شناسهٔ خبر: 52257813 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فعالیت ۳۷ مرکز ارائه دهنده خدمات به بیماران سرطانی در کردستان/شناسایی 1925 بیمار سرطانی در کردستان

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: ۳۰ مرکز پاتولوژی، ۳ مرکز شیمی درمانی و ۴ مرکز تشخیص زودهنگام برای ارائه خدمات درمانی، حمایتی و مراقبتی به بیماران مبتلا به سرطان در استان فعالیت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

امید بنفشی مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج، اظهار کرد: بیماری‌های غیرواگیر از اصلی‌ترین دلایل مرگ و میر در جوامع بشری است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سرطان بعد از بیماری‌های قلبی عروقی به عنوان دومین علت مرگ و میر در بیشتر جوامع مطرح است، افزود: در سال‌های اخیر میزان بروز سرطان افزایش روزافزونی داشته است و یکی از اولویت‌های مهم بخش سلامت در ایران بشمار می‌رود.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: توجه به بیماری سرطان به منظور پیشگیری و کنترل آن امری بسیار ضروری و مهم است و نیازبه همکاری و هماهنگی بخش های مختلف نظام سلامت دارد.

بنفشی با بیان اینکه سرطان تا حد زیادی قابل پیشگیری و درمان است، افزود: 40 درصد سرطان‌ها با خود مراقبتی قابل پیشگیری است.

وی مهم‌ترین گام‌ در پیشگیری وکنترل سرطان را آگاهی آحاد جامعه در مورد علایم خطر سرطان، خود مراقبتی ، سبک زندگی سالم و بهداشتی و دوری از مواجهه با عوامل سرطان زای (محیطی و غیره ... ) برشمرد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی کردستان خاطرنشان کرد: طبق آخرین آمار سال ۹۵، یک‌هزار و ۹۲۵ بیمار سرطانی در استان شناسایی شده است که ۸۲۲ مورد برابر با ۴۳ درصد از آنها را زنان و یک‌هزار و ۱۰۳ مورد، معادل ۵۷ درصد از بیماران سرطانی استان را مردان تشکیل می‌دهند.

بنفشی با اشاره به تعداد مراکز دولتی و خصوصی برای خدمات رسانی به بیماران مبتلا به سرطان، گفت: تعداد مراکز دولتی برای خدمات رسانی در بخش بهداشت در استان شامل ۶۳۰ خانه بهداشت، ۳۷ مرکز خدمات شهری، ۴۲ مرکز خدمات شهری و روستایی، ۷۱ مرکز خدمات سلامت روستایی و ۱۱۸ پایگاه سلامت است.

وی تعداد مراکز دولتی برای خدمات‌رسانی به بیماران سرطانی در بخش درمان در استان را ۳ مرکز شیمی درمانی و ۴ مرکز تشخیص زودهنگام این بیماری در شهرستان‌های سنندج، سقز، مریوان و قروه نام برد.

اختصاص  ۶۷ تخت بیمارستانی به بیماران سرطانی در کردستان

این مقام مسئول از فعالیت ۳۰ مرکز پاتولوژی دولتی و خصوصی ارائه دهنده خدمات درمانی به بیماران مبتلا به سرطان در استان خبر داد و گفت: در حال حاضر ۶۷ تخت بیمارستانی استان در بخش دولتی به بیماران سرطانی اختصاص یافته است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی کردستان به میزان بروز سرطان در استان گریزی زد و گفت: میزان بروز خام سنی انواع سرطان در کل جمعیت استان، ۹/۱۲۰ در ۱۰۰ هزار نفر است.

وی شایعترین سرطان‌ها در کل جمعیت استان را پستان، پوست، معده، سرطان با محل اولیه نامشخص، کولورکتال عنوان کرد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی کردستان شایعترین سرطان‌ها در جمعیت مردان استان را معده، پوست (غیر ملانوما)، مثانه، ریه، سرطان با مرحله اولیه نامشخص، کولورکتال و در زنان پستان، پوست (غیرملانوما)، سرطان با محل اولیه نامشخص، مری، معده، کولورکتال نام برد.

به گفته بنفشی، میانگین سن مبتلایان به سرطان در استان حدود 65 سال و میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در استان 267 مورد، حدود 14 درصد است.

وی بهترین راه تشخیص بیماری سرطان را استفاده از روش‌های میکروسکوپی شامل پاتولوژی یا سیتولوژی دانست و گفت:‌ خودداری از کشیدن سیگار و قلیان، در معرض دود مواد دُخانی قرار نگرفتند و روزانه حداقل 30 دقیقه، تند راه رفتن، مصرف روزانه 5 وعده میوه و سبزی، کاهش مصرف نمک، قند، شکر و روغن از راه‌های مهم پیشگیری از سرطان است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی کردستان در پایان شناسایی علایم هشدار دهنده سرطان، غربالگری و مراجعه بموقع به مراکز پزشکی را مهم برشمرد و یادآور شد: مدیریت وزن بدن برای جلوگیری از چاقی، استفاده از کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست و پوشش مناسب پوست، خودداری از مصرف الکل و مواد مخدر را توصیه کرد.

انتهای پیام/2330/71

نظر شما