شناسهٔ خبر: 52257624 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

«کیهان» استراتژی فرار به جلو را در مذاکره با آمریکا پیش گرفت/ این وطن‌فروشان هستند که حرف از مذاکره مستقیم می‌زنند!

در سرمقاله روزنامه تحت مدیریت «حسین شریعتمداری» آمده است: «برخی از عناصر وطن فروش در رسانه‌های مدعی اصلاح‌طلبی بر طبل ضرورت امضای برجام موشکی و مذاکره مستقیم با آمریکا می‌کوبند و سیاست موفق نظام را «لجبازی سیاسی و دیپلماتیک» القا می‌کنند».

صاحب‌خبر -

به گزارش دیده بان ایران، روزنامه کیهان در ستون سرمقاله خود به موضوع مذاکرات احیای برجام پرداخته؛ نویسنده به خبری مبنی بر پیشنهاد روسیه برای توافق موقت که چندی پیش در رسانه‌ها منتشر شد اشاره کرده و گفته می‌خواهند با آوردن نام روسیه در کنار آمریکا، ایران را از اجماع جهانی بترسانند. به نوشته کیهان در این خبر آمده بود که آمریکایی‌ها از روس‌ها خواسته‌اند از «نفوذ خود بر ایران» استفاده کند و تهران را برای توافق موقت متقاعد کند.

یادداشت ادامه داده که ولی این خبرها نیست چون «با توافقات راهبردی کنونی و سیاست منطقی و درعین حال مقتدرانه جمهوری اسلامی، دیگر بین روسیه و چین با آمریکا اجماعی علیه ایران شکل نخواهد گرفت، چراکه قبل از ایران، خود پکن و مسکو در حوزه‌های مختلف سیاسی-اقتصادی–نظامی و در ابعاد وسیع منطقه‌ای و بین‌المللی متضرر خواهند شد».

کیهان که سعی در سفید نشان دادن سابقه روس‌ها دارد نوشته دلیل دیگر این ادعا آن است که می‌خواهند «تقابل و تضاد منافع ایران و روسیه برای ناامید کردن مردم از سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی و نتایج مهم اقتصادی – سیاسی» را القا کنند!

اما مهمترین بخش این یادداشت جایی است که نویسنده خود را به فراموشی زده و نوشته اساسا روسیه چرا باید چنین کاری کند؟ به اعتقاد نویسنده «آیا آمریکا در قبال استفاده روسیه از نفوذش»، تحریم‌ها علیه روس‌ها را لغو می‌کند؟ در بحران اوکراین عقب‌نشینی می‌کند؟ نویسنده خود را به فراموشی زده و گفته «آیا مسکو حاضر است از منافع متقابل فراوانی که در شراکت و قرارداد راهبردی۲۰ساله با تهران دارد، به خاطر خوش آمدن دشمن دیرینه‌اش، دست بکشد؟!». نویسنده فراموش کرده که روس و چین در جریان تحریم‌های سازمان ملل هیچ‌گونه مخالفتی نداشتند و با رای مثبت به آن سنگین‌ترین تحریم‌های بین‌المللی را بر ایران اعمال کردند. همچنین نویسنده اگر به آماری از تجارت روسیه و آمریکا و همچنین سرمایه‌گذاری‌های متقابل‌شان نگاهی می‌کرد متوجه می‌شد که اتفاقا دست کشیدن از روابط با ایران راحت‌ترین کاری است که روس‌ها انجام داده‌اند و می‌دهند.

او همچنن نوشته که «و مهم‌تر؛ مگر ایران نفوذپذیر است؟!».

نویسنده که تمام توان خود را وارونه نشان دادن مسائل به کار برده نوشته «دولت جدید به دنبال احیای برجام نیست، بلکه به دنبال لغو تحریم‌ها و تأمین حقوق مردم است». او معلوم نکرده لغو تحریم‌ها از چه طریقی ممکن است و آیا در وین بر سر راهی غیر از بازگشت به برجام مذاکره می‌شود؟! این طیف همانند علی باقری حتی از بردن نام برجام هم ابا دارند و با بازی با کلمات می‌خواهند مذاکرات احیای برجام در وین را مذاکراتی دیگر نشان دهند!

نویسنده در بخش دیگری نوشته «برخی از عناصر وطن فروش در رسانه‌های مدعی اصلاح‌طلبی بر طبل ضرورت امضای برجام موشکی و مذاکره مستقیم با آمریکا می‌کوبند و سیاست موفق نظام را «لجبازی سیاسی و دیپلماتیک» القا می‌کنند». این وارونه‌گویی‌ها در شرایطی است که وزیر خارجه دولت رئیسی از احتمال مذاکره مستقیم با آمریکا سخن گفته و شخص رئیسی هم در این باره گفته اگر تحریم‌ها لغو شود، امکان هرگونه توافقی وجود دارد! نویسنده و هم‌قطارانش بهتر است به جای فرار به جلو از رئیسی بپرسند منظورش از «هرگونه توافق» چیست!/ روزآروز

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما