شناسهٔ خبر: 52245005 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

شیر پیره افغانستان، یکی از دسرهای سنتی افغانستان + فیلم

یکی از دسرهای سنتی و خوشمزه ای که در افغانستان سرو می شود شیر پیره است.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان - اگر هوس غذای شیرین و البته خوشمزه را کرده و می خواهید یک طعم جدید را هم امتحان کنید باید شیر پیره را هم در برنامه هایتان داشته باشید.

این دسر خوشمزه با شیر خشک، هل، گلاب و آجیل های خرد شده تهیه می شود و طعم منحصر به فردی دارد.

مواد لازم:
شکر ۲۵۰ گرم یا یک پیمانه
آب یک پیمانه
شیرخشک ۳ پیمانه
چهار مغز ۱۰۰‌گرم
هل یک قاشق چای‌خوری
پودر پسته به قدر ضرورت

طرز تهیه:

ابتدا در شروع کار آب و شکر را روی حرارت بگذارید تا شکر حل شود سپس با حرارت ملایم ۱۵ تا ۱۸ دقیقه اجازه بدید تا شهد بجوشد ( این قسمت تهیه شهد مهم است پس با حوصله انجامش دهید ) .

سپس حتما دور تا دور قابلمه را با برس خیس کنید تا از تشکیل کریستال ها جلوگیری شود.

بعد از آماده شدن شهد بقیه مواد را درون یک کاسه با هم مخلوط کنید و شهد را اضافه کنید و هم بزنید، ابتدا که هم می زنید مواد سفت می شود, اما به هم زدن ادامه بدید تا موادتان یک دست و نرم شود , حالا زعفران اضافه کنید و دوباره هم بزنید .

کف یه‌ ظرف مناسب را با کره چرب کنید و مواد آماده شده را درون آن بریزید, سپس قاشق تان را هم چرب کنید و مواد شیر پیره را با قاشق صاف کنید . پودر پسته را بر روی مواد بپاشید و با پشت قاشق فشرده اش کنید .

حالا برای ۲۴ ساعت مواد را در دمای محیط استراحت بدهید تا کاملا خودش را بگیرده و سپس به دلخواه در اشکال مختلف برش بزنید .

نکته: این شیره را با شیر محلی هم می شود تهیه کرد که روش پخت متفاوتی دارد و به جای تهیه شهد، از مخلوط شیر و شکر تهیه می شود که به قوام هم آمده باشد و سپس باقی مواد مانند روند بالا به آن اضافه شود هم زده و روال کار به همان صورت تکرار می شود.

 

<div id="video-display-embed-code_15541729"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/8044457/15541729?width=400&height=300"></script></div>

انتهای پیام/ب

نظر شما