شناسهٔ خبر: 52264778 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دیپلمات‌های فنلاندی با پگاسوس هدف جاسوسی قرار گرفتند

وزارت خارجه فنلاند اعلام کرد تلفن‌های همراه دیپلمات‌های فنلاندی از طریق نرم افزار جاسوسی اسرائیلی «پگاسوس» هدف قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

  به گزارش سرویس بین الملل­ خبرگزاری­ صدا و سیما، به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه فنلاند روز جمعه اعلام کرد تلفن‌های همراه دیپلمات‌های فنلاندی از طریق نرم افزار جاسوسی اسرائیلی «پگاسوس» هدف قرار گرفته است.

 مسئول امنیت اطلاعات وزارت امور خارجه فنلاند گفت: «حالا می‌توانیم مطمئن شویم که در تلفن‌های ما یک نرم افزار جاسوسی وجود داشته است.»

دیپلمات‌های فنلاندی مستقر در خارج از کشور از این گوشی‌های تلفن همراه استفاده می‌کردند. وزارت امور خارجه فنلاند به تعداد کارکنانی که مورد هدف قرار گرفته اند، اشاره‌ای نکرد و همچنین اعلام نکرد که آیا هویت مجرمان سایبری مشخص است یا خیر.

این مقام فنلاندی گفت: «فرضیه‌های خوبی در مورد مدت زمانی که از تلفن‌ها جاسوسی شده است، داریم.»

به گفته این وزارتخانه، تلفن‌های دیپلمات‌ها تنها حاوی اطلاعاتی است که یا عمومی یا دارای پایین‌ترین طبقه‌بندی امنیتی هستند. با این حال، این اطلاعات و منبع آن ممکن است بین دیپلمات‌ها محرمانه باشد.»

برنامه «پگاسوس» که امکان نفود به سامانه‌های رایانه‌ای را فراهم می‌آورد، تابستان امسال پس از انتشار فهرستی از حدود ۵۰ هزار هدف احتمالی در سراسر جهان، از جمله روزنامه نگاران، سیاستمداران، وکلا و مخالفان در قلب یک رسوایی جاسوسی جهانی قرار گرفت.

گوشی‌های هوشمند آلوده به پگاسوس به دستگاه‌های جاسوسی تبدیل می‌شوند و این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا پیام‌های هدف خود را بخواند، عکس‌های آن را ببیند، مکان آن‌ها را ردیابی کند و حتی دوربین هدف را بدون اطلاع او روشن کند.

شرکت امنیت سایبری اسرائیلی NSO که طراح این نرم افزار جاسوسی است، نوامبر گذشته در فهرست سیاه شرکت‌های تهدید کننده امنیت دولت آمریکا قرار گرفت.

مالک اسرائیلی پگاسوس به خبرگزاری فرانسه اعلام کرده بود این نرم افزار فقط به نهاد‌های قانونی مجری قانون که در چارچوب مقابله با جنایتکاران، تروریست‌ها و فساد مالی از این سامانه‌ها استفاده می‌کنند، فروخته شده است.

 

نیویورک تایمز: استفاده اسرائیل از پگاسوس به عنوان یک ابزار دیپلماتیک

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز فاش کرد رژیم صهیونیستی از نرم افزار جاسوسی پگاسوس، به عنوان یک ابزار دیپلماتیک استفاده می‌کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، روزنامه نیویورک تایمز در تحقیقاتی به این نتیجه رسید که اسرائیل از نرم افزار جاسوسی پگاسوس که شرکت اسرائیلی ”ان اس او“، آن را تولید کرده است به عنوان یک ابزار دیپلماتیک و تقویت منافع این رژیم استفاده می‌کرد.

این تحقیقات روزنامه نیویورک تایمز یکسال طول کشیده و شامل مصاحبه با مسئولان و فرماندهان سابق آمریکاست. در این تحقیقات آمده است: برای دادن مجوز صادرات نرم افزار پگاسوس به شرکت ان اس او، دولت اسرائیل تصمیم گیرنده نهایی بود و این مسئله، شرایطی را ایجاد کرد که اسرائیل سال‌ها از این شرکت و شرکت‌های مشابه به عنوان عنصر اساسی در راهبرد امنیت ملی خودش استفاده کند تا منافع این رژیم را در سراسر جهان تقویت کند.

نظر شما