهای آتی را قطعی تصور کرد و به‌نظر می‌رسد این بازیکن را باید در نیم‌فصل دوم در لباس لورکوزن تماشا کرد. آزمون در سال2019 راهی زنیت شد و آمار گلزنی بسیار خوبی در این باشگاه داشته است. او در این فصل هم در 21بازی برای تیمش 10گل به ثمر رسانده است. درمجموع حضورش در این باشگاه این مهاجم ملی‌پوش ایرانی توانسته در 104مسابقه 62گل بزند. او همچنین در فصل 2020-2019 با 17گل‌زده عنوان آقای‌گلی لیگ روسیه را به‌دست آورد.

ضرر آزمون به رابین‌کازان

انتقال رایگان آزمون به لورکوزن خبر بدی برای رابین‌کازان، تیم قبلی این بازیکن هم خواهد بود. الکسی سافونوف، ایجنت روسی دراین‌باره گفت: «این اصلا خبر خوبی برای رابین‌کازان نیست، چراکه آنها براساس قراردادی که با زنیت داشتند از انتقال بعدی این بازیکن 20درصد نصیب‌شان می‌شد اما حالا که او به‌عنوان بازیکن آزاد راهی آلمان می‌شود عملا هیچ پولی نصیب این باشگاه نخواهد شد. البته نکات دیگری هم درباره او گفته می‌شود؛ مثلا اینکه او برای ادامه فصل و بازی در زنیت‌انگیزه کافی را خواهد داشت یا از خواسته‌های او کمتر می‌شود؟ به‌نظر نباید به این بحث‌ها دامن زد. قهرمانی در لیگ روسیه می‌تواند همچنان یکی از مهم‌ترین ‌انگیزه‌های او باشد و همچنین حضور زنیت در لیگ اروپا و موفقیت در این تورنمنت هم باعث می‌شود آزمون همچنان به‌دنبال کسب موفقیت و قهرمانی‌های بیشتر با تیمش باشد. ازسوی دیگر موفقیت در این تورنمنت‌ها پاداش خوبی را نصیب بازیکنان زنیت کرده و مسلما برای بازیکنان ایجاد‌ انگیزه زیادی می‌کند.»

شرایط پیچیده دو باشگاه

البته همه اینها به شرطی است که تا فرداشب انتقال او به لورکوزن انجام نشود و این مهاجم ایرانی همچنان در زنیت بماند. شرایط این جابه‌جایی البته کمی پیچیده است و براساس اخباری که رسانه‌های دو کشور دراین‌باره منتشر می‌کنند مشخص نیست درنهایت چه اتفاقی در زمان کم باقی‌مانده تا پایان نقل‌وانتقالات رخ خواهد داد. از طرفی ژرمن‌ها معتقدند درصورتی که لوکاس آلاریو، مهاجم آرژانتینی لورکوزن در زمستان بخواهد جدا شود به‌سرعت برای انتقال زودهنگام آزمون اقدام خواهند کرد. با این حال سایت «90 min» نوشته است: «آینتراخت‌فرانکفورت و هرتابرلین دو مشتری اصلی برای خرید آلاریو هستند اما گفته می‌شود این مهاجم آرژانتینی حداقل تا انتهای فصل در لورکوزن باقی خواهد ماند و پس از آن درباره جدایی‌اش تصمیم‌گیری خواهد شد. آلاریو که زیر سایه پاتریک شیک قرار دارد به‌دنبال یافتن تیمی جدید است اما لورکوزن برنامه‌ای برای فروش او یا حتی انتقال قرضی‌اش تا انتهای فصل ندارد.» به این ترتیب شاید لورکوزن هنوز درباره اینکه بتواند آزمون را از زنیت جدا کند تردید دارد و به همین دلیل نمی‌خواهد دراین‌باره ریسک کرده و خط‌حمله تیمش را بدون جانشین بگذارد.

ازسوی دیگر از اردوی زنیت خبر می‌رسد خرید یوری آلبرتو برزیلی مراحل نهایی خود را می‌گذراند و در چنین شرایطی شاید زنیت دیگر نیازی به ادامه همکاری با آزمون نداشته باشد. در روزهای اخیر گفته می‌شد زنیت تنها درصورتی اجازه جدایی به مهاجم ایرانی‌اش در زمستان را خواهد داد که بتواند جانشین مناسبی برای او پیدا کند و حالا رسانه‌های این کشور ازجمله اسپورت‌باکس از حضور این بازیکن در اردوی پرتغال زنیت برای پشت‌سر گذاشتن تست‌های پزشکی خبر می‌دهند. الکساندر مدودف، مدیر باشگاه نیز تایید کرده آلبرتو دیروز در تست‌های پزشکی شرکت کرده و احتمالا به‌زودی قراردادش امضا خواهد شد. این مهاجم 20ساله در فصل قبل برای ناسیونال برزیل در 55بازی 19گل و 4پاس‌گل به ثبت رسانده است.

در چنین شرایطی شاید زنیت بالاخره به آزمون اجازه جدایی بدهد و اگر این اتفاق رخ دهد مشخص است که این باشگاه با سنگ‌اندازی‌هایی که برای اضافه شدن آزمون به اردوی تیم‌ملی داشته و او را همچنان در قرنطینه نگه داشته است به‌نوعی به‌دنبال تلافی کاری است که این بازیکن انجام داد و به‌دنبال تنبیه او است.

آزمون و زیوبا در سال‌های اخیر خطرناک‌ترین زوج تهاجمی فوتبال روسیه را تشکیل داده بودند و بسیاری از کارشناسان این کشور معتقدند یکی از دلایل موفقیت‌های این تیم حضور این دو مهاجم گلزن در خط‌حمله آنها بوده است. آرتم زیوبا هم با توجه به اینکه قراردادش در انتهای فصل به پایان می‌رسد به احتمال زیاد این باشگاه را ترک خواهد کرد و زنیت برای فصل بعد باید خود را برای شروع دوران بدون زوج ترسناک خود آماده کند و سرگئی سماک کار سختی برای پرکردن جای خالی این دو بازیکن خواهد داشت.

نظر شما