شناسهٔ خبر: 52243913 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

در لوای مقابله با روسیه صورت می‌گیرد

اوکراین، بهانه اشغالگری جدید آمریکا و انگلیس

صاحب‌خبر -
این روزها آمریکا و انگلیس در حالی مدعی مقابله با روسیه شده و اروپا را نیز گرفتار بازی خود کرده‌اند که روند تحولات از تقلای این کشورها برای اجرای ابعاد جدیدی از نظامی‌گری و اشغالگری پس از خروج از افغانستان حکایت دارد.
بحران اوکراین در حالی هر روز ابعاد تازه‌تری می‌گیرد که نکته مهم در آن اقدامات آمریکا و انگلیس برای تویجه نظامی گری و در مفهومی بیشتر اشغالگری نظیر آنچه بر سر افغانستان و عراق آورده‌اند در اروپای شرقی است حال اوکراین باشد یا یکی دیگر از کشورهای این منطقه با ادعای مقابله با روسیه. در این چارچوب یک روزنامه انگلیسی گزارش داد که دولت لندن در حال بررسی استقرار صدها نظامی در شرق اروپاست.در همین حال یکی از دیپلمات‌های ارشد روسیه ضمن اشاره به آماده‌شدن آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در اروپا و شرق آسیا، هشدار داد بحران موشکی بین دو کشور ممکن است غیرقابل اجتناب شود.«ولادیمیر ارماکوف» مدیر دپارتمان منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه گفت که مسکو معتقد است واشنگتن در حال آماده شدن برای انتقال موشک‌های کوتاه و میان برد به اروپا و منطقه آسیا-اقیانوسیه است.در این میان مدودف معاون رئیس شورای امنیت روسیه در واکنش به تحرکات غربی‌ها گفت که مسکو مقابل استقرار سلاح در اوکراین ایستادگی می‌کند.
همچنین وزیر خارجه روسیه ضمن ابراز ناامیدی از پاسخ مکتوب واشنگتن به پیشنهاد مسکو درباره تضمین‌های امنیتی گفت که هیچ پاسخ مثبتی در این سند مشاهده نشده است.«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه ضمن تأیید دریافت پاسخ مکتوب آمریکا به درخواست‌های مسکو برای دریافت تضمین‌های امنیتی از عدم امتیازدهی واشنگتن به مسکو ابراز ناامیدی کرد. سخنگوی کاخ کرملین نیز با بیان اینکه پاسخ آمریکا به تضمین‌های امنیتی روسیه شامل نگرانی‌های اصلی مسکو نبود، گفت روابط کنونی روسیه با غرب در وضعیت پرتنش قرار دارد.در همین حال در اقدامی تبلیغاتی معاون وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که واشنگتن از پکن خواسته تا از نفوذ خود در مسکو برای ترغیب دیپلماسی درخصوص تنش‌ها حول اوکراین استفاده کند.لازم به ذکر است وزارت دفاع روسیه از تقویت پایگاه‌های نظامی این کشور در تاجیکستان و قرقیزستان خبر داد. در این میان در ادامه تقابل روسیه با غرب، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل ضمن انتقاد از حضور نیروهای آمریکایی در سوریه بدون آنکه به مبارزه با تروریسم کمک کنند، گفت نیروی هوافضای روسیه کمک به ارتش سوریه برای نابودی داعش را ادامه می‌دهد.
خبر دیگر آنکه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه اوکراین در تماس تلفنی ضمن تاکید بر حمایت اروپا از کی‌یف در صورت مواجه شدن با تهدید امنیتی، بر راهکار دیپلماتیک و سیاسی برای تنش‌ها با روسیه تاکید کردند. از سوی دیگر بایدن رئیس جمهور آمریکا در تماس با همتای اوکراینی خود ضمن تکرار حمایت واشنگتن از کی‌یف در برابر هرگونه تهاجم خارجی، گفت کاخ سفید در حال بررسی حمایت‌های اقتصادی بیشتر از این کشور است. همچنین نماینده آمریکا در سازمان ملل خبر داد که آمریکا خواستار برگزاری جلسه علنی شورای امنیت درخصوص اوکراین برای روز دوشنبه شده است.
این در حالی است که در چالشی دیگر برای آمریکا سخنگوی وزارت دفاع چین درخصوص مداخلات آمریکا در امور تایوان و اختلافات مرزی بین چین و هند هشدار داد. در همین حال ناوگان دریای سیاهِ نیروی دریایی روسیه به‌عنوان بخشی از تمرین‌های برنامه‌ریزی شده، به سمت اهداف دریایی و هوایی شلیک توپخانه‌ای انجام داد. همچنین وزیر خارجه روسیه می‌گوید، پوتین آماده دیدار با رئیس جمهور اوکراین و عادی سازی روابط با کی‌یف است. «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه روز جمعه در مصاحبه با چند شبکه رادیویی این کشور درباره بحران اوکراین گفت: مسکو آماده دعوت از «ولودیمیر زلسنکی» رئیس جمهوری اوکراین برای بحث درباره تنش زدایی در روابط دو کشور است اما اگر بخواهند درباره مساله دونباس صحبت کنند باید برای حل و فصل بحران در جنوب شرق اوکراین به «گروه تماس» مراجعه کنند.

نظر شما