شناسهٔ خبر: 52255920 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

انصارالله عاملی تاثیر گذار در منطقه

سردبیر روزنامه رای الیوم نوشت امارات به خوبی دریافته است که جنبش انصار الله يمن به عامل تاثیر گذار در منطقه تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

  به گزارش سرویس بین الملل­ خبرگزاری­ صدا و سیما، روزنامه نگار عرب با توصیه به عربستان سعودی برای درس عبرت گرفتن از حوادث و تحولات منطقه، تصریح کرد امارات عربی متحده به خوبی دریافته است که جنبش انصار الله یمن به عامل تاثیرگذار در منطقه تبدیل شده است و از اینرو در آینده نزدیک شاهد تغییر در سیاست‌های این کشور در زمینه مشارکت در جنگ یمن خواهیم بود.

عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم در یادداشتی درباره ضرورت درس عبرت گرفتن از حملات انصار الله به امارات ابتدا با مطرح کردن سئوالاتی نوشت: آیا امارات دومین عقب نشینی خود را از باتلاق جنگ یمن با خارج کردن متحدانش از جنگ مأرب و بازگرداندن آن‌ها به پایگاه‌های خود در غرب آغاز کرده است؟ آیا تهدید حوثی‌ها به موشکباران نمایشگاه اکسپو در دبی بود که این اقدام غافلگیرکننده را تسریع کرد؟ واکنش عربستان سعودی چه خواهد بود؟

عطوان سپس می‌نویسد: امارات با دستور دادن به تیپ‌های «عمالقه» خود در جنوب یمن برای توقف عملیات نظامی علیه نیرو‌های انصار الله در استان‌های مأرب و شبوه، امنیت و ثبات خود را خرید و به طور کامل به پیام شیوا و رسای جنبش انصارالله که از طریق شلیک موشک و ارسال پهپاد‌ها فرستاد و روز دوشنبه شهر‌های ابوظبی و دبی را هدف قرار داد، پاسخ داد. پیام انصار الله یمن این بود: دخالت امارات در جنگ مارب و دیگر نیرو‌های خارجی شرکت کننده در جنگ یمن، برای آن‌ها در همه زمینه‌ها بسیار هزینه بر خواهد بود.

جنبش انصار الله از اقدام اماراتی‌ها به نقض توافق نانوشته با آنان، بسیار غافلگیر شدند؛ شاید مضمون توافق نانوشته اینگونه بوده است که در ازای بی طرفی امارات درنبرد‌های مناطق شمالی یمن به ویژه در مأرب و الحدیده به اماراتی‌ها اجازه داده شود به طور موقت به فعالیت‌های خود در جنوب ادامه دهند.

اما اماراتی‌ها احتمالا تحت فشار‌های سعودی‌ها و شاید هم آمریکا به انتقال تیپ‌های عمالقه، از ساحل غربی به جبهه مارب و همچنین بمباران شدید مواضع انصارالله در یمن اقدام کردند. این اقدام امارات از نظر بسیاری ناظران از جمله ما اشتباه بزرگی بود.

با شواهد قاطع اثبات شده است که حوثی‌ها وقتی تهدید می‌کنند که پاسخ می‌دهند ابتکار عمل را برای اجرای این تهدیدات در دست دارند، زیرا آن‌ها تصمیم خودشان را می‌گیرند و این چیزی است که دولت امارات متوجه نشده بود و مشاوران سیاسی و نظامی شان، این را نفهمیده بودند.

امارات کشور کوچکی است و نمی‌تواند عواقب حملات پهپاد‌ها یا موشک‌های بالستیک انصارالله را تحمل کند. به ویژه اینکه این پهپاد‌ها و موشک‌های انصار الله یمن، ناتوانی سامانه‌های دفاعی پر هزینه آمریکایی و موشک‌های بسیار پیشرفته آن‌ها را اثبات کرده است و به عمق خاک امارات نفوذ کرد چرا که موشک‌های بسیار پیشرفته «تاد» که مدرن‌تر و مؤثرتر از همتای آن یعنی «پاتریوت» است و در پایگاه هوایی «الظفره» در امارات و حومه ابوظبی پایتخت واقع شده است، نتوانسته است مانع نفوذ و عبور موشک‌های انصار الله شود.

اقتصاد امارات در درجه اول به ثبات و امنیت نیاز دارد، زیرا اقتصادی است که ستون فقرات آن نفت، سرمایه گذاری‌های خارجی و گردشگری (به ویژه دبی) است و حوثی‌ها آگاهی خود را از این واقعیت به همه اعلام کرده اند و با استفاده از این اطلاعات در خدمت برنامه‌های تهاجمی خود، تهدید کردند در صورت ادامه پیشروی‌های نیرو‌های اماراتی در مارب نمایشگاه اکسپو در شهر دبی را هدف قرار خواهند داد و ناوگان هوایی را در فرودگاه‌های امارات به طور کامل مختل خواهند کرد در حالیکه ثابت کرده اند که این توانایی را دارند.

حال سوال مطرح این است که واکنش شریک امارات یعنی عربستان سعودی به این عقب نشینی دوم امارات از جنگ یمن چه خواهد بود؟ چرا که قطعا تصمیم به خروج از نبرد مارب، عربستان و متحدان میدانی آن را تنها خواهد گذاشت و شاید غیبت شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در نشست چهارجانبه که چند روز پیش با حضور عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و شیخ محمد بن زاید ولیعهد امارات و شیخ محمد بن راشد فرمانده نیرو‌های مسلح و نخست وزیر امارات به همراه حمد بن عیسی پادشاه بحرین در ابوظبی برگزار شد یکی از شواهد خشم عربستان و اطلاعات قبلی این کشور از تصمیم عقب نشینی امارات از یمن است.

بار دیگر تاکید می‌کنیم مشارکت نیرو‌های اماراتی در جنگ شبوه و مأرب، تصمیمی نسنجیده از همه جنبه‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی آن و بر خلاف محاسبات نادرست بود. با توجه به اقدام انصارالله و حامیان آن در محور مقاومت به فرماندهی ایران در اصلاح محاسبات و کاهش تلفات وبازگشت نیرو‌های اماراتی به مواضع خود در غرب یمن طبق بیانیه رسمی، ما بعید نمی‌دانیم که مقامات اماراتی در حضور خود در جنگ یمن بازنگری کنند. با توجه به اقدام امارات در اتخاذ سیاست کاهش مشکلات و اصلاح روابط با همه مخالفان و تمرکز بر اقتصاد، شاید در هفته‌ها و ماه‌های آینده شاهد اجرای آن باشیم.

بنابراین جنبش انصارالله در جزیره العرب به عاملی تاثیرگذار تبدیل شده اند و احتمالا امارات این واقعیت را به خوبی درک کرده است چرا که اماراتی‌ها مشاهده کردند موشک‌ها و پهپاد‌ها حریم هوایی کشورشان را نقض می‌کنند و تأسیسات نفتی و فرودگاه‌هاشان را به راحتی هدف قرار می‌دهند و تا حد امکان از حمله به غیرنظامیان خودداری می‌کنند. این در حالی است که پایگاه‌های آمریکایی، فرانسوی و انگلیسی در خاک امارات کوچکترین کمک و حمایت لازم را برای اماراتی‌ها فراهم نکردند و سربازان و کارشناسان آن‌ها بلافاصله راهی پناهگاه‌ها شدند. همین سرنوشت در انتظار عربستان سعودی است و خوشبخت آن است که از حوادث و حمله به دیگران درس عبرت بگیرد.

نظر شما